Thursday, June 11, 2009

Rindu Semalam -Bab 2

Bab 2

Perjalanan dari Kuala Lumpur ke Manchis melalui jalan yang ibarat lingkaran ular yang sedang tidur dengan selekoh-selekoh jalan yang sempit dan tajam begitu memenatkan Duhaila. Biarpun bukan dia yang memandu tetapi Pak Musa, pemandu keluarga Ziha yang diarah papa Ziha menghantarnya hingga ke kampung tetapi Duhaila dapat merasakan kepenatan Pak Musa.Hmmm..jalan ini dari dia kecil hinggalah sudah besar panjang begini masih tak berubah....apa yang dibuat oleh kerajaan negeripun tak tahulah...harap cakap aje berdekah-dekah!

Menyusuri perkampungan orang-orang cina di daerah Telemong, terlihat dusun-dusun durian yang luas di kiri-kanan jalan. Sesekali kereta mewah yang dinaikinya berselisih dengan motor-motor yang ditunggangi para penoreh getah yang baru pulang. Melihat para penoreh yang bermotorsikal itu ingatan Duhaila terus pada ibunya....ibu juga begitu, awal dinihari sudah menunggang motor buruk peninggalan arwah abah untuk menoreh. Dulu waktu cuti sekolah Duhaila kerap menemani ibu menoreh, biarpun dilarang...pernah juga mereka terserempak dengan Pak Belang, Babi Hutan namun alhamdulillah umur masih panjang. Adakala gerun, risau Duhaila bila jauh dirantau mengingatkan nasib ibu walaupun ibu selalu berkata mati dimana-mana pun kalau sudah sampai ajal, tapi sebelum itu usahalah sungguh-sungguh untuk hidup...aahh mudah betul prinsip ibu!..Ibu yang setia mengadap pokok getah setiap dinihari biarpun sudah dipanjat usia senja sebegini....ibu, selepas ini ibu tak perlu lagi menyembah pokok getah untuk sesuap nasi....sekarang giliran Duha pula mencari rezeki...sekarang adalah waktu untuk ibu bersenang-senang!

Lamunan Duhaila terhenti tatkala mendengar bunyi hon dari motorsikal para penoreh yang berselisih dengan kereta yang dinaikinya. Ada juga yang menoleh pada Duhaila dan Pak Musa. Mungkin mereka jarang melihat kereta jenis mewah memasuki kawasan di daerah ini.Pak Musa cuma tersenyum memandang para penoreh tersebut.

"ramai sungguh penoreh cina disini ya Duha...tua muda, semua la..."pertanyaan dari Pak Musa itu memecah kesunyian antara mereka. Duhaila menoleh sekilas pada Pak Musa yang masih tekun memandu.

"daerah ni memang orang dia jer Pak Musa....kalau adapun orang kita boleh kira dengan jari je..."

"ooo...macam tu ka...di kampung Pak Musa pulak banyak orang keturunan Siam, tapi bukanlah menoreh, depa pesawah aja..."

"Pak Musa orang mana?"

"Perlis..."

Duhaila menganggukkan kepala sambil membalas senyuman Pak Musa.

Memasuki perkampungan melayu di daerah Simpang Pelangai, hati Duhaila dipagut rasa sayu...melalui bangunan Sekolah Rendah Simpang Pelangai nostalgia zaman sewaktu di alam persekolahan bagai terlayar di depan mata...manisnya kenangan saat itu biarpun ketika itu dia tidak seperti anak-anak sekolah yang lain. Pakaian juga kasut sekolah jarang benar berganti, tapi Duhaila mengerti akan kesempitan hidup mereka sekeluarga. Baginya sudah dapat pergi ke sekolah sudah memadai...setakat tidak berganti baju dan kasut sekolah dia tidak akan sesekali berkecil hati jauh sekali merajuk, dia sedar ibu bertungkus-lumus menyembah pokok getah demi menyekolahkannya, pengorbanan itu sudah terlalu besar buat dirinya...

Kereta mewah yang dipandu Pak Musa sudah berhenti dihadapan sebuah rumah kayu yang sedikit usang...ya itu rumahnya, rumah yang begitu banyak meninggalkan nostalgia sepanjang hampir 23 tahun dia hidup di muka bumi Allah ini...ya itulah juga rumah yang sudah lebih 5 tahun ditinggalkannya. Duhaila melangkah perlahan keluar dari kereta. Dia berdiri memandang rumah yang teguh berdiri dihadapannya saat itu. Tiada apa yang berubah...sedikitpun tidak, masih kekal seperti dulu...tangga, pintu, tingkap, pokok-pokok bunga disekeliling semuanya....masih rapi dan kemas dijaga ibu.

Dari arah belakang Duhaila melibat kelibat ibu yang sedang menutup pintu pagar belakang sambil mengepit sesuatu dilengannya...hijau...daun apa pulak tu?....dan saat ibu terpandang susuk tubuhnya yang sudah berdiri di halaman rumah sambil tersenyum melambai, Duhaila sudah melihat langkah ibu makin laju menghampirinya. Mereka saling bertatapan...air mata mula tumpah dari kelopaknya...dan dia sudah dalam dakapan ibu. Saling memeluk. Erat sekali. Ibu mencium seluruh wajahnya. Esak tangis saling bersaing antara mereka. Pak Musa yang berdiri tercegat hanya memerhati dengan wajah sayu.

"alhamdulillah, syukur ibu pada Allah Duha dah selamat balik...gembiranya hati ibu ni Duha, ni tengok ibu baru petik pucuk paku di tepi sungai tadi. Ibu tahu Duha sampai hari ni jadi ibu nak buat kerabu pucuk paku yang Duha suka sangat tu...kan Duha cakap dah rindu nak makan kerabu pucuk paku yang ibu buat...haa karang Duha makan banyak-banyak ye...sambal tumis telur pun ibu dah siapkan pagi tadi lagi...ikan masin pun ibu dah siapkan tinggal nak goreng aje..."

Duhaila tersenyum melihat keseronokan ibu bercerita. Pelukan pada ibu masih belum terlerai..rindunya dia pada wanita ini. Duhaila lihat ibu tiba-tiba berhenti bercakap bila baru menyedari kehadiran Pak Musa di sisi mereka. Duhaila sudah tersenyum melihat kerutan di wajah ibu.

"ini Pak Musa ibu...Pak Musa ni pemandu papa Ziha ....Pak Musa, kenalkan inilah ibu Duha, Fatimah..."

Duhaila lihat Pak Musa menganggukkan kepala pada ibu. Ibu juga begitu...aah sudah macam orang Jepun pulak ibu dan Pak Musa ini...Duhaila tiba-tiba ketawa kecil namun cepat-cepat disembunyikan.

"eh moh la naik ke rumah dulu....Duha ajak Pak Musa nyer naik sama...boleh kita makan tengahari sama-sama...ibu ke dapur dulu ye..."

"jemput naik Pak Musa...rumah buruk aje ye...tak macam rumah Ziha di Serdang tu..."

"issy apa pulak buruk Duha...elok tegak ni rumah kamu, cantik Pak Musa tengok...ibu kamu pun cantik sama tau...berkenan pulak Pak Musa pada ibu kamu, hehehe."

Laa Pak Musa ni..ke situ pulak dia...issy!

No comments:

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...