Monday, March 27, 2017

DaYanG


“Aku dengan Rose nak kau ikut kami ke KL. Kerja kat sana. Macam kami.” Liya yang berdiri di depan almari baju buka mulut lepas semua mereka masuk ke dalam bilik Dayang.

“Ikut korang kerja di KL?” Dayang pamer muka sedikit terkejut.

“Ha’a. Ikut ye.” Rose angguk. Tangan Dayang dicapai. Mahu Dayang setuju dengan apa yang dicadangkan Liya.

“Ikut kita orang balik KL esok. Aku dah tanya tempat kami kerja tu. Dorang nak pakai kerani akaun. Kau kan buat akaun masa kat kilang dulu. Bolehlah kau mohon. Kau pun seminggu lagi habis pantang kan. Elok sangat la tu. Aku pun dah cakap kat orang HR aku ada kawan yang nak mohon. Dorang suruh aku bawak kau. Kau ikut ye.” Liya layang angguk memujuk pada Dayang.

“Aku…aku kalau boleh nak cari kerja dekat-dekat sini aje, Liya. Aku tak nak kerja  jauh-jauh.” Suara perlahan diluncur. Jauhnya kalau dia kerja di KL. Nanti susahlah dia nak ziarah kubur Azhar. Tentu dia akan rindukan Azhar. Tak..tak boleh. Dayang kena dekat dengan Azhar.

“Kau nak duduk Baling ni sorang-sorang? Apa-apa jadi kat kau nanti macam mana? Dah…aku tak izinkan.” Suara veto Liya terhumban. Dayang telan liur. Sejak dulu memang Liya bagaikan kakak bagi dia dan Rose. Dan dia juga Rose akan akur dengan kata-kata temannya ini. Liya hempas duduk di birai katil Dayang. Usai makan malam tadi Liya cakap dengan Dayang dia ada hal nak bincang.

“Tapi Liya…” Dayang pandang Liya dan Rose silih berganti. Memohon pemahaman.

“Dah tak ada siapa kat sini, Dayang. Kami tak mahu apa-apa jadi kat kau. Ikut kami balik KL ye.” Rose jala pujukan lagi.

“Tapi Azhar…” Liya hempas nafas. Tahu apa yang cuba disampaikan Dayang.

“Tak semestinya kau tak lawat kubur dia makna kau dah lupakan dia. Doa tu kan boleh aje kau kirim walau kat mana kau berada.”

“Tu tak sama, Liya.” Dayang terus merayu. Liya raup wajah.

“Kau tak ingat ke amaran mak dan kakak-kakak dia yang gila tu? Kau dah lupa apa jadi kat kubur semalam? Kau nak dorang pijak kau sampai mati? Kau nak?” Suara Liya naik sedikit. Rose baling jeling pada Liya. Dia ni kalau tak kuat suara tak sah! Dayang kemam bibir. Tahu Liya bukan marah. Kepala tunduk ke riba. Dua tangan saling digenggam. Masih hijau diingatan tentang apa yang berlaku semalam. Kalaulah Liya dan Rose tak datang semalam, entah apa nasib Dayang.

“Aku dah janji dengan Azhar akan selalu ziarah dia.” Rose dan Liya saling berpandangan. Rose angkat kepala. Isyarat pada Liya. Memang Rose dan Liya dah agak Dayang akan sebut tentang perkara ini. Desir nafas akur Liya terluncur. Mata dibawa pada Dayang yang tunduk memandang riba.


“Dayang…dengar apa aku nak cakap ni.” Dua pasang mata memusat pandang pada Liya yang bersila di birai katil.

No comments:

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...