Monday, June 15, 2009

Bila Cinta Bicara - bab 31


Bab 31

Rasa macam tak percaya sahaja yang bulan depan Echa bakal bergelar isteri orang...issy, dah ready ke nak jadi Mrs Aidil Zafriel ni, alamak!...takut, gementar, seram sejuk semua bagai bercampur baur di dalam hati. Adakala sukar sekali Echa percaya yang perjalanan kisah cinta kami berdua yang penuh cabaran, dugaan, halangan dari peringkat awal-awal dulu akan diakhiri dengan lafaz ijabkabul juga sudahnya, insyaallah Echa berdoa moga segala-gala berjalan lancar. Tiada kejadian yang tidak diingini berlaku. Echa tahu sebagai manusia, sebagai muslim kita akur dengan ketentuan dari-Nya. Dan sebagai manusia sudah semestinya kita memohon pada-Nya agar tidak tidak ditimpa musibah, namun jika terjadi juga, kita kena redha, pasti ada hikmah disetiap kejadian yang berlaku...berlaku atas kehendak-Nya.

Lebar sungguh senyum Echa kelmarin tatkala menatap edisi khas Vogue sempena perkahwinan dimana Echa diberi penghormatan oleh pihak penerbit sebagai menjadi penghias muka hadapan...hmmm,tak sangka cepat sungguh mereka di sana dapat menghidu berita tentang hari besar Echa yang bakal tiba lalu mereka menghubungi agensi Echa di sini untuk memberikan penghormatan ini pada Echa...seronok sungguh sewaktu penggambaran tersebut dapatlah Echa melaram pelbagai koleksi gaun pengantin dari pereka-pereka terkenal di sana. Dan semalam sewaktu Echa dan Aidil yang kebetulan sedang berada di butik si Hatta yang kreatif tu untuk mencuba gaun pengantin Echa yang direka mengikut citarasa tunangan Echa yang tersayang itu, Aidil yang yang sudah ternampak majalah tersebut yang kebetulan terletak di atas meja di butik si Hatta sudah siang-siang memberi amaran pada Echa...teruk la Aidil ni!tak suka la...Aidil kata lepas kita kahwin Echa berhenti terus jadi model...bahaya sangat, nanti orang kebas wife Aidil yang cantik rupawan ni!...issy, klise sungguh prosa kata Aidil, macamlah Echa ni yang tercantik di dunia ni...ramai lagi la model-model yang jauh lebih cantik dari Echa ni Encik Aidil ooiii...takut sangat orang nak kidnap bakal wife dia yang kasar dan brutal ni, tak kuasa!Si Hatta pun satu, siap menyokong idea si Aidil sama...menyampah betul! orang bukan buat benda bukan-bukan apa, tu kan satu cabang pekerjaan jugak...tak suka la macam ni, tak kira...orang tak nak la!..tapi...bila mak long Aidil masuk and joint the club, Echa dah kalah...aaarghhhh....

Mak Engku Noor Zubaidah pun 200% setuju dengan cadangan Aidil. Kata mak long Aidil nan seorang tu tempat isteri kan seharusnya disisi suami....aduss, ayat punyalah klasik mak long ni, ni yang Echa kalah ni!. Kata mak long lagi, Echa tak perlulah susah-susah bekerja lepas kahwin katanya. Lagipun Aidil kata mak longnya itu mampu memberi kehidupan yang terjamin buat Echa. Bukan macam tu la mak long, issy... Echa bukan kahwin dengan Aidil pasal hartanya tapi kerana kualiti yang ada dalam diri Aidil itu sendiri. Lagipun macam tak best la tak kerja, kita yang dah biasa sibuk dengan kerja, tiba-tiba kena duduk diam-diam, control ayu jadi mem besar pulak, confirmed mesti bosan giler dan mati kutu Echa nanti, mesti!...dan bila Echa cakap...cakap ker?, ngadu la sedap sikit....haa ngadu hal ni dengan muka seposen kut-kut la Aidil kesian, Aidil cepat-cepat potong ayat Echa dan kata, ok kalau nak kerja jugak, Echa kena kerja dengan Aidil...alaa, lagi tak best macam tu!taknak la keje dengan Aidil nanti asyik berkepit aje kami berdua he hulu ke hilir menyampah dan berbulu mata orang tengok tau...macam tak cukup-cukup berkepit kat rumah...paling yang Echa tak sanggup kalau nanti orang kata Echa QQ tolonglah!. QQ tu si Pot la yang bagi gelaran...
"Queen Qontrol? erk..bukan QC ker Pot?..." tanya Echa pada Pot waktu kami bertekak pasal istilah huru-hara ciptaan si Pot ni.
"ala kau ni memang tak kreatif la Echa, kau kan keturunan orang-orang sastera...jadi cuba jadi insan yang kreatif sikit...QC tu dah biasalah, kita ciptalah kod yang lain pulak, baru cun..." dengan tersengih-sengih sambil angkat-angkat kening Pot pandang Echa.
"banyaklah kau punyer kreatif Pot..tu bukan kreatif mangkuk, tu perosak istilah, penghuru-hara kosa-kata adalah....dah dah tak kuasa aku ngan penjenamaan kod baru ni, cun kunun!...cun taik kucing!.."
Pot memang huru-hara dari dulu...tapi sikapnya yang huru-hara itulah agaka daya penarik hingga mampu mencarikan hati abang chik...Echa ada beritahu Pot juga pasal berhenti kerja lepas kahwin ni...yelah Pot kan kawin sekufu Echa, mesti dia akan 500% berdiri di belakang Echa menyokong pendirian Echa..tapi...
"ala kau ikut la kata dia...si mamat tu kan laki kau nanti, kau jangan Echa nanti kau tak cium bau syurga...issy, jadi penghuni neraka tau isteri yang ingkar dan derhaka ni..."
ciss, si Pot pun sama satu pasukan dengan Aidil!...bencinyer!

Lalu persoalan tu Aidil dan Echa tinggalkan dulu...tunggulah persidangan dengan ahli majlis yang lain kata Aidil..ahli majlis yang lain? sapa pulak ni? ahli majlis amenda pulak ni?....Aidil senyum-senyum aje, langsung tak mahu jawap bila Echa desak...tunggu katanya, sabar ok...eeei, saja je tau Aidil ni!

Minggu depan Echa dah mula cuti..yahhh, seronoknya balik kampung...dan semalam mak telefon siap cakap jangan balik memandu sorang-sorang ...bahaya...blah blah blah...aduss mak ni, mulalah bukak kitab dia tu...susah jugak nak jadi pengantin ni ye...macam-macam larangan...macam-macam pantang...

"yes madam.." dalam ketawa Echa membalas arahan mak. Mak..mak.

"jangan nak beryes-yes adik...ingat apa yang mak cakap ni tau...balik dengan abang lang ye...abang lang dah telefon mak kelmarin...katanya dia nak habiskan cuti dia sampai majlis adik tu selesai, elok sangat la tu boleh gak tolong abah ngan abang teh sama abang chik mana yang patut...makpun dah pesan dia bawak adik sama esok, jangan bagi adik memandu sendiri..." panjang lebar mak berhujah. Alahai mak Echa ni...takut sangat anak dara brutal dia yang sedang berdarah manis ni balik memandu sorang-sorang...hehehehe

ala, Echa ok apa mak...macam tak biasa lepaskan Echa pandu sorang-sorang sebelum ni...

"ye mak..adik ingat. Insyaallah esok tengahhari kami selamat sampai di kampung. Abang lang dah cakap semalam kat adik dah...mak esok masak best-best taw...mak asam pedas ikan parang tau mak sama telur masak kicap...mesti yang powernyer tau mak..."

"issy budak ni..yelah nanti mak masakkan...ni, hati-hati pesan kat abang lang, jangan nak bawak kereta macam pelesit pulak..abang lang kamu tu bukan mak tak tahu kalau bawak kereta, macam nak terbang..."

"hehehe, ok madam, pesanan akan segera disampaikan pada abang lang...assalamualaikum mak."

Terdengar sahutan salam di talian sebelah sana.

yaaa...esok balik kampung...yeehaaaa....best best!

Rindunya pada mak..abah..abang teh....abang chik.

Teringat kata-kata abang chik lewat perbualan kami malam kelmarin..

"adik...adik tak rindu ke pada kawan-kawan baru adik kat sini..."di hujung talian sudah kedengaran tawa abang chik...mesti nak kenakan orang ni, ciss!

"kawan-kawan baru?...mana adik ada kawan baru kat sana...mengarut aja abang chik ni.."

"ala mentang-mentang dah terkenal, lupa ye kawan-kawan baru yang sama-sama adik bersembang kat tepi sungai masa balik kampung hari tu..."

Terdengar ketawa yang sangat nyaring di hujung talian sana...sah! jahatnye abang chik..jaga la!

kambing?...eei tak kuasa!

2 comments:

ShAh said...

ye ye.. 1st person comment...sweet citer ni

kucc_aprilsnow said...

yaazzzz anda yang pertama...congrats 3x, hikhik

thks shah sbb suka cite fairytale akak ni...hehehe

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...