Sunday, March 26, 2017

Hati Ini Piih Kamu

ZAI TARIK tangan aku masuk ke dalam surau lepas aku beritahu Zainal minta izin aku nak kahwin lain. Aku menurut aje langkah Zai. Masuk aje ke dalam surau, Zai tekan punat pintu dari dalam. Zai masih pegang tangan aku.
“Jom.”
Kami tanggalkan kasut masing-masing. Zai tarik aku sampai ke tingkap. Kami berdiri saling mengadap. Zai pandang mata aku yang merah dan basah. Aku kemam bibir. Aku malu pada Zai dengan keadaan rumahtangga aku yang tak macam dia. Betapa beruntungnya dia dapat Abang Jazli yang sangat baik dan sayang sangat pada Zai. Aku sapu mata yang basah. Lama kami berdiam dan saling memandang. Zai tarik tangan aku. Dia genggam.
“Kau macam mana?”
Aku geleng kepala. Sesak dada dengan pertanyaan Zai.
“Aku tak tahu. Aku tak boleh nak fikir sekarang.”
“Bila Zainal cakap dengan kau dia nak nikah lain dengan perempuan tu?” Aku diam sejenak. Tak terus jawab pertanyaan Zai. Cuba menenangkan hati. Perkataan nikah lain tu dah jadi racun paling bisa untuk aku dengar. Dan aku yakin untuk mana-mana perempuan pun akan punya rasa yang sama macam aku.
“Malam tadi.” Aku kalih pandang cermin jendela. Tak mampu aku nak pandang Zai. Sedih sangat aku dengan perbuatan Zainal. Aku pandang langit pagi yang putih bersalut kebiru-biruan. Langit pagi nampak cerah. Tapi langit hidup akan bakal gelap. Aku tahu dan aku yakin itu pasti akan berlaku. Semuanya sebab Zainal. Keputusan Zainal.
“Huh! Kurang ajar punya jantan.” Giliran Zai lepaskan nafas. Nafas bercampur maki. Tengok riak muka dia pun aku tahu Zai tengah marah. Dari berdiri aku menggelungsur duduk bersandarkan dinding surau. Dua kaki aku tegakkan dan paut rapat ke dada. Dada aku masih sesak dengan kata-kata kejam Zainal malam tadi. Zai ikut menggelungsur tapi dia pilih bersila depan aku. Buat seketika kami diam. Aku hela nafas. Aku pandang Zai.
“Zainal kata dia tak pernah cintakan aku selama ini.” Aku senyum sambil geleng kepala. “Macam mimpi dia cakap macam tu kat aku. Lepas lima tahun kami kahwin baru dia cakap tak pernah cintakan aku. Habis selama ni yang dia layan aku tu apa? Sebab nafsu? Cuba kau rasa apa yang aku rasa, Zai. Sakit, Zai. Sakit.” Aku tumbuk dada aku sendiri. “Sampai hati dia cakap macam tu.” Zai capai dan pegang tangan aku. Aku dongak pandang siling. Sakitnya dada aku rasa dengar kata-kata aku sendiri.
“Tak sangka dia tipu aku hidup-hidup selama ini. Tipu perasaan aku. Aku tak pernah tipu dia tapi dia…” Aku kemam bibir. Tangan aku paut ke bibir. Aku tahan diri dari menangis walhal hati aku dah meraung. Zai makin kuat pegang tangan aku.
“Aku tak minta jadi isteri pilihan mak dia. Aku ikhlas terima dia dalam hidup aku.Tapi dia tergamak gadai perasaan aku selama lima tahun semata-mata nak jaga hati mak dia. Apa salah aku pada dia, Zai? Apa salah aku? Aku salah apa-apa, Zai. Lima tahun aku jadi isteri dia, tak pernah aku abaikan dia, Zai. Aku setia, Zai. Aku patuh. Aku ikut semua apa kehendak dia. Kau tahu kan Zai aku isteri yang baik.” Zai angguk. Aku raup muka. Aku lepas keluhan kecil. Zai elus bahu aku. Mahu menenangkan aku.
“Selama ini aku dengar cerita pasal dia ada hubungan dengan perempuan lain. Kau pun tau kan pasal tu.” Zai diam. Makin kuat aku rasa elusan tangan Zai di bahu aku. “Aku diam aje. Aku tak tanya dia. Aku tunggu dia buka mulut. Dan masa dia buka mulut aku harap sangat dia minta maaf dengan aku sebab buat macam tu di belakang aku. Tapi aku silap, Zai. Aku silap. Dia dah tak boleh dipisahkan lagi dengan perempuan tu. Dia boleh tanpa rasa bersalah minta aku izinkan dia nikah dengan perempuan tu.”
“Kau cakap apa kat dia lepas dia kata nak nikah lain dengan perempuan tu?” Aku pandang Zai. Aku nampak muka Zainal malam tadi. Muka tak bersalah Zainal.
“You pilih antara I atau dia.”
“Zira, please.” Aku tolak tangan Zainal yang cuba capai tangan aku.
“You pilih I. Lupakan dia dan kita mulakan hidup baru. I akan anggap you tak cakap apa-apa pasal dia.”
“Zira…”
“You pilih dia…ceraikan I.”
“Dia cakap apa?”
Aku tundukkan kepala pada kaki yang aku paut.
“Dia pilih nak nikah dengan perempuan tu. Tapi dia tak mahu bercerai dengan aku. Dia tamak, Zai. Dia tamak. Aku benci dia. Aku benci dia!!!” Tangisan aku pecah. Zai peluk aku erat.

No comments:

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...