Wednesday, March 31, 2010

Istikharah Terakhir - Bab 21


Bab 21

Susahnya bercakap dengan orang yang tak reti bahasa ni!

Untuk apa lagi semua janji dan sumpah itu...

Tidak ada ertinya lagi...

Sudah terlambat!

Mahu digunakan cara apa lagi untuk dia faham bahawasanya dalam hati ini sudah tidak ada dia lagi...

Sudah Zita kuburkan nama itu...sudah Zita tanam dan timbuskan rasa itu!

Hatinya yang pernah parah tidak mungkin akan kembali sembuh hanya dengan kata maaf...rayuan dan rintihan kesal...tidak sama sekali akan diundur langkah!

Harapan dan impiannya dahulu sudah musnah!

Langsir sliding door diselak. Pintu dibuka perlahan lalu ditolak ke kanan. Langkah diatur ke arah balkoni dibiliknya.

Tubuhnya yang berbalut kaftan merah jambu berbunga halus putih berbuai lembut ditiup bayu malam. Suasana yang sedkit dingin itu memaksa kedua-dua belah tangan dipaut erat ke tubuh agar sedkit haba bisa meresap kedalam. Mata Zita masih merenung ke kaki horizon yang gelap pekat. Tiada bintang yang bertaburan menghiasi hamparan langit.

"pihak peguam encik Faisal memberitahu yang encik Faisal mahu berjumpa dan berbincang dengan puan Zita berhubung tuntutan lafaz cerai puan ini. Kalau puan setuju dengan permintaan mereka, saya akan hubungi mereka dan kita akan tetapkan tarikh, tempat dan masanya. Apa-apapun semua ini bergantung pada kata putus dan persetujuan dari pihak puan."

Matanya dipejam.Erat. Nafasnya sedikit kencang menghempas dada.

Benci!

Air hangat tanpa diundang mengalir di tubir mata.

sungguh dia tidak tahu untuk apa rasa sedih ini...

"Fakrul, saya tidak mahu apa-apa lagi perbincangan atau perjumpaan dengan Faisal. Saya mahu you proceed dengan tuntutan saya ni. Saya sudah tidak ada apa-apa perasaan lagi pada dia yang memungkinkan kami bersama kembali. Saya sudah terlalu letih dengan perkara ini Fakrul. Saya sudah tidak mahu lagi ditarik-tolak Faisal sesuka hati. Saya ada maruah dan harga diri saya sebagai perempuan. Dan sebagai isteri, saya juga ada hak untuk mendapat keadilan. Saya harap you faham. Tolong jangan tangguh-tangguhkan lagi perkara ini. Saya mahu ia diselesaikan sesegera mungkin."

Bunyi pesanan masuk ke telefon bimbit mencantas khayalan duka yang sedang menari di layar ingatan.

Gajet yang terdampar di atas katilnya dicapai. Perlahan jari ditekan pada kotak pesanan. Terlihat mesej baru. Dahinya berkerut. Nombor yang tidak dikenalinya.

" Zita sayang...tolonglah beri Faisal peluang yang terakhir. Faisal tak mampu nak lepaskan Zita. Hati dan perasaan Faisal tidak merelakannya. Cinta Faisal masih utuh buat Zita. Jika mahu, Faisal rela sujud dikaki Zita."

Gila!

Memang gila!

Gajet dicampak ke arah katil. Langkah diatur laju ke arah pintu. Mahu segera meninggalkan kamar.

* * * * * * *

Azhar sedang leka membelek GOLF Digest di rak majalah sambil matanya sesekali menjenguk Maisarah yang sudah duduk bersila di rak hadapan sambil sebuah buku diletakkan di riba. Senyuman manis terpancar pada mulut comel itu bersama ketawa halus. Entah apalah yang lucu agaknya tu!

Suasana di MPH Wangsa Maju sedikit lengang dengan pengunjung. Mungkin disebabkan masa ini bukanlah hujung minggu. Sengaja Azhar ambil cuti hari ini untuk membawa Maisarah berjalan-jalan. Kesibukannya di pejabat dengan lambakan kerja dan mesyuarat membataskan masanya bersama puteri tunggalnya itu. Maisarah sendiri sudah pandai merungut "papa, why are you always busy with work and never have time with me? what time does the office close?" amboi mulut puterinya itu bukan main lagi sekarang...

Terasa tangannya ditarik-tarik lembut oleh tangan halus. Kepala ditundukkan ke bawah memandang seraut wajah comel yang sedang tersengih padanya sambil jari telunjuk tangan kirinya sedang menunjukkan sesuatu dihadapan. Mata Azhar mengekori arah hala yang ditunjukkan jari halus Maisarah. Sesusuk tubuh yang sedang berdiri di kaunter bayaran menarik perhatiannya. Dia memandang wajah Maisarah sambil tersenyum. Pipi gebu puterinya itu dicubit halus. Sarah sudah ketawa.

Langkah kedua beranak itu dihala ke kaunter bayaran. Azhar sedang berdiri rapat disebelah. Kehadirannya langsung tidak disedari oleh si dia yang sedang menunggu giliran untuk membuat bayaran. Maisarah sudah terlebih dahulu mengambil langkah pantas untuk memberitahu kehadirannya kepada si dia. Tangan si dia sudah dicapai. Sepantasnya kepala itu menoleh ke bawah dan ekor mata bertembung dengan mata Azhar yang sudah merenungnya.

"Sarah...." pipi mungil si comel yang sedang tersenyum manis dihadapan dielus lembut Zita. Sudah bertukar senyuman antara Zita dan Azhar.

"kak Zita pun ponteng kerja macam papa ye?" kening Zita sudah terangkat sambil memandang ke arah Azhar yang sudah mengangkat bahu.

"ohh, papa cakap kat Sarah dia ponteng kerja ye?" dan wajah polos si kecil itu laju sahaja mengangguk. Zita sudah meletakkan jari telunjuk sambil mengetuknya beberapa kali ke bibir.

"kak Zita pun ponteng ye?" Zita sudah ketawa sambil menggelengkan kepalanya. Lucunya Sarah ni!

"kak Zita ambik cuti hari ni. Kak Zita nak jalan-jalan shopping. Papa Sarah.." Mata Zita sudah beralih pada Azhar yang masih memandangnya. "papa Sarah tu bukan ponteng kerja sayang..papa pun cuti macam kak Zita juga." Sarah sudah menganggukkan kepalanya.

"itulah cikgu kat sekolah pun cakap, jangan ponteng sekolah nanti tak boleh jadi pandai..betul ke kak Zita?" Zita sudah menanggukkan kepala. " so papa nanti pun tak boleh jadi pandai la kan kak Zita sebab papa ponteng." ketawa Azhar sudah terburai di situ. Zita sudah membesarkan matanya pada Azhar. Ketawa Azhar sudah mengundang banyak mata yang menolah pada mereka bertiga di kaunter.

"jom sayang kita pergi makan. Sarah nak makan apa, kak Zita belanja ok?" tangan halus itu sudah digenggam lalu ditarik keluar dari premis buku tersebut.

Zita sudah menarik kerusi dihadapan lalu mengarahkan Sarah duduk. Azhar sudah dikaunter Secret Recipe membuat pesanan.

"Sekolah Sarah macammana? dah exam ke belum?" kepala digelengkan. Zita menganggukkan kepala.

"yeah ice cream!....burger!" Sarah sudah bertepuk tangan gembira tatkala dulang hidangan yang dibawa Azhar sudah mendarat di meja mereka bertiga. Mangkuk ice-cream sudah diletakkan dihadapan Sarah. Begitu juga pinggan berisi mini burger kesukaannya. Gelas berisi air berwarna hijau sudah Azhar letakkan dihadapan Zita. Begitu juga dengan sepinggan spagetti.

"thanks Har." kepala diangguk sambil tersenyum pada Zita disebelah.

Azhar sudah mengarahkan Maisarah untuk membaca doa makan. Dan si comel itu fasih saja mengalunkannya dengan tertib. Amin.

"you memang saja ambik cuti ke hari ni?" Azhar menyapu dengan hujung jarinya mulut Sarah yang sedikit comot terkena sos cili yang diletakkan diatas daging burgernya.

"i ambil emergency leave Har...serabutlah kepala ni...tak sudah-sudah dengan hal yang sama." Tangan kurus Zita hanya memusing-musingkan garfu pada spagetti didalam pinggan. Azhar memandang wajah Zita.

"wanna share with me?" Tatkala kepalanya dinaikkan, pandangan mereka bertembung. Zita menundukkan wajahnya ke bawah semula. Nafasnya dihela perlahan.Wajah polos Sarah yang tersenyum padanya sambil menyudu ice-cream coklat dipandang. Senyuman terukir dibibirnya. Indahnya menjadi kanak-kanak!

"he dun not wanna let me go Har...he just dun wanna do that..." Ada sendu pada lafaz itu.

Dan mata mereka saling bertatapan...

2 comments:

epy elina said...

hohohoho.....
klu faisal sygkan zita napa dia x lpaskan zita untk mncri kbhgiaan dia dia sndri.....
klu zita ngn har pun ok jg....
du2 prnh di lukai...
mst pas ni sling mnghargai....

Hanya Aku Dihatimu.. said...

macam ada yang tak betoi berlaku kucc...kau jgan buat suspen ya...liza yang baca pun rasa lain mcm ja...hehehehhehe....

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...