Saturday, March 20, 2010

Songket Hijau Buat Ku'a - Bab 21

Bab 21

Mata Ku'a sudah menangkap pada sepasang tangan yang sedang melambai-lambai padanya. Pantas tangan kanannya diangkat membalas lambaian tersebut. Langkah diatur laju ke arah meja yang diduduki si gadis manis itu. Si gadis sudah berdiri, menghulur salam seraya mendakap Ku'a sambil mengucup kedua-dua belah pipi Ku'a. Tangan Ku'a ditarik perlahan untuk duduk disebelahnya. Suasana yang sangat bingit di medan selera di tingkat 3 Kompleks Mid Valley itu sudah menjadi rutin lebih-lebih lagi di waktu makan tengahari begini.

"kak Ku'a sihat?" Ku'a mengangguk kepala, tersenyum sambil menanyakan hal yang sama pada gadis dihadapan. "Zam pun sama akak..alhamdulillah. " Zamzamila Huda itulah nama si cantik manis dihadapannya ini. Zamzamila yang lebih senang disapa Zam adalah satu-satunya adik Zaid Huhanni.

"abang kirim salam kat akak...salam rindu seluas andaman setinggi awanan katanya."Ku'a tersenyum kecil sambil menggeleng-gelengkan kepala. "ada-ada je Zaid tu...mulut tebu betul, kan?" Zamzamila sudah ketawa sambil mengangguk-anggukkan kepala. Minuman air kelapa muda yang sudah siap dipesan oleh Zamzamila disedut perlahan-lahan oleh Ku'a. Rojak buah yang turut sama dipesan Zamzamila disua ke mulut. Ku'a memberi isyarat mengajak Zamzamila untuk makan sama namun tangan gadis itu sudah digoyangkan pada Ku'a. Ku'a menjeling sedikit. Tangannya yang memegang garfu mencucuk sekeping potongan mangga muda lalu disuakan ke mulut Zamzamila. Saling ketawa kedua-duanya.

Zamzamila mula melanjutkan permintaannya berhubung keinginannya untuk memaparkan kisah penglibatan Ku'a didalam bidang pendidikan pra-sekolah serta pengalamannya sebagai seorang pengusaha dan pengetua Tadika didalam majalah ANAK DAN ANDA dimana Zamzamila adalah penolong pengarangnya.

"seganlah akak Zam. Bukan ada apa-apa yang istimewapun. Tadika biasa je." Zamzamila sudah tersenyum. "apa yang akak nak segankan. Ni benda baik la akak." Buku nota kecil dikeluarkan dari beg sandang. Zamzamila mengenyitkan mata pada Ku'a. Jemari halus runcingnya sudah mula menari.

"lagipun, kalau tak istimewa takkan Tadika An-Nuur akak tiga kali dianugerahkan tadika contoh dari segi susunan kurikulum pembelajaran dan gerakan aktivitinya. Modul pembelajaran yang akak bangunkan tu ternyata sangat berkesan hingga anak-anak seawal usia 3 tahun sudah boleh membaca juga menulis. Majalah kami mahu memaparkan cerita-cerita wanita hebat seperti akak ni dan akak diharap dapat berkongsi ilmu pada semua pembaca diluar sana khusus para ibu bapa. Boleh ye kak Ku'a?" Tangan Zamzamila sudah kemas menggenggam tangan Ku'a. Ku'a memandang tangannya yang digenggam gadis dihadapannya itu. Nafas dihela perlahan. Senyuman kecil diukir dibibir mungilnya.

"akak ni perempuan biasa je Zam. Mana ada hebat. Malu lah dengar ayat Zam tu, nampak macam akak ni,wah so great! issy takder la sampai macam tu...akak ni pengusaha kecil je."

"kecil apa...murid-murid kecil akak tu 300 orang tau. Itu dah dikira satu kejayaan. Akak pun dah tambah kelas dengan beli bangunan disebelah kan? " Ku'a memandang pada Zamzamila yang laju mencatat di atas buku nota dihadapannya. "Kami pun berharap dengan paparan ini nanti akan menjadi satu medan untuk memasarkan tadika akak agar lebih dikenali dan menjadi pilihan ibu bapa yang mementingkan kualiti pembelajaran yang terbaik disamping mahukan keselamatan anak-anak mereka sangat terjamin bila berada di tadika. Zam kira langkah akak menggaji pengawal keselamatan di tadika satu langkah yang sangat bijak. Ibu bapa pasti akan lebih merasakan keselamatan anak-anak mereka amat diutamakan oleh pihak tadika. Zam kira mereka tidak akan merasa ralat membayar yuran yang sedikit mahal asal saja anak-anak mereka terjamin selamat. Nyawa anak tidak ternilai akak."

Ku'a menundukkan wajah sedikit. Senyuman masih tidak lekang dibibir. Ya, tiada nilai untuk nyawa seorang anak. Anak itu amanah dari-Nya. Maka jangan sekali-kali diperjudikan nasib dan masa depan mereka. Yang terbaik..hanya terbaik untuk mereka. Justeru itu jugalah Ku'a bertekad mahu yang terbaik untuk tiap murid di tadikanya. Dia tidak kisah berbelanja sedikit menggaji seorang pengawal keselamatan di tadikanya. Ku'a mahu rasa selamat itu dirasakan bukan sahaja ibu-bapa yang menghantar anak-anak di situ, malahan anak-anak yang belajar juga akan rasa selamat dari gangguan orang yang tidak dikenali. Para pengajar juga akan dapat menjalankan tugas dengan lebih baik dan memberikan tumpuan pada kelas.

"akak mahu yang terbaik untuk tiap murid-murid di Tadika An-Nuur akak. Mahu ibu-bapa yang menghantar anak-anak mereka di An-Nuur ini rasa berbaloi dengan tiap sen yang mereka keluarkan untuk kos anak mereka di situ. Kita kena ikhlas Zam. Kena jujur. Jangan melampau, nanti rezeki tak berkat. Kadar yang kami kenakan berpatutan dengan apa yang kami berikan pada tiap murid di situ. Akak ni hanya menyambung amanah arwah umi akak Zam. Akak mahu umi bangga dengan usaha yang akak buat." Ku'a meraup wajahnya perlahan. Menyebut nama arwah umi pasti akan membuatkan hatinya sedikit sayu. Umi tidak sempat melihat kejayaan tadika yang dibangunkannya. Zamila hanya memerhati gerak-geri wanita dihadapannya itu. Dia tahu pasti Ku'a teringatkan uminya tatkala menyebut nama itu. "Kalau nak dikira Zam, akak ni masih hijau lagi dalam bidang ni. Masih ramai lagi pengusaha-pengusaha senior di luar sana yang sudah lama terlibat dalam bidang pendidikan taska dan pra-sekolah ni."

"akak ni merendah diri sangat la. Akak tahu tak akak ini istimewa...sangat istimewa." Ku'a sudah tersenyum lebar. Sangat istimewa?.

"Macam kerlipan kejora dilangit. Abang selalu cakap macam tu." Ketawa Ku'a sudah tercetus.

Langkah mereka sudah diatur keluar menuju ke stesen teksi dihadapan kompleks berkenaan.

"macam berjanji lak kita berdua tak drive ye." Ku'a menganggukkan kepala.

"lunch time macam ni mana boleh dapat parking senang-senang kat sini Zam, namapun Mid Valley. Mahu sejam berpusing nak cari satu parking lot. Buang masa je. Berpeluh ketiak." Pecah ketawa mereka berdua.

"betul. Tu sebab Zam ambik teksi je kak, senang. Tak payah pening-pening kepala fikir pasal nak parkir kereta."

"so, esok Zam datang dengan cameraman ke tadika akak ye...akak pakai cantik-cantik tau. Kami nak buat gambar akak cover untuk edisi bulan depan. Mesti cun giler la. Habis la abang Zaid...nanti akan ada ramai orang yang jatuh hati pada pengetua tadika yang cantik manis ni. Berduyun-duyun la orang nak hantar anak-anak dia ke An-Nuur akak. Sambil hantar anak boleh tengok pengetua dia yang cantik, kan?" Ku'a sudah menampar bahu Zamila yang sudah ketawa terkekeh-kekeh.

"ok kak Ku'a. Terima kasih untuk masa dan kesudian akak jumpa Zam. Zam rasa inilah bahan cerita yang kan jadi fokus majalah kami bulan depan. Mesti akan dapat feedback yang baik ni dari pembaca khususnya para ibu-bapa." Ku'a sudah menganggukkan kepala.

"akak pun harap begitu. Isyaallah." Mereka saling berjabat tangan dan berpelukan.

Ku'a sudah melangkah ke teksi dibelakang. Terdengar namanya dilaungkan. Ku'a menoleh ke belakang. Zamila sudah berdiri di pintu teksi yang sudah terbuka.

"tak nak kirim salam pada pencinta akak ke?" Dahi Ku'a sudah berkerut. Pencinta?

"abang Zaid la..." Zamzamila sudah ketawa sambil melambaikan tangannya sebelum tubuhnya memasuki perut teksi.

Ku'a sudah membulatkan mata. Zam ni, issy...

senyuman kecil terbit dibibirnya tiba-tiba. Zaid...


No comments:

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...