Tuesday, March 28, 2017

Hati Ini Pilih Kamu

Aku keluar dari perut lif bersama staff-staff Enigma Services yang lain. Aku tengok jam pada pergelangan kiri. Dah pukul 6.30 petang. Aku kena balik naik pengangkutan awam macam aku datang tadi. Walaupun Zai nak tumpangkan aku balik dan dia dah beritahu Abang Jazli tapi aku tolak dengan baik. Biar aku berdikari. Tak boleh manja lagi sekarang. Semua kena urus sendiri. Itu yang aku beritahu pada Zai. Silap aku yang bergantung pada Zainal selama ini untuk urusan hidup harus diperbetulkan.
Aku rasa sedikit lega lepas luahkan semuanya pada Zai pagi tadi. Dan lepas kami keluar dari surau, aku cuba lupakan semua yang berlaku semalam. Aku kena tumpukan pada kerja. Ini tempat aku cari rezeki. Aku tak mahu sebab Zainal, aku hilang tumpuan pada kerja. Aku buat macam biasa walaupun sedih yang aku rasa masih menggunung. Masa makan tengahari aku keluar dengan Zai. Banyak yang aku bualkan dan Zai banyak berikan pendapat tentang apa yang aku perlu buat kalau nekad mahu bercerai dengan Zainal. Zai juga cakap akan bawa aku jumpa seorang peguam syarie yang boleh tolong aku uruskan perceraian aku dengan Zainal. Kata Zai, peguam itu yang uruskan perceraian kawan lama dia dulu. Aku tak anggap Zai mahu menghasut aku bercerai. Aku tahu Zai mahukan yang terbaik dan aku juga mahu yang terbaik buat hidup aku. Buat masa depan aku.
Lepas dari pemeriksaan securiti, aku berjalan laju ke arah lobi. Aku perlu cepat ke perhentian bas. Nanti kalau terlepas bas, kena tunggu bas yang lain. Dah buang masa. Nanti lewat aku sampai ke rumah, Aku keluar aje dari payung lobi, aku nampak BMW hitam Zainal. Dia sudah siap berdiri di pintu penumpang hadapan dengan dua tangan bersilang di dada. Aku berhenti seketika di tangga lobi. Aku pandang dia. Dia pandang aku. Sejenak otak aku sedang berputar. Berfikir apa yang aku nak buat sekarang. Aku hela nafas. Takkan aku nak pecut lari pulak. Memang rupa macam perempuan bodoh laa kalau aku buat macam tu. Aku menapak tenang ke arah Zainal. Dia pandang aku. Dia lempar senyum. Aku tak balas. Aku buat muka tak ada perasaan. Memang aku dah tak perasaan lagi pada Zainal. Perasaan aku dah mati. Zainal yang bunuh perasaan aku.
“Jom.” Dia tarik pintu kereta. Aku pandang dia. Dia masih senyum. Kau takkan boleh beli lagi jiwa aku dengan gula senyum kau tu, Zainal. Aku masuk ke dalam perut kereta. Zainal tutupkan pintu. Aku buat macam biasa. Tarik tali pinggang keledar dan pasangkan. Zainal masuk dan tutup pintu kereta.
“Kita pergi dinner dulu, okey. Kita pergi tempat favourite you. Dah lama kita tak pergi makan kat situ.” Zainal pusing pandang aku. Aku diam. Langsung tak balas pandang muka dia. Sakit hati aku pada dia masih berapi. Jangan dia fikir dia boleh gula-gulakan aku macam budak-budak. Aku bukan perempuan dungu.
“Zira..”
“I tak lapar.” Aku jawab senafas. Suara yang tiada rencah perisa. Aku terus pandang cermin depan. Langsung tak kalih tengok Zainal.
I am sorry.” Aku terus batukan diri. Maaf dia dah tak ada makna lagi. Hati dan perasaan aku dah hancur lumat. Aku dengar keluhan nafas Zainal. Enjin kereta dihidupkan. Dari ekor mata aku nampak Zainal tarik tali pinggang keledar. Aku masih terus bisu. Kereta yang dipandu Zainal terus keluar dari kawasan lobi Menara Enigma menuju ke pusat bandar. Seketika hanya nafas pendingin hawa yang menguasai perut kereta. Aku matikan diri. Memang aku tak ingin nak cakap apa-apa dengan Zainal.
“I tahu perbuatan I pada you selama ini memang salah. I minta maaf. You berhak untuk marah, Zira. Tapi tolonglah jangan berdiam diri macam ni.” Nak cakap apa lagi, Zainal. Dah tak ada apa lagi. Lagipun aku tak ingin nak bergaduh waktu dia sedang memandu. Lain bala pulak nanti yang datang. Cukuplah bala yang dia dah timpakan pada aku malam tadi. Bala yang tak pernah aku sangka.
“I macam nak gila hari ni. You hilang dari rumah macam tu aje pagi ni. Call dan message I satupun you tak jawab. I risaukan you, Zira. I sampai kena call Jimmy tanya you ada kat office ke tidak.” Patutlah Jimmy pandang aku semacam aje dan tanya aku okey ke tadi masa aku masuk bilik dia hantar inbois yang dia suruh aku buat. Aku tahu Jimmy kawan Zainal masa kat universiti. Zainal yang beritahu dulu. Zainal call dia tanya pasal aku rupanya. Nak risaukan aku buat apa lagi. Aku bukan siapa-siapa pun dalam hati dia selama ini. Aku aje yang terhegeh-hegeh. Syok sendiri. Aku ni kan perempuan perasan. Perasan orang suka kat dia. Perasan orang sayang dan cintakan dia. Bodohnya kau selama ni, Zira.
“Zira..” Zainal capai tangan aku. Laju aku tarik. Aku masih diam dan pandang ke arah jalanraya. Kereta di lebuhraya makin sesak dengan barisan kereta yang bersimpang siur datang dari pelbagai arah. Perasaan aku ikut sesak dengan kata-kata Zainal.
Please say something.”
“Kita sampai rumah dulu.”
“Okey.” Dan kami terus senyap. Zainal terus memandu hingga sampai ke rumah. Aku tanggalkan tali pinggang keledar sebaik sahaja kereta memasuki garaj dan enjin kereta dimatikan Zainal.
“I minta maaf, Zira. I tahu you marah. Marahlah. I sedia terima apa juga marah you kalau itu dapat legakan perasaan you.” Aku geleng kepala. Mudahnya lelaki bercakap. Ingat perasaan marah dan sakit hati aku ni macam buih sabun. Lepas kena cuci akan terus hilang sekelip mata. Aku tarik nafas. Aku dah nekad dengan apa yang aku cakap pada Zai tengahari tadi.
“I nak you lepaskan I.” Aku lepas suara senafas. Allah. Sakitnya.
“Zira.” Zainal pusing pandang aku. Tangan aku dicapai. Aku tolak. Aku lontar pandang kosong pada dinding garaj. Hati aku sedang meraung. Menangis hiba. Allah. Sabarlah hati. Sabarlah jiwa.
“You nikahlah dengan bekas kekasih you tu. I takkan halang dan I tak berhak halang tapi ceraikan I.” Aku genggam tangan kuat-kuat. Allah, tolong kuatkan hati aku. Tolong ya Allah.
“Zira, I tak boleh ceraikan you. Please, Zira. I tahu salah I besar pada you. Tolong maafkan I.” Aku geleng kepala. Tak mungkin ada maaf untuk kau, Zainal. Tak mungkin! Aku pusing pandang Zainal yang sedang pandang aku.
“Lima tahun, Zainal. Lima tahun you permainkan perasaan I. Kasih sayang I. Cinta I. Cukuplah. Cukuplah you tipu I selama ini." Aku telan liur pilu. Kuatkan aku ya Allah. "Dah tak ada apa lagi yang tinggal. Takkan ada lagi Zainal Rauf dalam hati Fazira Huda. You kata you tak pernah cintakan I selama ni, Zainal. Jadi…tolong lepaskan I. Tolong jangan siksa lagi perasaan I. Pergilah pada hati yang you cinta selama ini. Lepaskan hati I.” Aku tolak pintu kereta. Tas tangan aku capai. Aku melolos keluar dari perut kereta. Kaki aku hala ke pintu utama. Zainal masih di dalam kereta.
Lepaskan hati I, Zainal. Lepaskan.

No comments:

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...