Tuesday, March 23, 2010

Rindu Semalam - Bab 42


Bab 42

Rasa dicintai itu rupanya sangat indah...terlalu indah!

Rasa dicintai itu mencipta irama damai yang singgah diruangan hati, menebarkan cahaya bahagia di persada hati lalu rasa itu bermukim disitu. Jika boleh untuk dilukiskan rasa itu lalu diterjemahkan di kanvas putih pasti cantuman warna-warna indah nan bahagia itu akan memercikkan sinarnya lalu terhasilkan sebuah lukisan rasa dari hati yang sedang bahagia diulit cinta!

Dan dia harus mengakuinya frasa itu...kerana dirinya sedang melalui jalur-jalur keindahan bak pelangi yang terbit di tasik nan permai selepas disirami hujan.

Kicauan riang burung-burung menyambut suria pagi yang sudah mengibarkan tirainya. Duhaila sudah tersenyum di jendela kamar yang dibuka luas. Langsir sudah dikuak dari menutupi pandangan mata. Kepalanya meninjau ke halaman rumah. Beberapa orang sanak saudara arwah abah sudah mula sibuk dengan persiapan bahan-bahan untuk memasak bagi majlis akadnikahnya selepas asar nanti. kedengaran juga ditelinga Duhaila suara kecoh Mak Lijah, tukang masak terkenal di kampung ini yang memang sentiasa datang awal setiap kali diundang tuan rumah untuk datang membantu bagi urusan masak-memasak lauk-pauk yang akan akan dihidangkan pada pihak sebelah juga tetamu yang lain. Ibu memang sedari mula sudah menempah mak Lijah rupanya kerana tahu akan kesibukannya. Hai, tukang masak untuk kenduri kahwin pun kena booked sekarang ye, dahsyat sungguh! Mak Lijah nanti pasti boleh memasarkan skill memasaknya itu dengan mencipta laman sesawangnya sendiri. Dan pasti testimoni dari tuan-tuan rumah yang pernah mendapatkan khidmatnya boleh dijadikan modal untuk menarik pelanggan baru mendapatkan khidmatnya pada majlis kenduri mereka nanti. Wah mesti makin glemer Mak Lijah nanti...hehehe

Duhaila masih terpaku di jendela. Senyum masih mekar dibibir. Mak Lijah, Mak Lijah...apalah yang aku melalut pagi-pagi buta ni. Jari-jemari ditangan kanannya yang cantik diinai malam tadi sudah kejap menumpang dagu. Rambut hitamnya yang panjang dioles pula dengan jari-jemari tangan kiri yang cantik diinai sama malam tadi. Melihat pada jari-jemarinya yang indah berwarna jingga tua itu teringat Duhaila akan gelagat lucu Ziha semalam. Ziha, si tukang pengapit yang Duhaila diimport khas dari Sri Kembangan itu turut tumpang berinai malam tadi, mahukan semua jari-jemarinya diinai sama pulak tu...mengalahkan pengantin dah ni kata mak su; adik bongsu arwah abah yang mengetuai upacara berinai semalam. Kata mak su lagi silap-silap orang confuse mana satu pengantin dah lah nanti kedua-dua kami akan memakai sepersalinan putih juga..lawak sungguhlah si Ziha ni. Waktu ditanya kenapa sampai berinai sepuluh jari, sambil mengedip-ngedipkan mata Ziha kata dia ada misi perdana. Misi apalah pulak cik kak ni. Selain nak tayang pada si abang syednya yang disebut hensem giler tu kata Ziha dia juga nak hint pada buah hatinya itu agar cepat-cepat masuk meminang sebab dia pun tak sabar nak kahwin...eei tak malu betul la perempuan sorang ni! Dan Ziha hanya menayangkan muka selamba kala dikata perempuan tak malu.

"kalau aku malu Duha, jawapnya tah bila zaman la si syed tu nak pinang aku tau...dah terlanjur aku yang ngorat dia dulu, baik aku pastikan misi perdana aku tu berjaya hingga ke jinjang pelamin kan. Dia tu macam Taufik kau tu la dulu..slow bab-bab ni. Nasib baik aku yang ajar dia cara-cara nak ngorat kau tau!"

Duhaila sudah angkat kening. Ziha sudah tersenyum penuh makna. Wah wah wah, sedapnya makcik ni mengata Taufik Duha ye.Taufik Duha?..amboi amboi bukan main lagi ye ayat kamu...Gatal!

Mata bundarnya masih terikat pada pemandangan di langit pagi nan permai...damai rasanya jiwa saat ini.

Pup!

Aduh! Duhaila menoleh ke belakang sambil tangannya mengurut belakang badan yang terasa sakit dan sengal. Seraut wajah comel yang belum mandi dengan rambut yang sedikit berserabai melemparkan sengihan padanya. Makcik ni kan, ingat belakang badan aku ni pangkal cengal agaknya main sedap aje dia mendebik. Tangan tak padannya dengan kurus, macam besi!

"kau ni kan Ziha..."Duhaila sudah mengatur langkah ke arah katil. Kelambu yang dipasang malam tadi sudah dibuka. Ziha sudah mengikuti langkah Duhaila lalu melabuhkan duduknya di tepi katil. "kau ingat badan aku ni kayu ye." Ziha sudah memeluk bahu Duhaila yang sedang melipat kelambu."sakit ek?" Jari-jemari yang sedang melipat berhenti. Wajahnya ditoleh memandang Ziha disebelah."tak cik Ziha. Tak rasa apa-apapun." Wajahnya dialih kembali pada kelambu yang sedang dilipat. Ziha sudah menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal. Niatnya hanya memeranjatkan Duhaila yang dilihat sedang asyik tersenyum-senyum di jendela. Sekadar mahu mengusik.

"ala Duha, janganlah marah. Aku tak sengaja...."

Jeda. Aduh!

Ziha sudah bangun lalu duduk melutut dihadapan Duhaila. Kedua-dua tangan sudah memaut lutut Duhaila.

"Duha...aku minta maaf. Janganlah macam ni." Wajahnya didongak ke atas memandang wajah cemberut Duhaila. Aduhai masamnya muka.

"Pengantin tak eloklah muka asam keping kering macam ni. Nanti aku yang kena marah dengan Taufik kau. Habislah aku." Duhaila sudah mengigit bibir bawahnya, cuba menahan tawa.

"asam keping kering masam gila Duha. Cuba kau tengok muka kau kat cermin tu. Kalau diukur kadar kemasaman, jeruk -jeruk kat pasar semalam pun boleh kalah dengan muka masam kau." Ketawa Duhaila sudah meledak.

"Duha..."

"hmmm..."

"aku dengar semalam kan ada orang tu cakap i love you kat telefon la...pastu siap ketawa...bukan main gatal lagi orang tu tau."

"Aduh..."

"padan muka."

"Duha..."

"hmm..."

"Taufik balas tak?"

"balas apa..."

"cakap i love you tooo ..."

"Gatal!"

"eh, aku tak..yang gatal korang berdua la. Korang yang nak kawin...aku belum lagi, so penyakit gatal aku belum parah macam korang."

"Zihaaa!"

Ketawa bergema didalam kamar pengantin itu.

"Ya Allah anak dara berdua ni...." suara-suara ala-ala pembesar suara mak su sudah berkumandang di muka pintu bilik. Duhaila dan Ziha sudah pantas bangun dari pembaringan. Saling memandang kedua-duanya. Tangan sudah merapikan wajah yang sudah ditutupi rambut panjang masing-masing. Badan sudah digerakkan perlahan-lahan menuruni katil.

"eh, dah pukul berapa ni ha, tak mandi-mandi lagi. Bertuah punya budak. Duha, ni apa punya pengantin. Dah nak jadi bini orang boleh lagi buat perangai budak-budak ribena ye. Sudah, cepat bangun...gi mandi. Issy macam-macam budak kecik aje kamu berdua ni." maksu sudah bercekak pinggang didepan pintu sambil menggeleng-geleng kepala. maksu sudah memusingkan badan mahu melangkah ke dapur,namun menghentikan langkahnya lalu memusingkan semula badan memandang ke bilik pengantin.

"apa lagi yang tergelak-gelak tu. Tu..katil tu, kemas balik elok-elok macam semalam. Apa pulak nanti kata orang sebelah sana tengok katil bilik pengantin macam lepas kena gempur dengan gerila aje rupanya.."

Maksu sudah meneruskan langkah pantas ke dapur. Pintu bilik dirapatkan sambil menggeleng-gelengkan kepala. Duhaila sudah menutup mulut dengan tangan. Bahu sudah terhinggut-hinggut. Ziha sudah terduduk di tepi almari sambil menekan perut. Mata kedua-duanya sudah saling memandang. Ketawa meletus lagi.

* * * * * * *

Kedengaran pintu kamar diketuk dari luar. Duhaila dan Ziha saling memandang. Takkan mak su lagi kut, ala orang nak gi mandilah ni maksu! Ziha mengatur langkah pantas ke arah pintu. Tombol dibuka. Ziha menundukkan wajah melihat susuk tubuh cilik yang sedang berdiri sambil tersenyum dihadapan.

"ada apa azim?'

"nenek Dahlia suruh beritahu kakak Duha...mak andam dah sampai. Ada kat halaman sana. "

Duhaila dan Ziha sudah saling memandang sambil mata sudah membulat.

Mak Andam dah sampai!!!

1 comment:

Iffahnazifa said...

Wah, dh smkin hmpir ngan mjlis p'kahwinan duha & fik.
X sabar'y nk dgr dorg nek pelamin.
Moga2 xde ape yg merintangi nnt.

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...