Tuesday, March 30, 2010

Rindu Semalam - Bab 43


Bab 43

Hatinya yang sedang ada pelbagai rasa ini cuba dibawa bertenang...cuba dibawa tenteram.

Takutkah rasa yang sedang bermain-main didalam fikirannya saat ini?

Atau, mungkin ia cuma rasa gementar sahaja. Ya, rasa yang biasa dialami tiap insan bergelar bakal pengantin. Entahlah, dia sendiri tidak pasti kerana rasa seperti ini tidak pernah sekalipun datang "menyerang" hatinya.

Tuhan...berikan aku damai. Berikan jiwa ku tenteram...berikan hatiku tenang.

Riuh dibawah dengan suara tukang masak import ibu memberi arahan itu ini....lantang suara Mak Lijah sampai boleh didengar hingga ke rumah Tok Andak diseberang jalan agaknya. Dari jendela kamar segalanya aktiviti di bawah terhidang didepan mata. Senyum Duhaila tersungging mendengar kecohnya mulut Mak Lijah sama naik dengan suara makcik-makcik jiran tetangga yang turut membantu sesi memasak untuk majlis akadnikah Duhaila yang akan berlangsung selepas asar nanti.

Suara mereka yang sedang enak menjamu selera saling bertingkah dengan suara nyaring Mak Lijah. Si Ziha, cik pengapitnya turut menumpang saham menyibuk dibawah sana. Siap menjengok aktiviti orang di bawah khemah belakang rumah. Wei, Ziha kau tu buat menyemak jer kat situ la. Ibu dilihat sudah menarik tangan Ziha sambil berbisik sesuatu. Ziha dilihat mengangguk-anggukkan kepala sambil mengatur langkah ke dalam rumah.

"hey, anak dara tengok jam...dah pukui berapa la ni?" Duhaila menoleh ke arah tepi katil pengantin yang sudah didandan rapi. Cantik. Tadinya sudah kedut digomol dia dan Ziha gara-gara sesi "bergusti" sebelum dileraikan "pengadil" import dari Felda Cemomoi,siapa lagi, Maksu la..hahaha

"pukul satu baru la kak Maria..." Maria sudah menggelengkan kepala. Budak ni kan, memanglah liat sungguh nak pi suruh dia makan. Sat nanti kalau dah siap berdandan macammana nak makan, rosaklah make up chek ooi!

"dah la, tutup jendela tu Duha...ni kan bilik pengantin chek, awat la chek pi bukak luas-luas kasi orang luaq tengok...nanti tak surprise la!" Tangan Duha sudah menarik pintu jendela ke dalam. Dirapikan kedudukan langsir sebelum pintu jendela kayu itun diselak.

Kak Maria Gonzalez; ni nama glemer dia Ziha yang panggil macam tu tau! Bila ditanya tadi nama dia memang Maria tapi Maria Kamal, uik cam nama pelakon ja bunyinya. Kak Maria ni didatangkan khas oleh Ziha dari Butik Pengantin terkenal di Jalan Ipoh. Entah, Duha pun tak tahu kat mana dan butik yang mana. Sebenarnya Ziha yang taja kos kak Maria ni maka Duha ikut ja la...Taufik pun kata, dah Ziha yang beria-ia tak baiklah hampakan niat baik orang kan. Kata Ziha, kak Maria Gonzalez ini kan kalau touch up pengantin memanglah "meletup"; yang tak lawa akan cantik rupawan. 360 darjah berubah..dahsyat tu!

"kalau dapat kat kau kak Maria ni Duha...muahhhh, gerenti la tak berkelip la mata si Taufik nanti, silap-silap kena ulang lafaz ijabkabul sebab dia jadi bisu sekejap terpukau tengok rupa kau yang sudah pukul Miss Universe!" issy Ziha ni, ada ke cakap sampai Taufik kena ulang lafaz akadnikah nanti..taknak la macam tu. Orang taknak tau! Nak sekali je lafaz tu..dengan sekali nafas!

"dah tu,bila nak makan ni chek ooi..tadi ajak makan sama dengan akak dan Ziha chek tak mau...karang kalau dah siap make up, kak Maria tak bagi Duha makan no...rosaklah kerja seni kak Maria nanti, pengantin dah comot!" Tangan kak Maria Gonzalez sedang rancak menyusun peralatan solek diatas meja dikamar pengantin itu. Duhaila melabuhkan duduknya dikerusi dihadapan meja solek.

"Duha nak solat zohor dulu la kak Maria..pastu baru makan."

"dengar cakap kak Maria no, pi makan dulu chek...kemudian baru solat. Apa-apapun perut tu isi dulu...nanti solatpun tak khusyuk no! pengantin jangan ketegaq ya."

"ta.."

Bunyi pintu yang diketuk dari luar sudah menahan lidah Duhaila untuk menjawab. Langkah perlahan diatur ke muka pintu lalu selak ditarik. Terpacul Ziha yang tegak berdiri bersama talam yang berisi semangkuk nasi juga lauk-pauk. Dahi Duhaila sudah berkerut sambil mengangkat sedikit kepala, apahal pulak ni bawak dulang lauk masuk bilik pengantin! Ziha sudah memberi isyarat angkat kening sambil mengoyangkan sedikit kepalanya...ala kut ye pun bagilah aku masuk bilik dulu cik Duha ooi, berat tau dulang besi chef Mak Lijah ni!

Dulang sudah diletakkan di tengah-tengah bilik. Tangan Duhaila sudah ditarik lalu disuruh duduk dihadapan dulang. Kendi bekas air basuh tangan sudah dikeluarkan Ziha dari dalam dulang. Disuakan bekas kendi dihadapan Duhaila.

"ibu kau suruh kau makan sekarang. Aku diamanahkan untuk pastikan kau makan. Cepat basuh tangan!" seperti dipukau, Duhaila pantas menghulurkan tapak tangan kanan ke muka badan kendi. Ziha sudah mencurahkan air ke tapak tangan Duhaila.

Nasi disenduk kedalam pinggan. Duhaila hanya memerhati tiap perlakuan Ziha tanpa berkata apa-apa.

"ha, tunggu apa lagi...makanlah cik pengantin. Ke kau nak aku suapkan?, sabar ye, malam nanti abang Taufik yang tercinta boleh suapkan...kan kak Maria kan." Ziha sudah angkat-angkat kening sambil tersenyum memandang pada kak Maria yang sedang menyusun persalinan akadnikah Duhaila diatas katil. Duhaila buat muka selamba sambil mengambil sudu dari dalam dulang lalu disuakan ke piring kuah berisi asam pedas ikan tenggiri. Ziha ni bukan boleh dilayan sangat sakatnya. Nanti menjadi-jadi modal dia. Makin naiklah tocang dia. Sudu lain diambil lalu disuakan ke piring berisi gulai lemak putih umbut kelapa. Doa diaminkan didalam hati. Nasi disua penuh tertib kedalam mulut.

"ha'a..tak lama lagi pun. Lepas tu bersuap sakan la hangpa berdua." Ziha sudah menutup mulut menahan ketawa dari terburai didepan Duhaila yang sedang menjamu selera. Duhaila meneruskan suapan. Tidak sedikitpun melatah dengan usikan kata-kata kak Maria.

"kak Maria, ni bukan apa tau...sebenarnya ada orang tu yang sedang jeles sebab dia takde orang nak suap-suapkan macam saya nanti."

Ziha sudah mencebik. Duhaila sudah angkat-angkat kening sambil tersenyum penuh makna pada teman dihadapannya.

* * * * * * *

"selawat banyak-banyak bro. tenang masa depan tok kadi tu karang. Jangan gabra. Dengar betul-betul. Jawab dengan jelas apa yang ditanya nanti. Dengar ni?" tangan Akhmal sedang dipinggang Taufik membetulkan ikatan kain samping teman karibnya itu.

"berdasarkan pengalaman sendiri la ni kan bro? seingat aku la kan orang tu dulu tiga kali ulang...dah siap nak kena mandi!" Taufik sudah angkat kening sambil tersenyum. Akhmal sudah ketawa.

"Dah siap Fik?" Akhmal yang sedang membetulkan ikatan kain samping songket putih dipinggang Taufik beralih sedikit ketepi untuk memberi laluan kepada ibu Taufik yang sudah masuk kedalam bilik mereka berdua.

"sikit lagi ni mak. Akhmal tengah betulkan ikat samping ni haa." Baju melayu serba putih ditubuh anaknya itu dilurut-lurutkan dengan hujung jari. Biar nampak kemas. Biar nampak segak.

Tangan Taufik digenggam erat. Ada debaran yang singgah didada sejak pagi tadi. Entahlah, risau betul hati tuanya bila memikirkannya. Sudah dipanjatkan doa demi doa sejak subuh tadi agar dilindungi anaknya ini dari segala bala bencana dan musibah. Taufik sudah membalas genggaman tangan ibunya sambil memeluk bahu tua ibunya. Airmata ibunya sudah mengalir. Akhmal sudah meminta diri keluar dari bilik bagi memberi ruang kepada dua beranak itu berbual.

"kenapa nangis ni mak?' kepala hanya digelengkan perlahan sambil air hangat di tubir mata diseka dengan kura tangan.

"gembira mak tengok Fik dalam pakaian pengantin ni. Akhirnya tercapai juga hasrat mak tengok Fik kahwin." Tubuh sasa dan tinggi itu sudah didakap erat. "mak doakan Fik dan Duha bahagia hingga ke akhir hayat." Taufik sudah menganggukkan kepala sambil tersenyum manis. "terima kasih atas doa dan restu mak, insyaallah."

Pintu diketuk dari luar. Tombol diputar lalu tersembul wajah Farah Aina; adik bongsu Taufik.

"mak jom. Kita nak bertolak dah ni, abang Rashid dah turun tunggu kita kat bawah. Abang drive ke abang Akhmal?" Mata Farah singgah di wajah Taufik yang sedang mengadap cermin sambil membetulkan kedudukan songkok.

"Akhmal." Farah sudah menganggukkan kepala. Tangan ibu sudah digenggam. "jumpa kat rumah Kak Duha nanti ok. Dah habis handsome dah tu bang!" Farah sudah mengenyit mata kepada Taufik sambil ketawa.

"hati-hati bawak kereta tu Fik. Pesan kat Akhmal sama. Jangan laju-laju. Biar lambat asal selamat. Sini banyak lori balak mak tengok." Taufik sudah menggosok-gosok belakang badan ibunya sambil menggangguk-anggukkan kepala.

"insyaallah mak."

"ready bro?" Akhmal sudah berdiri didepan pintu. Taufik sudah tersenyum sambil menganggukkan kepala.

Bismillahirrahmanirahim...

7 comments:

Gee said...

kucc...

Hati saya berdebar-debar bila mmebaca bab ini, janganlah ada perkara buruk yang terjadi pada Taufik..

Iffahnazifa said...

Aduhai,
b'debar semacam jer.
Harap2 semuanya selamat.

alreinsy said...

alamak... jgn la buat suspen mcm ni... nk duha dgn fik... hopefully x de apa2 yg berlaku...

NIk Fauziah Nik Hussin said...

kucc jangan matikan watak taufik lah udah!!! ayak!!1

adrin_malina said...

ya betul.. jgn matikan watak taufik.

epy elina said...

hohhoo....
hrp2 taufiq x apa2...
nak fiq ngn duha bhgia slmanya....
tp tjuk ni rnd smlm brkait ngn sape ekkk....
jgn la taufiq prgi....

farra ramli said...

tau xpe..tlgla jgn apa2 berlaku pada fik..nk fik ngn duha..huu~~

saspen2!!

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...