Wednesday, March 15, 2017

DaYanG


Puan Atifah hulur mug berisi susu panas pada Rais yang duduk di ruang tamu. Mata dihumban ke skrin tv. Hmmm. Dah berita lewat malam.

“Terima kasih, ma.” Disambut mug yang dihulurkan mama. Mata kembali ke skrin tv. Rais bawa mug dibawa bibir. Dicicip perlahan-lahan. Usai makan malam tadi dan selepas bantu mamanya berkemas di dapur Rais terus ke ruang tamu. Sudah jadi kebiasaanya menonton berita lewat malam sebelum masuk tidur.

“Sama.” Dilabuhkan duduk di sebelah anak sulungnya ini. Rais dilirik.

“Rais..”

“Ya, ma.” Mug yang ditarik dari bibir dipegang sambil mata melirik pada mama di sebelah.

“Dah dapat orangnya?”

Rais lepas deheman kecil. Tahu makna pertanyaan mama. Bukan tidak diusahakan. Merata sudah dirisik khabar. Habis semua teman-teman di media sosial dirisik sama. Ditebalkan muka memohon pertolongan kalau-kalau ada kalangan mereka punya isteri yang boleh membantunya. Namun tiada rezeki untuk Muqri.

“Belum lagi, ma. Kawan-kawan di pejabat pun sedang tolong tanya-tanyakan. Harap-harap dapat orangnya, ma.” Diletakkan mug di tangan ke atas meja kayu di depan.

Puan Atifah hela nafas gusar.

“Minggu depan Liya dan bertolak semula ke Kuching. Dia nak mula mengajar dah. Kamu tahu kan?” Rais angguk. Dia tahu tentang itu. Liya sudah memaklumkan padanya. Liya sepupunya itu yang seminggu awal melahirkan anak sebelum Ismail Muqri dilahirkan. Liya yang menjadi ibu susuan anaknya itu sejak dilahirkan. Dan minggu depan Liya harus pulang ke Kuching untuk memulakan semula tugas perguruannya.

“Kau kena cepat cari orangnya, Rais. Kesian aku kat anak kau tu. Kau pun fahamkan keadaan aku. Kalaulah aku boleh tolong.” Suara Liya terdengar-dengar lagi di cuping.

"Aku faham, Liya. Terima kasih. Kau dah banyak tolong aku. Tak terbalas aku budi kau pada aku dan anak aku."

Puan Atifah pandang ke tingkat atas.

“Kamu kena cepat cari, Rais. Kesian cucu mama tu.” Rais ikut memandang ke tingkat atas. Hela nafas terhempas.

Mana papa nak cari ni, Muqri?

Tolonglah papa.

No comments:

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...