Wednesday, June 3, 2009

Bila Cinta Bicara - bab 26

Bab 26

after midnight
i shall kidnap you from the world
and i'll keep you in my room
hush now my love and hold my hand...

after midnight
i shall take you to a place
where no one else should know of
hush now my love and hold my hand...

you are exactly where you supposed to be
and if they come for you
they would have to find me...

stay
keep me awake
keep me amazed
only for today
keep me dazed
my love is yours only...

after midnight
i shall stay awake
and if you chose to close your eyes now
hush now my love
i'll watch you sleep...

you are exactly where you supposed to be
and if they come for you
they would have to find me...

stay
keep me awake
keep me amazed
only for today
keep me dazed
my love is yours only...

stay
keep me awake
keep me amazed
only for today
keep me dazed
my love is yours only...

Lagu alunan vokal lemak garing si manis Yuna yang diputarkan dari cd yang dikirimkan belahan jiwanya itu dihayati dengan senyuman yang terukir dibibir...hmmm...such a beautiful melody and lyric patutlah Echa suka sangat-sangat, bisik Aidil dalam hati. Dia memutarkan lagu itu kerana si belahan jiwanya itu mahu Aidil mendengar lagu yang itu dulu. Katanya dia sangat sukakan lagu dan liriknya...indah dan seksi.

indah dan seksi? seksi??...Aidil sudah ketawa kecil saat mengingati ayat yang tertera pada kad yang diselit bersama kiriman cd itu. Saat lagu itu berhenti, Aidil kembali menekan papan kekunci di komputer riba untuk mengarahkan kursornya memutarkan semula lagu tersebut sambil dia duduk di kerusinya menghayati lagu itu sekali lagi...hmmm, seksi ye?...Echa...Echa, Aidil tersenyum sambil menggeleng-gelengkan kepalanya.

Bunyi muzik pada telefon genggamnya yang terletak di atas meja mengejutkan Aidil. Matanya dibuka lalu perlahan-lahan mencapai telefon tersebut. Nama yang tertera di skrin telefonnya itu mencipta senyuman mekar di bibir Aidil...

salam...mak abah dah setuju,alhamdulillah. Mak abah cakap beritahu mak long Aidil bolehlah datang kalau nak berbincang...Mak abah harap sangat mama Aidil boleh datang sama, lebih sempurna majlis.

Aidil menekan butang di telefon genggamnya itu.

w'kumsalam syg...alhamdulillah...thks for the happiest news in my life...nanti Aidil beritahu n bincang dgn mak long k...take care syg.

Mama?

Nama yang disebut oleh si belahan jiwanya dalam pesanan ringkasnya itu membuat Aidil termenung seketika. Saat ini hubungannya dengan insan tersebut kurang mesra...mama bagai memusuhinya gara-gara dia meminta pertolongan mak long demi menyelesaikan masalah hubungannya dengan Echa yang tidak langsung diterima apatah lagi direstui mama. Walau mama sudah memberi persetujuan pada mak long untuk tidak memaksa Aidil mengahwini Tengku Layla calon pilihan mama itu dan akan menerima pilihan hati Aidil, Aidil tahu jauh disudut hati mama tetap tidak akan menerima Echa semudah itu. Dendam mama tidak akan dapat terlerai semudah itu...Aidil tahu mama...Aidil kenal hati mama.

Malam sewaktu perjumpaan mereka berempat Aidil dapat lihat lirikan dan jelingan tajam mama padanya saat mendengar keputusan mak long. Walau pada mulanya mama membantah, memarahi Aidil kerana keputusan tersebut dan sampai mahu menyingkirkan Aidil dari AAZ Holdings jika masih tetap dengan keputusan tersebut, namun bila mak long menggunakan kuasanya dan mengingatkan kedudukan mama dalam AAZ Holdings, mama terpaksa akur...mama tidak mungkin mahu kehilangan kuasanya didalam AAZ Holdings...pasti berita itu nanti akan memalukan mama...menjatuhkan imejnya dikalangan kawan-kawannya...kawan-kawan plastik mama!. Itulah kelemahan mama yang dipergunakan mak long sebaiknya. Aidil cuba berlagak biasa walaupun rasa sangat terkilan dengan perbuatan mama...kerasnya hati mama!

Aidil meraup kedua-dua belah tangan ke wajahnya. Matanya dipejamkan seketika.Walau gembira dan bersyukur dengan penerimaan keluarga Echa dengan hasratnya itu, Aidil sedikit gentar bila nama mama disebut...lebih menyulitkan mak dan abah Echa sangat berharap akan kehadiran mama pada majlis perbincangan itu nanti...aarghh, Aidil menggaru-garu kepalanya. Bingung.Risau.

mahukah mama ikut serta?...mahukah?

Telefon genggam kembali dicapai. Aidil menekan butang mencari-cari nombor...

"assalamualaikum mak long..."

"waalaikum salam...haa Aidil...any good news to share..?"

"of course mak long...Aidil nak beritahu mak long ni, mak abah Echa dah setuju...mereka dah mintak kita datang untuk bincang...Aidil datang rumah mak long malam ni ok...ada benda la Aidil nak cakap...ada request from her family la mak long and i just can't say anything about that now..."

"request?...on what?..."

"malam nanti Aidil beritahu mak long ye...ok, mak long see you tonight...assalamualaikum..."

Terdengar balasan salam dari hujung talian sana. Aidil memandang telefon genggamnya..lama direnung...Matanya dipejamkan...rapat.

Mama.....

No comments:

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...