Tuesday, March 16, 2010

Bukan Idaman Hati - Bab 2

Bab 2

"I want it all in 15 minutes Mariana!"

15 minit? Gila ke...

Mariana melangkah keluar. Kepala digelengkan. Nafas dihela perlahan. Tangannya yang memegang fail dibawa ke dada..kejap memeluk fail hitam tersebut. Tubuh sederhana gempal itu melabuhkan tubuhnya di kerusi biru yang berkaki roda bucu lima. Matanya dihala ke bilik hadapan yang sudah rapat ditutup dari dalam. Fail yang tadinya kejap dalam pelukan sudah diletakkan di atas meja. Asal kau gaduh dengan awek kau, aku yang kena tempias...

"mengamuk lagi Ana?"

"hmmm...biasalah Nan."

"angin dari mana lak bertiup pagi ni pakcik tu..."

"monsun barat daya aku rasa...monsun perang muda."

Pecah ketawa Hannan dihadapan. Mariana turut tersenyum.

"kau ni memang sabar la Ana. Kalau aku, ntahlah...mahu cium kasut aku rasa mamat tu."

"yelah kau tu, kunun berani. Ntah kau yang cium pintu nanti."

Terdengar pintu dibuka serta merta. Derapan langkah sepatu laju mengarah ke meja Mariana. Hannan sudah pantas menarik dokumen di dalam kotak "in-tray". Jarinya pantas menanda sesuatu pada permukaan dokumen dihadapan. Ekor mata sempat menjeling susuk tubuh tegap itu yang sedang berdiri di depan meja Mariana. Nasiblah kau Ana!..

"this too....i've reviewed it. Do the amendment asap."Mariana dilihat Hannan menganggukkan kepala. Langkah sepasang sepatu itu sudah kembali kedalam bilik dihadapan. Pintu kembali ditutup. Keras sekali bunyi.

isy, ganas betul mamat ni...malanglah siapa jadi makwe dia.

Tangan Mariana pantas menarik papan kekunci komputer jenama DELL dihadapan. Dia yang tadinya longai di kerusi kini kembali tegak mengadap kotak empat segi berbingkai hitam dihadapan. Fail hitam dibuka. Dokumen didalam dikeluarkan lalu diletakkan ditepi kiri komputer. Matanya melihat tanda-tanda merah yang sudah bersimpang siur diatas dokumen itu dan serentak juga matanya memandang pada skrin di komputer. Jemari sudah pantas menari. 15 minit Ana, cepat!

"ana..."

"hmmm..."

"wei..."

"cakap jelah...aku dengar. Aku kan tengah siapkan keje pakcik tu..."

Hannan tersenyum memandang Mariana dihadapan yang sedikitpun tidak menoleh padanya. Hanya kedengaran bunyi jemarinya menari diatas papan kekunci. Sesekali matanya menoleh ke kiri melihat pada dokumen disebelah. Hainan memandang pada pintu bilik dihadapan yang rapat tertutup.

"ana, aku rasa kan aku tau sebab apa angin monsun bertiup kencang pagi ni."

Mariana memandang sekilas pada Hannan yang sudah mengedipkan matanya sambil tersengih.

"yelah kau tu Nan."

"dia mesti gaduh dengan makwe omputih dia yang baru tu la Ana yang kita nampak hari tu...100 peratus pasti!"

"ha, mula la tu teori kau..."

"eh, betul ni ana...tu kan lastest collection dia. Mesti sebab si rambut perang yang tak berapa nak lawa yang kita nampak tu...iras-iras Jennifer Lopis tu la.."

Mariana menggelengkan kepala. Hannan dipandang sekilas.

"macamlah dah pupus perempuan melayu kat dunia ni yang pakcik tu asyik mengejar bangsa penjajah..meluat aku. Perempuan melayu melambak yang lawa-lawa la. Pakcik kau tu je yang berlagak. Kunun tak kelas bergirlfrenkan orang melayu..podaaah!"

"citarasa orang Nan."

"blahlah...muntah aku."

Hannan sudah bangun membawa cawan ke pantri. Saat ditanya samaada Mariana mahu dia membancuh air minuman untuknya, Mariana hanya menggeleng. Matanya masih tekun menyemak dokumen yang sudah siap dicetak. Tiap helaian mukasurat diteliti. Baris demi baris. Tidak mahu ada kesilapan. Mariana sangat maklum dengan perangai ketuanya itu. I hate mistakes Mariana! kunun..

"Mariana..."

"Mariana..."

Kepala yang tunduk hampir mencecah permukaan meja itu pantas ditegakkan. Matanya sudah tersenyum. Bibirnya sudah melebarkan senyumanan juga. Pantas rambutnya dirapikan. Begitu juga baju kurungnya yang sudah sedikit berkedut.

"Puan Sri, maaf saya tak berapa nak dengar tadi." Mariana sudah berdiri sambil menundukkan kepala sedikit.

Wanita separuh abad namun masih kekal cantik itu hanya tersenyum manis memandang wajah Mariana. Mata Mariana pantas menjelajahi sepersalinan baju kurung sutera rona putih hijau berserta tudung berwarna hijau yang dipadankan oleh wanita anggun dihadapannya saat ini. Penampilan yang begitu menyerlahkan keperibadiannya dirinya sebagai pengerusi syarikat.

"tak apa Mariana. Saya faham awak sibuk tu. Tenung sampai nak tembus kertas tu kan." Ketawa kecil tercetus dari bibirnya yang merah delima. Mariana turut tersenyum.

"Puan Sri nak jumpa Encik Jeffrey ke?" kepala digelengkan.

"saya nak jumpa Mariana sebenarnya. Boleh luangkan masa sedikit untuk saya?" Mariana menganggukkan kepala.

"saya hantar dokumen ni dahulu ke bilik En Jeffrey. Boleh Puan Sri?" Senyuman manis dilemparkan pada Mariana sambil kepala dianggukkan sedikit.

"Puan Sri duduk dulu di sini ye. 1 minit ok."

Mariana pantas mengatur langkah ke mejanya semula. Puan Sri Aimal dilihat sedang duduk sambil membaca sesuatu. Alamak, novel aku..mampus nanti dia ingat aku curi tulang baca novel masa kerja...habis!..mati katak kau Ana!

"erk Puan Sri..."

Puan Sri Aimal sudah menggamit Mariana untuk duduk disebelahnya.

"Mariana suka baca novel ye?"

"erk...y..ye Puan Sri. Tapi..tapi saya tak baca kat office Puan Sri. Tu si Hannan nak tengok tadi." Ampunkan aku Hannan, aku babitkan kau untuk selamatkan diri aku yang sudah terpijak jerangkap samar. Puan Sr Aimal hanya menepuk bahu Mariana sambil ketawa.

"apa salahnya baca novel kat office...kalau dah takder keje tu takpe Mariana. Dari awak merayau ke sana ke mari atau buat sesi anyam ketupat yang tak akan masak sampai bila-bila tu, kan."

Mariana sudah mempamerkan sengihan. Ambik kau Mariana!,eh aku mana ada anyam ketupat la..Hannan je..ouchh Hainan lagi..sorry Nan!...

"Begini, saya nak minta tolong dari Mariana." Mariana sudah memandang wajah cantik Puan Sri Aimal tidak berkelip. Cantik la dia ni. Agak-agaknya aku kalau dah tua macam umur dia ni boleh maintain cun ka macam ni?..hoi, sudah sudah tu berangan Mariana, dengar tu apa dia nak cakap..aku dengarlah ni!

"erk, tolong apa Puan Sri?"

"boleh tak Mariana carikan saya seseorang yang boleh dipercayai yang boleh buat kerja mengemas, membersih, mencuci, kalau boleh masak lagi bagus...seminggu sekali sahaja. Tak lama dalam 1/2 hari sahaja. Saya bagi upah RM250." Wah, ok tu 1/2 hari RM250. Seminggu sekali ja. Aku pun nak! Tapi untuk siapa ni, rumah dia dah ada mak wan. Takkan rumah madu dia kut, ouch mulut! maaf Puan Sri....

"saya pun boleh Puan Sri senang ja keje-keja tu,hehehe...tapi untuk siapa ni Puan Sri?"

Puan Sri Aimal sudah tersenyum.

"kalau Mariana nak lagi senang hati saya. Saya kenal Mariana. Untuk orang dalam bilik tu la. Anak bujang saya tu berkeras nak pindah duduk sendiri. Saya risau kalau tak siapa uruskan rumah dia nanti. Depan mata saya, saya nampak. Kalau dah jauh..lain Mariana." Ha? mamat kat dalam tu...kirim salam la, RM1000 pun aku tak hingin.

"Puan Sri tak tanya kat agensi pembantu rumah ke?"

"issy, tak naklah saya Mariana. Dengan macam-macam kes sekarang. Ngeri saya dengan pembantu asing ni. Saya nak orang kita. Budak melayu. Boleh ye Mariana, carikan untuk saya. Tolong ye Mariana. " Alahai lemahlah kepala lutut aku ni. Senyum Mariana, kesian dia, dapat pahala tolong orang kau tau.

"insyaallah Puan Sri. Nanti saya cuba tanya-tanyakan."

Tangan Mariana sudah digenggam erat oleh Puan Sri Aimal.

"terima kasih Mariana. Terima kasih banyak-banyak. psst, ni rahsia kita ye,jangan beritahu boss awak tu tau." kenyitan mata Puan Aimal yang lucu bersama senyuman kecilnya menerbitkankan ketawa spontan dari bibir Mariana. Pantas mulutnya ditutup.Jari telunjuk sudah diletakkan dibibir.

Langkah Puan Sri Aimal diiringi oleh senyuman Mariana.Ibu jari dan jari telunjuk sudah diletakkan pada mulutnya. Hmm, mana aku nak cari ni ye? pembantu rumah untuk singa jantan, makanya kena cari yang lebih garang dari itu. Apa ek yang lebih garang dari singa jantan? Beruang? issy ada pulak teddy bear. Singa jantan, lawannya singa betina la. Issy, tak bolehlah..api dengan api, panaslah...rentung karang aku gak yang ranap. Kena cari yang opposite la Mariana ooi. Mamat tu sah panas, maka aku kena cari orang yang kategori sejuk. Siapa yang sejuk ni ek yang aku kenal?, sejuk macam ais?..issy, ais panas dalam la...lagi bahaya!..air tasik, sejuk, tenang, nyaman..yes, yes sejuk macam air tasik..tapi siapa pulak air tasik ni?.

2 comments:

Aisha @ Sara Hamza said...

mariana la si air tasik tu....wahahah sambung2 lagik.....best2 tol la novel2 awak nie....w'pon sye hanya follow kita bertemu di facebook dan songket hijau buat ku'a.....yes yg ni dh jadi kegemaran ke-3....hehe

kucc_aprilsnow said...

Sara - thks dear sbb suka kisah2 kategori mengarut kucc ni, hehehe..

hmmm, well tunggu n saksikan siapa itew si air tasik..adakah ana, or ...tunggguuuuuu

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...