Wednesday, June 24, 2009

Bila Cinta Bicara - bab 32

Bab 32

Saat Echa sedang sibuk menolong mak bersama Pot memasang langsir baru di jendela kayu di ruang tamu, telefon bimbit Echa yang terletak diatas meja tidak jauh dari ruang tamu berbunyi. Nyaring dan lunak suara Yuna bernyanyi. Echa tahu dari siapa panggilan itu. Echa senyum lalu terus terjun dari atas kerusi meluru ke meja hingga memeranjatkan mak dan Pot. Mak sudah mengurut dada sambil mengomel kecil. Pot yang melihat aksi Echa dan mak terus melambak gelak ketawanya.

"adik...issy, apa ni anak dara main terjun macam tu...tak senonohnya rupa. Awak tu nak jadi pengantin tahu...eei budak bertuah ni!"mak terus dengan omelannya. Echa kenyit mata pada mak dan Pot...sori Mak!

"hello awak...assalamualaikum."suara Echa sengaja diperlahankan. Dari ekor mata Echa dapat melihat mak sudah menggeleng-gelengkan kepala lalu menyuruh Pot yang meneruskan aktiviti menggantungkan langsir. Pot sudah bercekak pinggang dan membesarkan matanya tanda protes ke arah Echa. Ala Pot ni...buah hati Echa tengah telefon la...kasi can la beb!

"waalaikumsalam sayang...Aidil nak beritahu sayang ni yang Aidil kena fly ke Toronto, Canada la pagi ni, urgent...ada hal penting dengan investors kat sana...diorang nak meet up ngan Aidil esok pagi la sayang. Aidil memang tak der pilihan lain...i'll make sure malam esok jugak Aidil fly back. Lusa Aidil sampai, insyaallah...rombongan Aidil akan sampai dulu petang esok dan diaorang akan bermalam kat Bandar Hilir. Aidil akan drive terus ke rumah sayang pagi lusa tu. Fuad will accompany me..." begitu terperinci penjelasan Aidil buat Echa. Kenapa hati Echa rasa seperti tidak enak saat mendengar Aidil akan terbang ke Canada. Hati Echa tiba-tiba berdegup dengan cara yang tidak seperti biasa.

"meeting ni sangat penting buat AAZ Holdings sayang... they are our major investors for the next project...we've gone through a very tough moments to convience them on that project and we did it, alhamdulillah...susah jugak Aidil dibuatnya, tapi nak buat macam mana kan...kena pergi jugak la sayang..."Aidil meneruskan penerangannya di telinga Echa sedangkan fikiran Echa sudah jauh melayang.

"sayang?...sayang?...are you there?...kenapa senyap ni?...anything wrong with you?..sayang?. please jangan buat Aidil risau...sayang?" bertalu-talu soalan yang keluar dari mulut Aidil bila Echa tidak langsung membalas bicaranya. Echa menghela nafasnya perlahan. Ya Allah...kenapa hati Echa rasa sungguh tidak enak?...Echa takut bila memikirkannya. Janganlah ada perkara yang buruk menimpa, tolonglah....

"Echa dengar...Echa cuma rasa tak sedap hati la Aidil. Echa...Echa...Echa takut kalau ada apa-apa yang happen kat Aidil. Lusa malam majlis akad nikah kita Aidil, Echa takutlah dengar Aidil nak fly jauh-jauh macam ni...tak boleh ker orang lain yang gantikan Aidil ke sana?..."Echa sudah lirih. Sayu suaranya kedengaran. Echa sudah menapak masuk ke dalam biliknya yang sudah cantik dihias sejak 3 hari yang lepas. Dia bersama-sama Pot yang menghiasnya. Echa tidak mahu mak dan Pot melihat kesedihan pada wajahnya. Tubuhnya dilabuhkan dipenjuru katil yang terhias indah itu. Echa buka tingkap di tepi katil. Matanya merenung jauh ke tengah laman kelibat abang-abang sepupunya yang sedang rancak bekerja di bawah khemah dengan ditemani beberapa orang kampung juga saudara-mara Echa yang sudah mula berkampung di rumah ini sejak semalam.

"sayang...kalau ada orang yang boleh ganti for sure Aidil tak pergi, but i have no choice but to go...sayang jangan risau dan fikir yang bukan-bukan ok. Itu cuma perasaan sayang aje, biasalah nak jadi pengantin kan...doakan Aidil ok....insyaallah semua akan selamat. You take care of yourself ok, kirim salam Aidil pada mak dan abah ye...i missed you so much sayang..assalamualaikum..." suara Aidil sayup-sayup hilang dari pendengaran Echa yang masih terpaku di hujung katil. Perlahan-lahan telefon bimbit dibawa ke dadanya. Echa pejamkan mata.

waalaikumsalam...Ya Allah, peliharalah dirinya dari sebarang malapetaka...aku mohon pada-Mu, tolonglah...aku takut Ya Allah!

Echa tidak sedar saat bila Pot masuk ke dalam biliknya. Tidak langsung terdengar pada telinganya langkah Pot. Sedar-sedar saja bahunya sudah dipeluk erat oleh sahabat baiknya itu. Echa memeluk pinggang Pot lalu menjatuhkan kepalanya ke bahu Pot.

"wanna talk about it?" suara perlahan Pot seakan berbisik di telinga Echa.

"entah la Pot...tadi Aidil call aku kata dia kena terbang ke Canada jap lagi....hati aku rasa tak sedap Pot bila dengar dia cakap nak kena fly tu, dah la jauh merentas lautan Atlantik ...hati aku rasa berdebar-debar jer....tak macam selalu...aku...aku, risau la Pot...macam-macam yang terlintas dan lalu kat kepala aku ni...macam-macam Pot...aku cuba tak nak fikir yang bukan-bukan..fikir yang buruk-buruk..tapi..."Echa sudah teresak-esak di bahu Pot. Pot menguatkan rangkulannya pada bahu Echa.

"issy..kau ni Echa, jangan fikir yang bukan-bukan. Saat-saat macam ni biasalah Echa. Macam-macam rasa ada...maklumlah kau tu nak jadi pengantin kan. Kau doa yang baik-baik jer untuk dia ok, insyaallah. Sudah, jangan sedih-sedih lagi..kang sembab lak mata biru kau tu...dah tak cantik lak nanti bila kena solek...sian la si Aidil nanti tengok bakal bini dia mata sembab...alamak, memang potong stim kau tau tak?...hari bersejarah mesti la pengantin jadi yang paling cantik, kau jangan la spoil kan majlis Echa...Aidil mesti nak tengok bakal wife dia ni jadi the most beautiful bride in the world..." pujukan semangat dan kata-kata gurauan dari Pot itu sedikit sebanyak mengurangkan kelirihan yang sedang kuat bersarang di minda Echa. Echa mengukir senyuman kecil pada Pot.

Aidil...Echa rindu pada Aidil!...

3 comments:

kaypo said...

alahai aidil..time tu ler nak terbang ke Canada..3 hari sempat ker gi balik?..
echa..aku pun rasa cam ada sesuatu..

kaypo said...

pst pst ..cing...aku suke nama aidil..kalo aku ada anak lelaki..pasti akan ku pilih aidil..tapi tak per lah..cari calon menantu nama aidil..hahahha

kucc_aprilsnow said...

kay sempat kalau ikut jam..KL-Toronto +-13 jam jer...hikhik..

p/s : kay, bukan kau nak cari bakal menantu yang nama Salim ker...hahaha

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...