Friday, June 12, 2009

Bila Cinta Bicara - bab 30

Bab 30

Perlahan-lahan tombol pintu itu dipulas lalu tubuh kecilnya diloloskan memasuki kamar sederhana besar itu. Sesusuk tubuh langsing, tinggi lampai dilihat sedang berdiri di jendela langsung tidak terkesan dengan kehadirannya di situ. Dia menggelang-gelengkan kepala sambut mengukir senyuman. Merajuk konon...tak nak bercakap, tapi curi-curi intai orang tu dari jendela ye...

"ehemmmm...dengar kata orang dalam bilik ni merajuk...dah tak nak bercakap dengan orang tu...dah tu, buat apa lagi diintai-intai....orang tu dah lama balik pun cik adik....dah orang dalam bilik ni buat tak tahu aja dari tadi, apa guna ditunggu lagi kan...baik balik tidur, lagi best...."Humairah mengumpan Echa dengan kata-kata usikannya. Dilihatnya Echa sudah berpaling sambil memuncungkan mulut padanya. Lucu.

"ala..dia yang mula dulu la kak long bukan adik....mulut tu sesedap aje kutuk orang...ketawa sampai tak ingat orang keliling, seronok sangat dapat gelakkan orang...eeei, menyampah tau!...rasa macam nak sumbat mulut dia dengan pasta kat restoran tu tadi..."

Bahu adik ipar bongsunya itu dipaut mesra. Adik iparnya itu sudah melabuhkan kepalanya pada bahu Humairah. Manja!. Jari-jemari nan runcing itu digenggam erat.

"kesian kak long tengok Aidil tadi...dari air muka dia kak long tahu dia sikit pun tak terniat nak kutuk adik...apalagi nak ketawakan adik. Adik kan lebih kenal tunang adik sendiri. Aidil kan bukan begitu orangnya...adik sendiri tahu itu cuma sekadar usikan, gurauan sahaja, tak perlu la ambik hati macam ni...merajuk teruk sampai tak bertegur dari keluar restoran, kan?..peribadi dirinya sangat kak long kagumi. Kak long tak pernah tengok dia semuram tadi...nampak teruk sangat dia...dia risau sangat bila adik langsung tak bercakap dengan dia...katanya baik dia terjun bangunan sebab sedih dah tak dipedulikan tunang tersayang lagi..."

Echa dilihat serta merta menegakkan badan. Matanya yang sedia cantik itu sudah membulat!.

"aa...apa kak long kata...Aidil nak terjun bangunan?...biar betul ni kak long...janganlah takutkan adik kak long....kak long, betul ker ni?" tangan Humairah sudah digoncang kuat oleh Echa. Raut wajahnya sudah mempamerkan keresahan. Haa...panik kamu adik, tulah merajuk lagi...rasakan!.Humairah sudah ketawa didalam hati. Dia cuba mengawal diri. Tidak mahu permainannya dapat dikesan Echa. Sengaja mahu terus mengusik Echa.

"haah...dia cakap tadi kalau dah adik tak mahu pedulikan dia lagi....dah tak mahu bercakap dengan dia lagi...dah tak mahu maafkan dia lagi, dia kata tak perlah...mungkin dirinya dah tak bermakna lagi pada adik...mungkin bila dia dah tak der...dah mati mungkin adik akan puashati...pastu dia terus jer masuk dalam kereta...abang long ngan kak long tanya nak gi mana, takut gak bila Aidil cakap macam tu....dia kata nak cari bangunan tinggi...lagi tinggi lagi bagus..."

Echa dilihat sudah tergesa-gesa berlari ke meja solek lantas segera menarik beg tangan berwarna hitam yang terletak disitu. Diseluk isi beg itu dengan rakus...owh cari telefon rupanya. Echa dilihat merenung skrin telefon. Berkerut-kerut mukanya...kemudian bertukar sayu. Dilihat Echa sudah menekup mulutnya. Airmata dilihat sudah merembes perlahan-lahan menyusuri pipi mulus itu. Dilihat Echa menekan-nekan sesuatu di telefon bimbitnya itu. Dilekapkan ke telinga. Humairah memasang telinga...saje menyibuk!

"awak... awak kat mana tu...tolonglah cakap....awak, saya minta maaf....awak....jangan buat saya macam ni....saya minta maaf...awak, janganlah terjun bangunan nanti saya macammana...nanti...nanti saya tak sempat kawin dengan awak....awak, dengar tak saya cakap ni....awak pleaseeee...."

"ye...ok, saya salah...saya minta maaf...panggil awak apa?....sayang?...ok, janji..iye saya janji lepas ni saya panggil awak sayang....but please janji dengan saya jangan terjun bangunan, tolong la jangan buat benda-benda macam tu ok...apa gelak-gelak ni, saya serius laa...haa?, kan ke tadi sms kata tak nak hidup lagi...and and tadi kata nak terjun bangunan pada kak long ngan abang long?...apa? saje nak test saya?...awak sedang tengok movie kat rumah?....tengok Titanic?...awak...awak ni memang melampau laa...sayang?, tak kuasa!" Echa dilihat segera menutup telefon bimbit lalu mencampakkannya di atas katil.

Humairah sudah ketawa sambil menutup mulutnya. Echa rasanya sudah dapat meneka permainannya. Dilihat Echa sudah mencapai bantal kecil lalu melempar pada Humairah lalu disambutnya. Humairah sudah menekan-nekan perutnya menahan ketawa yang makin meronta mahu keluar dari rongga mulut. Dilihat telefon Echa bernyanyi nyaring dan senyap...berbunyi lagi...dan berbunyi lagi.

"pandai ye nak kenakan orang, seronok ye buat saya macam ni....no way...mesti, sapa suruh main-mainkan saya...."

"hmmm....99 purple roses first thing tomorrow morning infront of abang long's house...no purple roses, tiada maaf bagimu...ingat tu!" Echa dilihat sudah menutup telefon bimbitnya sambil tersenyum.

"adik ni teruk betul....sian Aidil tau..."


" kak long pun sama....main-main kan adik. Kak long pun kena denda jugak.."

"pulak dah...tak aci lah adik ni..."

"memang takde aci yang duduk dalam rumah ni pun...adik tak kira, esok nasi lemak sambal sotong....no nasi lemak sotong, tiada maaf bagimu..."

Adik ni...kejam la!

No comments:

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...