Friday, April 2, 2010

Songket Hijau Buat Ku'a - Bab 22


Bab 22

"Ha, dia cakap dia suka kat hang?" Kepala diangguk. Tangan Ku'a masih leka membelek deretan tudung dirak.

"dia kata suka sungguh-sungguh?" Kepala diangguk lagi. Ya la!

"biaq betul mamat angkasa tu Ku'a!" kepala Ku'a sudah diangkat memandang terus pada wajah penuh aksi terkejut Azarina.

Azad ni kan suara dia sungguhlah tidak boleh dikawal kuasa oftahnya. Mesti capai kunci tertinggi sekali tiap kali rongga mulutnya tu ternganga..issy. Ku'a sudah memandang Azarina sambil meletakkan jari telunjuknya dibibir. Mata sudah siap dibulatkan besar-besar. Tapi Azarina memanglah Azarina. Kecoh dan kepohnya adakala sangatlah menakutkan...

"La, bukan kita mengumpat orang pun chek ooi. Hang ni Ku'a, itu pun nak takut orang dengar." Eei, mahu sahaja bibir yang bercat warna jambu berkilat itu Ku'a tutup dengan tapak tangannya. Biar dia tidak boleh bersuara. Geram sungguh la dengan Azad ni taw!

"hang ni kan buleh dak turn down sikit hang punya volume speaker tu." Ku'a sudah menjeling sedikit pada Azarina dihadapan. Tangannya masih terus membelek-belek rak tudung dihadapan. Tadinya Ku'a yang mengajak Azarina menemaninya ke Jalan Tuanku Abdul Rahman. Dia mahu membeli tudung untuk dipadankan dengan baju kurung birunya yang baru siap diambil dari kedai jahit temannya kelmarin. Dan Azarina yang kebetulan juga mahu membeli kain baru untuk ditempah baju kebaya dengan senang hati campur rela bersetuju dengan ajakan Ku'a.

Ku'a ni memanglah...sora aku memanglah lagu ni kan sejak azali...saja ja dia tu dengki sora aku ni sungguh sedap dan menawan dari sora dia!

Azad, hang jangan dok perasan ya...kalau menawan sangat sora hang tu awat tak pi masuk AF8 ka? Mentor ka?..

malaih la aku..bagi chance la kat orang lain...

pi la hang!...

hang nak suruh aku nak pi mana pulak...

Sehelai tudung biru laut dengan sedikit jahitan batu yang menghiasi rak kayu di hadapan sudah menawan pandangan Ku'a. Digamit adik jurujual yang sedang berdiri menyusun tudung di rak besi beroda dihadapan untuk mengambilnya.

"Azad..yang ni, cantik dak?" Ku'a sudah menayangkan tudung biru yang diturunkan si adik jurujual dari rak kayu tadi dihadapan Azarina. Tiada respon walau mata Azarina dilihat sedang memandnag padanya.

Jeda.

"Azad, cantik dak weh tudung ni?"

masih Jeda. Dahi Ku'a sudah berkerut. Sah Azad ni tengah terbang entah ke negara mana.

"Azaddd!"

Azarina mengedip-ngedipkan matanya beberapa kali sambil memandang pada Ku'a yang sedang berdiri dihadapannya.

"aaa...hang tanya apa Ku'a?"

Azad ni, eei letih sungguh la dengan dia!

"hang dah sampai Tokyo ka Seoul?..jumpa Takuya Kimura ka jumpa Bae Yong Jun?" Azarina sudah mempamerkan sengihannya. Ku'a sudah menjeling sedikit dengan ekor mata.

Foodcourt di tingkat bawah Kompleks SemuaHouse sedikit sesak dengan orangramai. Biasalah keadaan sebegini jika hujung minggu. Sungguhlah orang KL ni kaya, tiap minggu pasti ramai yang turun membanjiri kawasan segitiga emas di Jalan TAR ini untuk menghabiskan duit!

Ku'a dan Azarina sudah mengambil meja yang berdekatan dengan eskulator. Beg-beg plastik yang berisi beberapa helai tudung dan potongan kain siap sudah mendarat di atas meja. Ku'a melepaskan lelahnya sambil tersandar dikerusi plastik berwarna kuning pudar.

"hang nak makan apa Ku'a, biaq aku pi order..'

"cantonese yee mee dengan cendol beb, nak letak ais parut extra. Nah.." sekeping not merah dihulurkan pada Azarina. "jangan nak mengada, macam tak biasa makan belanja aku!" Ku'a sudah tersengih. Not kembali disimpan. "Terima kasih Azad, sayang hang." Azarina sudah mencebik.

Hmm, sedapnya cendol!

"aku bukan apa Ku'a...cuma ambik berat ja. Hang tu kawan rapat aku. Teman akrab aku. Sahabat yang paling aku sayang." Azarina sudah mula menyuap nasi goreng USAnya kedalam mulut. "Hang bukan kenal sangat pun mamat tu. Takat dia anak jiran kita ja." Ku'a masih asyik menyuap yee mee kedalam mulut. Azarina turut menyambung suapan nasi goreng USA dihadapannya dengan penuh berselera. Berhenti menyuap, tangan Ku'a mencapai mangkuk cendol lalu menyuapnya pula kedalam mulut. Tidak langsung membalas bicara Azarina tadi. "memanglah kita kenai mak pak dia orang baik-baik, tapi zaman la ni Ku'a, anak belum tentu ikut perangai baik mak pak depa." Eh makcik kurus ni, kita cakap dengan dia, boleh dia buat tak tau ja, ada yang nak kena mandi dengan cendol ni...

issy, Azad ni kan banyak kali dah kita pesan kat dia masa makan jangan dok bercakap, tak baik la...tak nak ikut sunnah nabi betui la!

"boleh dak jangan bercakap masa hang makan. Nanti tersembuq ayam USA hang tu kat muka aku yang cun ni. tak ingat lagi apa tok pesan dulu?"

"ya la...aku lupa pesan dan petua tok hang tu."

Ku'a mencapai tisu lalu melekapkan perlahan-lahan ke mulutnya. Air suam Azarina dicapai lalu diminum sedikit. Alhamdulillah, syukur pada nikmat Allah!

"Dia kan cuma cakap isi hati dia. Hak dia la tu. Aku tak kata apa pun lagi kat dia, hang ja yang kalut lebih."

"dah tu hang pun syok sama la kat dia ya?"

"aku kan kata tadi..aku tak kata apa-apa lagi kat dia." Ku'a mencapai sehelai facial blotter dari dalam beg kecilnya lalu ditekat pada muka, hidung juga dahinya. Kertas yang sudah renyok dilenyek dikawasan muka dipandang sekilas. Fuh, berminyaknya muka.

"aku mahu terus berkawan macam biasa dengan dia dulu Azad. Soal yang tu biaq la tuhan yang tentukan."

'eh Ku'a, awat aku macam kenai ja dua ekoq yang sedang turun tangga tu?" Ku'a sudah menoleh memandang. Tapak tangan kanan sudah diletakkan pada mulut.

"asal kita pi mana ja, depa ni mesti ada interframe!" Ketawa Ku'a sudah bergema dibalik tapak tangan yang masih setia di mulut.

1 comment:

haslinaj said...

agak-agak sape ye yg berjaya mencuri hati Ku'a ni??
Dua-dua pun baik..
Best men wik kan????
Ok layan..

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...