Thursday, March 11, 2010

Rindu Semalam - Bab 40


Bab 40

Hatinya sedang rawan saat ini. Hatinya sedang rusuh saat ini. Hatinya sedang sedih saat ini...hatinya sedang sangat keliru sangat ini. Hatinya...sedang ada bermacam-macam rasa saat ini. Rasa yang sedang menggoncang kuat tangkai jiwanya.

Kenapalah ditimpa dugaan begini, disaat-saat wajah bahagia yang sekian lama didamba makin menanti dipintu...di ketika langkahnya sudah jauh meninggalkan hamparan lara...di Ya, dia tahu tidak baik mengeluh dengan tiap musibah yang menimpa. Ya, dia juga tahu dia cuma manusia kerdil yang setiap masa pasti tidak terlepas dari ujian-Nya..tapi dirinya sungguh tidak kuat dan termampu untuk menelan dugaan yang ini. Dia sudah seakan mahu rebah. Tuhan, tolonglah bantu hambamu ini...sungguh tidak kuat rasanya untuk menahan diri untuk menerima ujianmu ini.

Kedua-dua belah tangan diraup ke wajah. Lama kedua-dua belah tapak tangannya itu dibiar singgah diwajah. Lalu kemudian diraup pula ke kepala dan mencecah rambutnya yang panjang mengurai. Tubuh kurus tinggi yang tadi tersandar di balkoni kini dibawa menghala ke ruang tamu. Langkah kaki terhenti di cermin empat segi bujur yang setentang dengan ruang tamu. Seraut wajahnya di cermin itu direnung. Kedua-dua belah tangan ditekan ke permukaan meja. Kepala ditundukkan memandang permukaan meja sambil nafas ditarik perlahan. Dihembus perlahan.

"makcik tahu makcik tak sepatutnya buat permintaan ini dari Duha...tapi tolonglah, tolonglah pertimbangkan..."

"makcik....sa.."

"Duha, makcik tahu perbuatan makcik ni memang tak patut dalam keadaan sekarang...tapi makcik lakukan bukan demi kepentingan diri makcik, tapi demi Ben...dialah satu-satunya waris keluarga makcik. Makcik tak sanggup tengok keadaannya sekarang. Dia dah lain sekarang sejak tahu Duha nak kawin. Dia jadi pendiam sekarang. Dia suka berkurung dalam bilik. Ben terlalu sayangkan Duha...tolonglah nak. Kasihanlah pada Ben..."

"makcik, saya min..."

"Duha, makcik mohon sangat ...tolonglah kasihani cucu makcik...satu-satunya cucu makcik. Kalau Duha nak apa sahajapun makcik akan dapatkannya...asalkan Duha sanggup batalkan pernikahan Duha dan Taufik, cakap la apa sahaja makcik akan penuhi permintaan Duha."

"Ya Allah makcik....tolonglah jangan minta macam ni pada saya. Sa..saya..."

"Tolonglah Duha....."

Tangisan dan suara pilu wanita itu bagai terngiang-ngiang ditelinganya saat ini. Rintihan itu merentap tangkai hati Duha. Duha sudah terduduk di sisi meja. Kedua-dua belah tangan sudah memaut kepala lutut. Erat pelukannya. Kepalanya sudah dibenamkan sama. Bahunya sudah terhinjut-hinjut menahan tangis. Terburai juga esak tangis yang memenuhi ruang tamu.

* * * * * * *

"Fik, aku betul-betul minta maaf bagi pihak mak aku...a..aku."

Taufik sudah menggeleng-gelengkan kepala sambil memaut bahu Akhmal.

"Aku tak salahkan makcik Mal...aku faham niat dia." Taufik melontar pandangan pada wajah yang penuh rasa bersalah Akhmal. Sungguh...tiada sekelumit rasa marahpun yang singgah dihatinya pada Akhmal. Tiada sebab untuknya berbuat demikian.

"apa-apapun mak aku memang bersalah dalam hal ni Fik. Bersalah pada kau...lebih-lebih lagi pada Duha. Ya Allah tak tahu mana aku nak letak muka aku ni kalau berdepan dengan Duha Fik!"

"sudahlah...janganlah kau beratkan sangat kepala kau tu. Baik aku dan aku amat pasti Duha pun tak sesekali marahkan kau mahupun makcik dalam hal ni."

"tapi aku malu Fik...malu dengan Duha. Kesian dia..."

Taufik menganggukkan kepala. Tidak tahu bagaimana keadaan Duhaila sekarang. Belum lagi dihubungi, malah Duhaila juga tidak menghubunginya memaklumkan perihal pertemuannya dengan ibu Akhmal itu. Taufik tahu sikap Duhaila yang satu itu. Sukar sekali berkongsi dukanya dengan oranglain. Segalanya disimpan kejap dihatinya.

Dua cawan berisi coklat panas yang baru dihantar pelayan sebentar tadi direnung. Tangan Taufik mencapai lalu menyorongkan salah satu cawan tersebut ke hadapan Akhmal.

"aku pernah baca, kajian kata koko boleh memenangkan fikiran. Minum Mal." Mata kedua-duanya saling bertatapan. Taufik sudah menganggukkan kepala sambil tersenyum kecil. Cawan berisi koko panas yang sudah berada didepan mata dipandang Akhmal. Jari-jemari Akhmal bermain-main dipermukaan cawan. Taufik memerhatikan sahaja tingkah-laku teman dihadapannya itu.

"kasih sayang seorang nenek pada cucunya memang mengatasi kasih sayang dia pada anaknya sendiri. Seorang nenek tu Mal sanggup lakukan apa sahaja untuk cucu dia hatta bergadai nyawa sekalipun. Demi kebahagiaan Ben, mak kau sanggup berdepan, merayu dengan Duha. Kau kena faham niat murni mak kau Mal. Dia tak ada maksud nak aniaya aku ataupun Duha."

"habis, kau setuju dengan niat mak aku tu?...kau gila ke apa ni Fik?..kau ingat Duha tu apa ha?"

Air koko yang baru mencecah dikerongkong terasa bagai disentap dengan amarah Akhmal yang tiba-tiba menyerang. Cawan diletakkan pada piringnya perlahan-lahan. Taufik menggelengkan kepala sambil menoleh sekilas pada Akhmal yang sedang merenungnya. Tajam.

"aku tak cakap aku setuju dengan permintaan makcik tu....hey, apa ni...cubalah bertenang Mal. Kita ni nak selesaikan masalah bukan nak bertengkar. Janganlah kusutkan lagi keadaan."

Akhmal sudah menarik nafas panjang. Taufik menepuk-nepuk perlahan belakang badan temannya itu.

"sorry Fik...aku..."

"aku faham."

"maaf sekali lagi dari aku bagi pihak mak aku. Tolonglah sampaikan juga salam maaf aku pada Duha. Tolong Fik, cakap dengan Duha aku tak pernah minta mak aku jumpa dia untuk ini. Aku tak nak persahabatan aku dengan dia yang baru pulih akan keruh kembali. Aku taknak kehilangan dia sebagai kawan Fik."

"Mal...apa kau cakap ni. Aku kenal Duha. Kau pun kan. Aku tahu Duha tak akan anggap macam tu."

"maaf Fik." Saling berjabat tangan. Senyuman saling berbalas.

* * * * * * *

Deringan telefon bimbit menarik perhatiannya yang sedang leka menikmati suasana malam di balkoni rumah. langkah diatur perlahan ke meja di ruang tamu. Gajet yang masih setia berlagu itu dicapai. Nama yang tertera diskrin dipandang. Nafasnya dihela perlahan. Butang hijau ditekan.

"assalamualaikum..."

"waalaikumsalam sayang..."

Jeda. Hanya hembusan nafas Duhaila yang kedengaran.

"sayang, are you ok?...seem so silence this fews day. Anything you wanna share with me?"

"Duha ok Fik..penat je sikit. Banyak keje kat hospital lately. Fik ok?"

"hmm, tak ok..."

"tak ok? "

"yup..."

Dahi Duhaila sedikit berkerut. Taufik tak sihat ke?. Kenapa dia tidak tahu menahu. Ya tuhan teruknya diri ini sampai tidak ambil tahu langsung perihal tunang sendiri. Rencam masalah dalaman diri yang diasak perkara itu membuatkan dia terleka untuk mengetahui perkembangan Taufik.

"Fik, maaf Duha tak tahu Fik tak sihat... teruknya perangai Duha ni Fik. " Taufik sudah tersenyum. Jeratnya mengena.

"entahlah, tiba-tiba je tak sihat bila jumpa Akhmal lunch tadi. Dengar cerita dia tambah nak demam rasanya." Nama yang disebut membuatkan jantung Duhaila bagaikan mahu terhenti berdenyut.

"Ak..Akhmal cakap apa sampai Fik nak demam?"

Jeda.

"Fik?...Akmal cakap apa pada Fik?..."

"cerita orang lelaki sayang. " Nafas Duha semakin tidak tentu hala. Ya, tuhan apa yang sudah Akhmal beritahu Taufik. Cerita tentang itukah? Duhaila sudah tersandar pada balkoni. Perlahan-lahan tubuh kurusnya melurut ke bawah lau terduduk di tepi balkoni. Tangannya meraup rambut panjangnya kebelakang. Dengup jantung bagai dikejar sesuatu...

"sayang..are you ok?"

Jeda. Terdengar sayup-sayup esak tangis di hujung talian.

"sayang? are you crying?"

Jeda.

"sayang please talk to me..."

"Fik...Duha minta maaf. Duha tak patut rahsiakan hal ni dari Fik...Duha...makcik...Ben."

'syyyy...sayang, it's ok. Fik dah tahu semuanya. Akhmal dah cerita semua pad Fik. Duha tak salah apa-apa pun."

"Duha tak patut rahsiakan dari Fik...Duha tak tahu nak buat macammana...Duha keliru...fikiran Duha berkecamuk. Duha...."

"ok ok Fik faham. Fik tak salahkan sayang."

Jeda.

"Duha, dengar sini...bila Fik pilih Duha, maknanya Fik nak kongsi segala susah dan senang bersama. Fik nak jadi sebahagian dari hidup Duha. Lepas ni, kalau apa-apa...jangan rahsiakan dari Fik. Fik sayang sangat pada Duha. You knew that very well right." Kepala diangguk seakan pasti Taufik dapat melihat perakuannya itu. Kura tangan pantas menyapu air hangat yang melimpah dari kolam mata.

"sayang..."

"hmmm..."

"dah ok?"

"ok..."

"Fik..."

"hmmm..."

"thanks..."

Jeda.

"sayang...i fetch you for dinner?"

"sekarang?"

"yes...but..."

"tapi apa Fik?"

"tapi mesti muka Duha sekarang tak cantik kan..." Duhaila sudah mengerutkan dahi sambil pantas berlari ke dalam ruang tamu menghala ke cermin besar yang tersergam di situ. Wajahnya diamati keseluruhannya. Ditoleh ke kiri dan kanan. Tak cantik? Dahi sudah berkerut. Comot ke?

"apa yang tak cantik?"

"yelah muka orang lepas menangis mana cantik sayang..hidung merah, mata merah, pipi merah...dah macam...macam..."

"macam apa?"

"macam teddy bear Alaska...hehehehe..."

"Fikkkkkkkkk!"

2 comments:

epy elina said...

hohohooh....
pe la mak akhmal ni....
mna blh bt mcm 2....
x nak r duha kawen ngn mal...
x nakkkkkkkkkk....
wlpun duha dah kawen ngn fiq....
duha blh bg ksih syg ngn ben...
x smstnya prkawenan ngn akhmal ben blh bhgia....
bnyk lg cra lain...
x nak r korbnkan kbhgiaan fiq ngn duha dmi org lain...
dah ckup duha mndrita....

Iffahnazifa said...

La, apehal ngan mak akhmal nih..?
X nak la cmtu
Nk duha kawen ngan fiq gak..huhu
Ksian la kt fiq klau duha ngan akhmal.

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...