Wednesday, March 15, 2017

DaYanG



“Ma..” Kepala Rais menjenguk ke dapur. Tadi masa dia masuk ke dalam rumah Rais tak nampak mama di ruang tamu seperti biasa. Kaki laju hala ke dapur bila hidung tercium bau yang menusuk rongga.

“Ha. Dah balik kamu?” Puan Atifah yang sedang menyendukkan sambal tumis sotong ke dalam mangkuk menoleh ke pintu. Rais angguk membalas teguran mamanya. 

“Pergilah naik mandi dulu. Kamu dah solat?” Puan Atifah bawa mangkuk sambal tumis sotong ke meja.

“Dah ma. Kat office tadi.” Kaki menapak mendekati mama. Didekatkan wajah ke mangkuk sambal tumis sotong yang sudah mendarat ke atas meja. Fuhh. Sedapnya.

“Lapar, ma.” Rais gosok perut.

“Pergilah mandi dulu. Mama tunggu kamu. Kita makan sama-sama.” Rais paut bahu Puan Atifah. Bibir tarik senyum.

“Okey, ma.” Kaki menapak keluar dari ruang dapur. Tangga ke tingkat atas di tuju.

Rais tolak pintu bilik. Kaki diatur perlahan-lahan. Katil kecil di sebelah katilnya dihampiri. Mata bercahaya menatap si kecil yang pulas dibalut lena. Bibir ukir senyum. Ditundukkan kepala. Pipi mulus Ismail Muqri dicium. Ditarik bibir dari pipi gebu si kecil.

“Selamat malam anak papa.”

Jari menyentuh lagi pipi mulus si kecil. Masih belum puas menatap. Lama direnung tubuh kecil yang tenang dibuai mimpi. Rais betulkan selimut biru laut yang membalut tubuh anaknya. Kaki bergerak ke katil. Dilabuhkan duduk. Tangan dibawa ke dada. Butang kemeja yang membalut tubuh dibuka satu-persatu. Lelah nafas penat dilepaskan. Mata yang melata memandang ruang bilik tidur terhenti pada frame gambar yang tersangkut di dinding. Kornea berlabuh lama pada seraut wajah di frame.

“Kalau Ain pergi du..” Tangan Ain digenggam kemas. Jari tutup bibir isterinya.

“Jangan cakap macam tu. Ain akan selamat. Anak kita juga akan selamat.” Jarinya dipaut dan digenggam erat tangan halus Ain Maisarah. Dicium.

“Ajal maut kita tak tahu, Rais. Ain takut tak sempat cakap pada Rais.”

“Ain tak boleh tinggalkan Rais.” Tangan Rais digenggam. Dibawa ke dada Ain.

“Janji dengan Ain, Rais. Janji Rais akan teruskan hidup dengan bahagia kalau Ain dah tak ada. Janji Rais akan bahagiakan anak kita.”

“Ain akan selamat. Rais tahu Ain dan anak kita akan selamat.”

Tangan paut bibir. Mata basah tiba-tiba. Senyum manis Ain Maisarah di frame melekap di mata.

No comments:

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...