Saturday, March 20, 2010

Istikharah Terakhir - Bab 20


Bab 20

Arghhhhhhhhhh!....tubuhnya sudah dihempaskan ke katil yang sudah sedia menanti. Bantal yang kemas tersusun dikepala katil ditarik lalu dibaling ke arah pintu. Bertubi-tubi. Tubuh digulingkan ke kiri dan kanan. Sudah berpusing 180 darjah tubuhnya namun masih gagal ditenteramkan lahar yang sedang membakar hatinya. Sakit. Pedih.Ditegakkan kembali tubuhnya. Kedua-dua belah tangan sudah memegang kepala. Kedua-dua belah kaki sudah ditegakkan ke paras dada. Tangannya sudah berpindah memeluk kedua-dua belah kaki sambil kepala diletakkan di atas lutut. Berkecamuk kepalanya dengan pelbagai andaian yang sudah berlegar-legar di minda. Saling berlaga sesama sendiri.

"aarghhhhhhhhhh!......." Tubuhnya dihempaskan semula diatas katil. Marah, benci, sakit hati dan kecewa saling menghentam dadanya dengan apa yang dilihatnya di tasik tadi. Sudah dua kali matanya menyaksikan adegan yang sama. Zita bersama orang yang sama. Tidak diketahui siapa gerangan lelaki itu. Mahu sahaja dilayangkan penumbuknya pada lelaki itu yang dianggap berani mendekati Zitanya. Ketukan di pintu tidak diendahkan. Tubuh dipusingkan membelakangkan pintu.Terdengar bunyi pintunya dibuka.

"Faisal..."Tidak diendahkan. Dia tidak sanggup memandang wajah itu. Dia malu.

Dia merasakan ada tangan yang sedang mengusap-usap lembut belakangnya. Terdengar esakan kecil. Tubuhnya dipusingkan. Dia melihat wajah itu sedang mengesat kolam matanya dengan hujung baju kurung.

"Mama, kenapa ni?"

Tiada balasan.

Faisal kembali menegakkan tubuhnya. Dirapati tubuh mamanya yang hanya mendiamkan diri disebelahnya. Bahu tua mamanya dipaut. Erat.Tangan kanannya mengusap lembut lengan mamanya. Dilihat mamanya hanya menundukkan wajah.

"mama, kenapa menangis ni?"

Puan Sri Marini mengangkat muka lalu menoleh memandang wajah anak lelaki bongsunya itu. Dipegang lembut pipi Faisal.

"kenapa jadi macam ni Faisal. Mama kesian tengok keadaan Faisal. Mama sedih. Makin hari mama perhatikan Faisal makin teruk. Faisal bukan macam Faisal yang mama kenal dulu." Tangan lembut penuh kasih sayang itu dicapai lalu dikucup.

"mama jangan risau, Faisal ok. Stress ni perkara normal mama. Later on i'll be fine." kepala digelengkan perlahan.

"selagi Faisal tak nak terima kenyataan dengan apa dah berlaku ni, selagi itu jiwa dan hati Faisal tak akan tenteram. Mama faham kesedihan dan kekecewaan Faisal. Mama pun rasa yang sama. Mama sangat sayangkan Zita. Dia menantu mama yang paling baik.Tapi.." Nafas dihela panjang bersama esakan yang masih bersisa. "kita kena redha dengan apa yang dah tertulis Faisal. Mungkin ini yang terbaik buat kamu berdua."Terdengar keluhan kecil yang terlontar dari mulut Faisal.

Faisal sudah bangun dari katil. Langkah diatur merapati sliding door lalu dibuka luas. Langkahnya makin mara ke arah balkoni. Tubuhnya ditegakkan menikmati pemandangan dihadapan. kedua-dua tangan dibawa rapat ke dada. Erat. Mata dipejamkan. Terasa belakang badannya diusap perlahan. Faisal hanya dibiarkan.

"Mama tahu perkara ini bukan mudah untuk Faisal terima. Kita sekeluarga semua kecewa, sedih..ayah lagi lah. Walau nampak dia tenang dan hanya diam, dalam hatinya mama tahu dia turut menangis. Zita itu kan pilihan ayah untuk Faisal sejak dia lahir lagi."

Hati Faisal makin sayu. Zita, Faisal tak mampu terima semua ini...

* * * * * * *

Beg Frieskies sudah dicapai dari rak lalu diletakkan didalam troli. Langkah terus dihala kehadapan sambil tangannya menolak troli. Matanya menoleh pada rak disebelah sambil tangan terus menolak troli.

"ouch!.." kepala Zita pantas menoleh kehadapan. Tangan sudah ditekap ke mulut. Kelihatan sesusuk tubuh sedang membongkok sambil menggosok kakinya.

"minta maaf encik, saya tak senga..." Mata Zita sudah membulat saat tubuh yang tadinya membongkok sudah tegak memandangnya.

"Har?"

Azhar sudah ketawa sambil menggelengkan kepala.

"Ya Allah Har, sorry ye...Zita betul tak sengaja. Memang salah Zita ni. Mata tempat lain, tangan dan kaki tempat lain. Kalau orang lain tadi free free jer Zita kena maki."

Azhar sudah mengangkat kedua-dua belah tangan isyarat dia tiada apa-apa maka Zita tidak perlu risaukannya. Kepala Azhar menjenguk kedalam troli Zita. Dahinya dikerutkan. Frieskies yang berada didalam troli dicapai.

"cats?"

Zita sudah mengerutkan dahi. Apa yang peliknya dengan kucing. Bukannya harimau!

Seakan memahami, Azhar tersenyum lalu meletakkan kembali beg Frieskies tersebut ke dalam troli Zita.

"mana you ambik Frieskies ni?"

"kenapa?" tapi tangan Zita pula tanpa diarah pantas sahaja menunjukkan arah rak dibelakang. Langkah panjang Azhar pantas ke arah tempat yang ditunjukkan Zita. Zita hanya memerhatikan Azhar mengambil satu beg Frieskies lalu kembali kepada Zita. Dimasukkan Frieskies tadi didalam troli Zita. Kerutan di dahi Zita makin bertambah. Apa pulak Azhar ni!

"you nak beli apa-apa lagi ke?" Kepala Zita pantas berpusing ke kiri dan kanan. Azhar sudah tersenyum.

"ok, jom bayar." Azhar sudah membantu menolak troli Zita.

"eh, nanti nanti...ni.." jari Zita pantas menunjuk ke arah beg Frieskies didalam trolinya."siapa punya?" Azhar sudah tersenyum."i punya la sayang."

Kedua-duanya sudah ketawa saat menghampiri kereta Zita.

"you dengan my Sara banyak persamaan la Zita..."

"yelah tu..." Zita sudah memasukkan barang-barang yang dibeli ke dalam boot kereta sambil dibantu Azhar.

"rambut panjang, suka makan roti canai, suka ketawa, suka kucing...and.."Azhar sudah menegakkan tubuhnya bersandar pada kereta sambil memandang pada Zita yang sedang menutup boot kereta.

"and apa?" Zita sudah memandang pada Azhar. Mata mereka berdua sudah saling bertemu. Zita melarikan sedikit matanya ke arah lain. Azhar sudah tersenyum.

"sama-sama cantik. sama-sama i sayang."Azhar sudah mengenyitkan mata. Zita sudah menggelengkan kepala.

"bye Har. Balik dulu ye. Assalamualaikum." Tubuh tinggi itu sudah memasuki perut kereta. Azhar sudah mengangkat tangan kanannya.

sama-sama cantik...sama-sama i sayang. Zita sudah tersenyum. Camrynya sudah meluncur laju membelah lalu-lintas.

2 comments:

Umi of three Nurul (UotN) said...

kucc..
wah..mcm sesuai je..hehehe

epy elina said...

hohoo...
klu zita ngn har ok jg...
cuma skrg jd prsoaln zita msih istri org....
faisal x nak craikan zita.....
dah trlmbt bru ko nak mnyesal faisal...
smuanya dah trlmbt....

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...