Saturday, March 27, 2010

Bukan Idaman Hati - Bab 3




Bab 3

"Noor, TR1 examination and OPG..."kepala diangguk. Jam dipergelangan tangan ditoleh sekilas. Owh, dah terlajak masa rupanya, patutlah Jenny datang. Langkah diatur keluar dari bilik rehat menuju ke TR1. Pintu bilik ditarik perlahan. Kemunculan menyebabkan Dr.Chia yang sedang rancak berbual dengan pesakit menghentikan perbualan lalu tersenyum memandangnya. Kelihatan seorang lelaki yang dalam lingkungan usia 30-an sedang duduk bersandar di dental chair turut memandang padanya sekilas. Tiada senyuman di bibir itu. Bertubuh sederhana tinggi. Berpakaian kemas. Berkemeja panjang putih jalur coklat muda dipadankan dengan tali leher bercorak abstrak berwarna coklat tua. Segak sekali.Hmm, hensem mamat ni macam muka campur tapi muka punya la serius mati. Pantas Noor mengambil tempat dikanan pesakit sambil tangannya pantas menarik sekeping topeng muka berwarna biru muda dari kotak dibelakang lalu dipasangkan ke mulut. Sepasang sarung tangan saiz S turut ditarik lalu disarungkan ke kedua-dua belah tangan.

Sekeping kad putih yang terlukis carta kedudukan gigi sudah siap ditarik dari laci dihadapannya lalu diletakkan di tepi meja bersebelahan dulang yang berisi peralatan pemeriksaan. Dental chair sudah diturunkan oleh Dr. Chia dengan menekan suis di hujung kakinya dan pesakit sudah dimaklumkan Dr. Chia bahawa dia akan melakukan pemeriksaan asas untuk melihatkan keadaan keseluruhan gigi pesakit sebelum sebarang mencadangkan sebarang rawatan pada pesakit.

"light!..." Tangan kiri Noor sudah pantas menarik pemegang dental light diatas kepalanya lalu cahayanya dihalakan tepat ke dalam mulut pesakit. Dr Chia sudah bersedia di posisi dentist chairnya.

"mirror, probe.."

Kedua-dua instruments yang dipegang pada tangan kanan dan kirinya sudah diberikan pada Dr. Chia melalui bahagian atas badan pesakit yang sudah terbaring. "Do not pass the insruments to the dentist in front of patient face, it's so dangerous. If it fall on their face, we will got into trouble Noor, got that?" Ya, dia masih ingat hingga saat ini pesanan itu, pesanan sewaktu mula-mula dirinya dilatih oleh doktor asal kota Singa ini. Matanya yang bulat memang sungguhlah macam Singa yang hendak membaham mangsa. Sangat menakutkan. Tapi dia doktor yang sangat baik..cuma dikala melatih para DA dia memang garang. Garang nak mampus!

"11 ok, 12 ok, 13 ok, 14 buccal amalgam, 15 distal cavity, 16 ok, 17 ok, 18 ok. 21 ok, 22 ok, 23 ok, 24 ok, 25 mesial amalgam,26 mesial cavity, 27 distal mesial amalgam, 28 ok. 31 ok..light Noor!" Tangan kiri sudah mencapai pemegang lampu lalu cahayanya dihalakan ke arah bahagian rahang bawah mulut pesakit. "Thank you Noor." Noor menganggukkan kepala. Dr. Chia memang begitu. Tidak lokek mengucapkan kata terima kasih kepada DA yang membantunya. Bukan macam yang sorang lagi tu. Mulut ada berlian agaknya. Issy, Noor tu kan boss kau jugak... "32 ok, 33 ok, 34 ok, 35 ok, 36 occlusal cavity, 37 ok, 38 impacted. 41 ok, 42 ok, 43 ok, 44 ok, 45 ok, 46 distal mesial cavity, 47 ok, 48 impacted." Suis dikaki sudah ditekan. Dental Chair mula menegak. Pemegang lampu sudah dialihkan pantas ketempat asalnya. Kalau lambat alamat berciumlah dahi pesakit dengan lampu ni. Mampus!. Pesakit tersebut sudah diarahkan Dr. Chia supaya berkumur pada patient sink yang terletak disebelah kanan pesakit. Noor sudah menarik sehelai tisu lalu disuakan pada tangan pesakit sambil tersenyum. Memang la kena selalu menjual senyum kalau duduk dengan pakcik Singa ni, sebagaimana yang Dr. Chia selalu pesan pada tiap DA. Smile to the patient!. Show your beautiful smile with those beautiful teeth to them. Tiada senyuman pada bibir itu. Hanya matanya sahaja yang memandang tepat pada wajah Noor. Sepantasnya Noor mengalih pandangannya pada carta gigi ditangan. Apalah dia ni, pandang orang macam nak telan je...

Noor sudah mengemaskan carta di tangan lalu diberikan kepada Dr. Chia. Carta diteliti oleh Dr. Chia untuk memastikan setiap keadaan gigi pesakit direkodkan dengan betul oleh Noor atau mana-mana DA yang bertugas membantu diwaktu teeth examination dilakukan ke atas pesakit. Dr. Chia sudah menurunkan topeng muka ke dagu. Noor juga turut sama berbuat demikian.

"well Jeff, not so bad...do a nice cleaning for you, some filling for the cavities plus replace those black fillings with new white filling...hey those black fillings on your upper jaw look horrible man, it make you smile look black!" Noor sudah menyimpul senyum. Memangpun. Buruk betul rupanya tampalan yang disebutkan Dr. Chia itu. Agak-agaknya mesti tampalan itu dilakukan dizaman sekolah rendah jika dilihat dari struktur usia tampalan tersebut. Kasar dan tidak kemas langsung pembuatannya. Sudahlah begitu, ia dibahagian rahang atas pula dan gigi tersebut berada pada garisan senyum, pasti kala dia tersenyum akan terlihat bayangan hitam tampalan tersebut. Hmm, patutlah mamat ni taknak senyum tadi, dia tahu senyuman dia nampak hitam, buruk..hahaha. Dan kala Noor menoleh kearah wajah pesakit, mata mereka bertembung. Alamak, dia nampak ke aku senyum tadi. Mesti dia tahu aku gelakkan dia. Mampus kau Noor!

"and most important Jeff, your lower left and right wisdom tooth is impacted. You got to removed it man. Otherwise, it will hit the front tooth in future. And when that happened i'm telling you man the pain is hell!"

"Removed it Pattrick?, oh man i hate extraction..." Dr. Chia sudah menggelengkan kepala. Noor memandang pesakit itu sekilas. Pastinya pesakit ini kenalan rapat Dr.Chia kerana hanya orang yang rapat sahaja memanggil Dr. Chia dengan nama itu. Noor ingat lagi kata Dr. Chia, Patrick itu nama panggilannya dikalangan kawan-kawan rapat juga ahli keluarga.

"not a normal extraction Jeff. It will be a minor surgery. Give me 45 minutes, then it's done." Noor melihat mata pemuda itu sudah membulat memandang Dr. Chia.

"what? surgery to remove my wisdom tooth. 45 minutes procedure? You are crazy man. Damn crazy!" Dr. Chia sudah ketawa besar melihat wajah terkejut pemuda itu yang pada masa yang sama sudah menumbuk perlahan bahu Dr. Chia.

Dr. Chia menerangkan kepada pesakit yang dipanggil Jeff itu tentang perlu gambar x-ray diambil bagi membolehkan dia melihat dengan lebih jelas kedudukan kedua-dua gigi geraham bongsu di rahang bawah yang perlu dikeluarkan menerusi kaedah pembedahan kecil. Noor melihat wajah pemuda itu sedikit gusar...mungkin juga takut. Yelah kan kalau sebut bedah mestilah kecut perut, lagi-lagi gigi pulak yang kena bedah. Noor melihat Dr. Chia menepuk-nepuk perlahan bahu pemuda itu dan berkali-kali menyatakan dia tidak perlu bimbang. Jika perlu Dr.Chia akan memengsankan dia masa proses itu berlangsung. Uik takkan la sampai guna GA kut...orang kat sini guna LA ja la, takdak pun yang mati lagi pasal ni, issy apa punya lelaki ni..penakut ngalahkan perempuan!

"Jeff, this is my DA, Noor. " Noor sudah memberi senyuman manis. Itu yang sering diajar oleh Dr. Chia padanya. Smile Noor! sampai jawab telefon pun kena senyum macamlah orang yang menelefon boleh melihat dia tersenyum tapi kata Dr. Chia people can hear your smiling voice Noor... erk, iye ke?...

" She's going to bring you to the x-ray room to have your OPG done. It wont take you long Jeff. Just follow her instruction ok. Be a good boy. " Dr. Chia sudah ketawa kecil. Pemuda yang sudah berdiri itu pantas menumbuk perlahan bahu Dr. Chia. Pintu sudah ditarik dan doktor Chia mempersilakan pemuda tadi keluar. Noor sudah keluar menerusi pintu belakang dan sudah sedia berdiri dihadapan menanti kedatangan pesakit berkenaan.
Apron yang sedikit berat itu diambil dari penyidai besi didalam bilik x-ray lalu dibawa kearah pemuda yang sedang berdiri dihadapannya.

"Encik ni orang melayu kan? mesti boleh cakap dan faham bahasa melayu kan. Kita cakap melayu la ye, senang sikit. " Noor melihat pemuda itu langsung tidak memberi respon. Berlagak la mamat ni mentang-mentang rupa hensem. Ala, kau ingat aku tak tahu ke kau tu melayu. Muka kau tu jer ada iras-iras campur...tapi hakikatnya kau melayu la mamat! Nama kau kat kad tadi dah tercatatlah Jeffrey Iskandar bin Firdaus. Melayu la tu! "ni apron. Saya akan sarung ke badan encik ok. Tolong luruskan tangan kehadapan sekejap." Dan pemuda itu hanya menurut arahan Noor. Bagus, good boy!

"ini mesin OPG. Encik berdiri disini. Kedua-dua belah tangan encik perlu pegang handle ni." Noor menunjukkan caranya pada pemuda tersebut sebelum dia mengarahkan pemuda tersebut melakukan apa yang ditunjukkan tadi. Pemuda itu sudah berada pada posisi yang diarahkan Noor. Very-very good boy la mamat ni!

"ok, ini bite stick. Encik kena gigit bite stick ni dengan menggunakan kedua-dua gigi hadapan encik ye. Gigit perlahan saja. Tengok macam saya buat ni." Noor mendemonstrasikan sahaja cara menggigit bite stick dihadapan pemuda itu tanpa dia betul-betul menggigit bite stick yang sebenarnya. Bite stick sudah selamat mendarat di gigi hadapan pemuda berkenaan.

"saya akan keluar sebentar dari bilik ini untuk menekan suis mesin ini. Mesin x-ray ini nanti akan berpusing 180 darjah ke kiri dan kanan. Encik jangan bergerak walau sedikit pun ok. Kekal pada posisi ini hingga saya kata ok. Faham ye encik." Pemuda itu hanya mengedipkan matanya pada Noor. Noor turut mengedipkan matanya beberapa kali.Pemuda itu sudah membulatkan matanya pada Noor. oopps, good boy marah la, hehehe...

"ok encik. dah selesai. Encik boleh balik semula ke bilik rawatan 1 ye. Doktor Chia sedang menunggu encik disana." Apron pada pemuda tadi sudah ditanggalkan. Tanpa berkata sepatahpun, pemuda tadi terus melangkah meninggalkan Noor dan bilik X-ray. Noor hanya menggeleng-gelengkan kepala. Issy, agaknya suara dia ni mahal kut. Dah la tak cakap terima kasih, teruk betul...berlagak je lebih tapi gigi..ya ampun, out!






* * * * * * *




hmm, sedapnya bau!

Mariana sudah melangkah masuk. kasut yang dijinjing ditangan sudah dimasukkan kedalam almari kayu rendah berwarna hitam di tepi pintu. Langkahnya diatur pantas kearah ruang dapur. Sesusuk tubuh yang sedang membelakangnya begitu asyik mengacau sesuatu didalam kuali diatas dapur, langsung tidak menyedari kehadiran Mariana dibelakangnya. Issy, kalaulah orang jahat tadi yang masuk, camner Noor!

"hmmm, Noor masak sambal tumis sotong kering rupanya. Favourite kak Ana ni. Wah ada ikan masin pulak tu. Sayur kobis masak lemak putih pun ada. Aduh sedapnya adikku yang cantik ni masak. Kak Ana dah tak tahan ni...terliur habis ni! Kak Ana mandi dulu ye, lepas tu kita belasah sama-sama ok." Noor sudah ketawa melihat gelagat lucu kak Mariana teman serumahnya merangkap tuan punya rumah yang dihuninya ini. Kak Mariana seorang setiausaha eksekutif. Kak Mariana adalah senior Noor di sekolah menengahnya dahulu. Ketika mula-mula merantau mencari kerja di Kuala Lumpur dahulu dan dikala dia menghadapi kesukaran mencari rumah sewa, Tuhan mempertemukan dirinya dengan Kak Mariana secara tidak sengaja sewaktu dia sedang termenung di restoran Mc Donald Kompleks Kotaraya. Sejak itu bermula episod dia menjadi penghuni apartment kepunyaan kak Mariana yang baik hati ini hingga lah ke hari ini.

"Kak Ana, marilah makan. Noor dah hidangkan ni." Pintu bilik Mariana diketuk sekali.

Mariana sudah menarik kerusi. Nasi sudah disendukkan kedalam pinggan oleh Noor. Tangan ditegakkan membaca doa makan. Amin.

"Noor ni memang la handal masak. Tengok kak Ana, dah macam spesies ikan buntal je semenjak Noor duduk dengan akak." Noor sudah tersenyum sambil suapan nasi disuakan ke mulut mungilnya.

"baju akak Noor tolong basuhkan, siap gosokkan lagi. Kadang tu Noor jahitkan baju kurung baru untuk kak Ana. Makin lemaklah kak Ana Noor, asyik dimanjakan Noor." Noor sudah menghulurkan gelas berisi air sirap sejuk yang sedikit tawar kepada Mariana. Noor tahu itu kegemaran Mariana.

"ala takat tolong yang tu sikit aje kak Ana. Budi kak Ana pada Noor lagilah tak terhitung. Noor duduk rumah ni satu senpun tak bayar sewa. Duit api dengan duit air pun kak Ana bayarkan. Tak bagi Noor bayar. Kadang tu Noor segan sungguh pada kak Ana." Mariana sudah memandang wajah cantik dihadapannya. Dia tahu kesukaran hidup Noor. Gaji Noor sebagai pembantu di klinik pergigian itu tidaklah seberapa. Ditambah pula dengan tanggungjawabnya mengirimkan duit dikampung untuk maknya dan dua orang adik yang masih bersekolah. Mariana tahu Noor turut membuat kerja sampingan lain. Selain mengambil upah menjahit baju kurung yang kadangkala Mariana sendiri turut mengiklankannya pada rakan-rakan dipejabat, Noor juga bekerja di restoran makanan segera di hujung minggu demi mencari pendapatan tambahan.

Pendapatan tambahan? Noor? apsal aku tak terpikirkan Noor ye untuk tugasan Puan Sri tu. Mariana sudah tersenyum riang.

"Noor, nak dapat upah tambahan tak?, keje hari ahad je. 1/2 hari RM250. Nak tak?"

Noor menghentikan suapan. Matanya sudah memandang wajah ceria Mariana.

"RM250 untuk 1/2 hari je kak? Banyak tu. Nak nak kak..." Noor sudah menganggukkan kepala sambil tersenyum. Mariana turut sama menganggukkan kepala tersenyum sambil menunjukkan isyarat bagus.

"errk..tapi keje apa kak Ana?"

"jadi pembantu rumah 1/2 hari seminggu.... di rumah boss akak."

pembantu rumah 1/2 hari seminggu?

Nota :
1.DA - dental assistant/dental nurse.
2.LA -local anaesthetic.
3.GA-general anaesthetic.
4. buccal - tooth surface that faces the outside of your mouth.
5. Mesial -tooth surface that faces the front of the mouth.
6. Distal - tooth suface that faces the back of the mouth.
7. Occlusal - biting/chewing surface for premolar dan molar tooth.
8. amalgam restoration- This is the most commonly used filling material for back teeth. It contains approximately half mercury, and differing amounts of silver (30%), tin, zinc, and copper. It is the cheapest and it takes little time to insert. It is expected to last 5-10 years, although some fillings last to up to 20 years.

9. tooth chart:


Tooth Surfaces ( refers no 4-7)



3 comments:

Aisha @ Sara Hamza said...

hahaha....dh tau,dh tau....perempuan yg setenang tasik tu mesti noor kn....wahahahah suke2....sambung!

NIk Fauziah Nik Hussin said...

kucc..
menariklah citer ni..

miss nina said...

best jugak cerita ni. saya follow la :)

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...