Wednesday, March 15, 2017

DaYanG


“Tu tu teksi tadi.” Telunjuk Liya bergoyang menghala ke depan. Rose yang memandu ikut memandang. “Berhenti, Rose. Aku pergi tanya teksi tu jap.” Serentak Kancil kuning yang dipandu Rose menghala ke kiri jalan. Liya laju buka pintu dan berlari ke tengah jalan yang lengang. Dua tangan diangkat ke atas dan digoyangkan ke kiri dan kanan.
Teksi yang berhenti pantas diterpa. Pemandu lelaki separuh abad yang berkopiah putih didekati.
“Assalamualaikum, pakcik.”
“Walaaikumsalam.”
“Pakcik, saya nak tanya ni.”
“Tanya apa?” Riak cuak di muka pemandu teksi jelas di mata Liya. Aku salah soalan ke?
“Perempuan yang naik teksi pakcik dari hospital tadi turun kat mana?” Liya nampak muka pemandu teksi itu berkerut. Siap pandang dia atas bawah pastu tenung muka Liya balik. Aku agak dah. Mementanglah muka aku ni muka tak siap.
“Saya ni memang muka buruk tapi saya bukan orang jahat, pakcik.”
“Pakcik tak cakap apa-apapun.” Tahu pulak rasa bersalah orang tua ni.
“Dah tu, pakcik pandang saya semacam aje. Atas bawah pandang saya. Tenung muka saya macam ada melekat pistol kat muka saya ni. Terasa tau saya, pakcik. Tak geng la macam tu pakcik.”
“Yelah. Pakcik minta maaf kalau kamu terasa.”
“Macam tu baru geng, pakcik." Liya pamer sengih.
" Saya Liya, kawan perempuan yang naik teksi pakcik tadi tu. Tu yang dalam Kancil kuning tu…” Muncung dan telunjuk Liya serentak hala ke seberang jalan. “Kawan dia juga. Rose. Kami cari dia pakcik. Dia tu baru aje lepas bersalin tiga minggu lepas. Lepas tu baru keluar hospital hari ini sebab dia kemalangan masa hari dia bersalin. Kami risau sangat ni, pakcik. Karang dia jatuh ke, tak ke naya. Dah la sensorang senja-senja ni.”
“Dia turun kat kawasan perkuburan. Tak jauh dari sini.”
Aku dah agak dah. Kau ni memang degil lah, Dayang!
“Okey, pakcik. Terima kasih. Saya akan bergegas ke sana. Assalamualaikum.” Liya tayang sengih sambil angkat tangan. Teksi yang ditahan bergerak meninggalkan Liya. Laju Liya berlari ke arah Kancil kuning. Pintu dicapai. Tubuh melolos masuk. Pintu ditarik.
“Jalan ke depan cepat, Rose.” Rose pusing stereng.
“Mana Dayang?”
“Kubur Azhar.” Rose pandang Liya.
“Apasal kau pandang aku?” Liya tunjuk stereng. “Cepat jalan. Dah nak maghrib ni.”
“Liya..”
“Apa dia..” Mata Liya fokus ke depan. Kepala tengah fikir macam-macam pasal Dayang. Orang cakap jangan pergi dulu, dia pergi jugak. Degil!
“Liya..” Suara Rose yang lain macam nadanya buat Liya pusing kepala.
“Apa?”
“Kubur.” Rose tayang muka tak berdarah. Liya tepuk dahi.
“Ekeleh dia ni. Kubur pun takut. Kau mati nanti masuk kubur jugak bengong. Dah cepat!” Liya buntangkan mata. Rose muncung bibir. Cakap macam tu pun nak marah. Memang mak tiri Snow White betul dia ni.

No comments:

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...