Friday, October 30, 2009

Songket Hijau Buat Ku'a - Bab 8

Bab 8

Aduh...dia buat perangai dah pagi-pagi ni!...Azad mengeluh sambil keluar dari kereta. Pantas tangannya mengeluarkan telefon bimbit dari tas tangan. Matanya terpandang kelibat Mustaffa dan Azrief yang sedang berjalan beriringan keluar dari rumah. Dahinya berkerut.

issh, dua ekoq mangkuk ni tak balik-balik lagi ka...banyak sangat ka cuti depa ni?.

"Haa...satu jam ka Meng?...ala saya mahu pergi kerja la Meng...ya la...mahu cepat maa ada meeting ni pagi..habis la kalau lambat, sure boss saya marah punya maa...apa?..tak da orang kat bengkel lu?...aiyaa leceh la lu Meng, susah la saya ini macam maa...ok la Meng...takpa la, saya cari solution lain...bye."

Azarina berdiri di tepi kereta. Buntu untuk mencari penyelesaian pada masalah yang menimpanya secara tiba-tiba. Telinganya terdengar bunyi orang berdehem dari pagar sebelah namun Azarina tidak sedikitpun menoleh. Dia tahu siapa gerangan makhluk yang mengeluarkan bunyi tersebut.

"aik...kereta rosak ke cik kak?...alahai kesiannya cik kak tocang dua Rif...kereta rosak pepagi buta..erk, nak kami tolong tolakkan ker cik kak?...hikhikhik."

Mata Azad tajam merenung dua susuk tubuh dihadapan. Mustaffa sudah tersenyum lebar sambil memandang pada Azrief yang sedang berdiri disebelah sambil memegang getah. Laju tangannya menyirami tubuh motor kesayangannya. Azrief sekadar melemparkan senyuman kecil pada Azad sambil menggelengkan kepalanya pada Mustaffa. Mus... Mus, tak sudah sudah mengusik!.

Menyibuk jer mamat pasembuq ni!...orang tengah tension, dia perli-perli pulak..kang ada yang makan tayar kereta kang ni!

Bibirnya dikatup rapat. Nafasnya dihela pantas. Kedua belah tangan dirapatkan ke dada. Sakit hatinya melihat senyuman mereka padanya. Kata-kata Mustaffa membuatkan telinganya panas. Rasa mahu ditonyoh-tonyoh mulut yang celupar itu. Sah mulut tak bayar premium insuran!.

apa, ingat hensem sangat ka hangpa dok sengih-sengih lagu tu?...macam kerang tercekik pasiq ja tau...meluat la!

Dia mencongak di dalam kepala sendirian tanpa mempedulikan pandangan kedua-dua makhluk didepannya kala itu. Dia lebih memikirkan nasib dirinya kalau terlewat pagi ni...aduss, mahu dia kena sembelih dengan Mr Robert, si panjang merangkap ketuanya di pejabat. Pagi ini dia harus terlibat dengan pembentangan proposal terbaru mereka kepada pelanggan. Maka tidak boleh tidak dia harus sampai ke pejabat sebelum pukul 10. Sudahlah Ku'a awal-awal pagi sudah ke tempat kerja . Katanya ada lawatan untuk kanak-kanak di tadikanya ke kilang coklat di Shah Alam dan ke Planetarium Negara. Mahu dihubungi siapa untuk membantunya kala kecemasan ini...alahai tolonglah beri aku jalan, otak dah jam ni!.

"cik kak...meh la saya hantarkan pi office, nanti lambat kang boss sembuq pulak...issh kesian kan tak pasai-pasai kena marah di pagi yang indah ini...muka yang comei manis tu nanti langsung bertukar jadi kelat masin tau cik kak..." Mustaffa sudah merapati pagar yang memisahkan kedua-dua buah rumah sambil memandang Azarina yang sedang menjeling tajam padanya. Menyibuk ja!

Marah la tu....hehehe.

"Cik kak ...lagu mana ni?...lambat nanti cik kak sampai office kalau dok tunggu mekanik. Saya boleh hantaqkan...mai la na...jangan takut saya tak makan orang la cik kak, saya makan nasi ja..tak caya boleh tanya sama Azrief ni, tanya makcik Latifah pun boleh cik kak..."usikan Mustaffa masih berterusan. Senyumannya semakin lebar bila Azarina langsung tidak memberi response...apatah lagi melawan. Selalunya pantang diusik, pasti ada saja jawapan dari mulut mungil yang satu ini.

Azarina sikit tidak menghiraukan kata-kata Mustaffa. Dia laju menekan sesuatu di telefon bimbitnya.

"Assalamualaikum, Wanie, wei aku ni...alamak beb, aku ada emergency ni, kereta aku rosak la...mekanik pulak datang sejam dari sekarang ja...ntah la, kata takda orang kat bengkel dia...teksi mesti payah ni beb waktu-waktu peak macam ni, hang tau tau ja la area aku duduk ni lagu mana sesaknya kan...erk Robert masuk da ka?...dah?...camner ni wei, kul 10 nanti presentation kita kat Wisma Bank Islam...mampus la aku...aduh Wanie, tolong wei...bagi idea camna ni... haa? biar betul wei...ya ker ni? boleh ka wei?...alhamdulillah...yup yup, sure sure aku belanja hang nanti...mana? 6 star pun tarak hal, tak kisah mana pun buleh...terima kasih bebanyak ya Wanie, hang la kawan aku dunia akhirat...walaikumsalam. " Azarina sudah tersenyum manis sambil menutup telefon bimbitnya. Pandangannya dihalakan pada Mustaffa yang sedang memandangnya di tepi pagar sambil tersenyum. Dia bergerak ke arah Mustaffa sambil tersenyum manis.

Siap hang ya mamat pasembuq, bukan main lagi hang tadi ya !

"encik pasembuq...la terima kasih la sudi nak tulung saya na...siap nak pi hantaq saya ke office tu...alahai, baiknya la hati kan, terharunya saya...tapi kan, saya ni bukan apa la ya...tak reti la nak berhantaq-hantaq bagai ni..issh rasa tak selesa la... lagi-lagi la kalau yang hantaq tu orang luaq, orang yang saya tak kenai ntah sapa kan...mana la nak tau kan hati perut orang, kalau pun dia tak makan orang tapi makan nasi...belum tentu dia tu bukan makhluk ganas...issh, ngeri la saya!...saya kan encik pasembuq rela lagi jalan kaki dari ikut orang-orang yang spesies lagu tu...uik bahaya na!" Azrief sudah tidak dapat menahan ketawanya. Mustaffa sudah memandang Azrief bersama sebuah jelingan. Azarina sudah tersenyum-senyum sambil mengatur langkah ke arah pintu pagar. Tangannya diangkat sambil melambai-lambai pada Mustaffa. Ironinya, Mustaffa sikit pun tidak terasa hati dengan kata-kata Azarina. Dia masih boleh tersenyum sambil membalas lambaian Azarina...sempat lagi mengenyit mata pada cik kak yang satu itu!

"Kan dah kena sebijik Mus ..."

"takpa...aku tak kisah la Rif...syok gak usik dia...tengok muka dia bila tengah bengang, comel pulak aku rasa...iye dak Rif?"

"ya la comel...nasib baik tak kena maki percuma tadi tau...dia tu lain sikit angin dia...aku pun takut...ganas dia tu Mus!"

"issh mana ada ganas...tu pesen melawan la Rif, apa la hang...issh apasal lidah aku dah terikut loghat cik kak tu pulak...rosak la kau Mustaffa ooi..."

"korang berdua ni kan aku tengok pantang jumpa.., mesti nak perang mulut...macam anjing ngan kucing la..bercekak aje kejenye."

"eh tu kalau anjing ngan kucing Rif....kalau kucing dengan kucing, macammana kau agak?"

"apanye?"

"gaduh-gaduh sayang la Rif...tu la perumpamaan aku ngan cik kak tocang dua tu..."

"nak muntah aku...sudah la kau Mus, hentikan la berangan tu..."

"Ooh berangan kau kata ye Rif..takpe, takpe...kau tengok la nanti keterroran aku Rif, ni Kapten Mustaffa Kamal Haji Ismail la kawan...cik kak tocang dua tu sure jadi awek aku nanti..."

yelah tu Kapten Mustaffa, jangan nanti hang kena lempaq dek kasut dia sudahlah!...

3 comments:

Aisha @ Sara Hamza said...

mus ni pun klako gak....kehkehekeh.....sambung2!

kucc_aprilsnow said...

aisha - tungguuu!!

cactaceous opuntia said...

smgt gila si mus

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...