Friday, June 5, 2009

Bila Cinta Bicara - bab 28

Bab 28

"ok Echa...last shoot, smile Echa...yes, beautiful...."Arief memberi arahan pada Echa sambil mengarahkan lensa kameranya tepat pada Echa yang sedang tersenyum sambil berdiri di atas bongkah batu di tepi bukit. Pembalikan cahaya di kala remang senja cukup cantik dilihat Arief. Dia terus merakamkan aksi Echa dengan pantas dan berhati-hati. Echa yang sedari pagi tadi lagi dilihat tanpa jemu memberikan pelbagai aksi untuk tugasannya pada hari itu. Echa yang dikenali memang sangat disenangi oleh semua jurugambar. Dia sangat professional tika menjalankan tugas yang diberi.

Arief tidak pernah lagi mendengar sebarang maklumbalas atau cerita negatif tentang si model cantik nan unik ini. Dia yang sedari dulu memang sangat mengagumi kecantikan Echa...dari saat pertama tika dia terpandang raut wajah nan memukau itu lalu tanpa disedari sesiapa dia mengambil gambar Echa secara curi-curi tika gadis itu datang menemani rakan kakaknya menghadiri sesi pemilihan model iklan. Gambar yang akhirnya telah merubah hidup si cantik ini hingga dia berada di kedudukan yang sangat membanggakan dalam dunia peragaan. Siapa yang tidak kenal Aishah Kesuma!...

Keaadaan di Bukit Fraser nan indah di waktu remang senja cukup memukau pandangan. Sebaik melihat Arief memberikan isyarat ok, Echa melangkah turun dari tepi batu tempat dia beraksi tadi. Arief mendekati lalu menghulurkan tangan mahu menyambut. Echa menggeleng sambil tersenyum. Arief menggeleng-gelengkan kepala lalu menarik balik tangannya. Dia tahu Echa sudah bertunang...sayang sekali!

"you're so...so gorgeous today....mesti Chanteq bulan ni sold outttt babe!!......"

Echa hanya tersenyum sambil menunduk badannya tanda hormat dan penghargaan atas pujian Arief si jurugambar yang ditugaskan mengambil gambar untuk sesi photografi Echa petang itu. Arief turut menundukkan badannya bagai membalas perlakuan Echa. Tercetus gelak ketawa antara kedua-dua. Mereka berbalas senyuman. Arief yang digelar Arief 2H di kalangan model-model memang punya ramai peminat didalam dunia peragaan.

"thanks Arief...kalau tak dengan sentuhan ajaib kau tu, tak cantik jugak jadinya gambar-gambar aku tu...kau kan memang the best photographer in town...Arief the 2H; hottt and handsome...hehehe..." gelak ketawa yang terpancar dari wajah dihadapannya itu dipandang. Arief sudah tersenyum kecil dengan kata-kata usikan Echa. Nakal sungguh dia!...wajah yang masih belum hilang senyum manis itu dipandang sekilas. Bagai ada satu perasaan yang sukar diterjemahkan Arief saat itu...

issy, kau jangan buat hal Arief..dia tu tunang orang...

ala baru tunang je...selagi belum lafaz ijabkabul kau masih ada peluang la Arief...jangan jadi bodoh bro...!

kau jangan buat gila Arief!...

Arief meraup kedua-dua belah tangan pada wajahnya. Dari jauh dia melihat Echa sedang asyik mengemaskan baju-bajunya ke dalam beg sambil dibantu Joe. Sesekali terdengar gelak ketawa antara keduanya. Echa memang mudah mesra dengan sesiapa dan disenangi oleh sesiapapun. Sikapnya yang selamba, kadangkala keanak-anakkan dan bersahaja itu cukup menghiburkan...dan adakalanya ia begitu mempersonakan sekali dimata Arief. Dia melihat Echa sudah bergerak jauh dari Joe sambil melekapkan telefon genggamnya di telinga. Jelas di matanya ketawa yang terbit dari mulut mungil itu ketika sedang melayan panggilan yang diterima. Arief pasti itu tentu Engku Aidil, tunangan Echa yang membuat panggilan itu. Rasa cemburu tanpa diundang terbit tiba-tiba dalam hatinya...aahhh, pergi!!

"Arief...since dah selesai ni kami balik KL dulu kay..."

"thks Arief....jumpa kat office you tomorrow ye..."

"Arief...Arief...heyy Arief, kau mimpi apa senja-senja ni beb?...kau jangan buat hal Arief...dahlah atas bukit ni..."

Suara Joe dan Echa yang silih berganti mengejutkan Arief dari lamunannya. Dia melihat kedua-duanya sedang memandang padanya dengan wajah sangat lucu. Arief sudah ketawa kecil.

"aku oklah..takder apa-apa..saja teringat kucing aku kat rumah...oklah Echa, Joe thks to both of you too...jumpa korang esok...drive safely Joe...ingat-ingat sikit orang sebelah kau tu tengah darah manis..."

Joe sudah mengangkat kening pada Arief sambil menjeling dan tersenyum pada Echa.

" Arief...silap peribahasa kau kau beb...bukan takat manis jer darah cik kak sebelah aku ni...dah diseliputi madu kau tau...tu yang tak putus senyum dari tadi bila cik abang dia call...tak kuasa aku nengok..."

Arief sudah ketawa galak dengan ayat yang keluar dari mulut Joe. Dia melihat Echa sudah menumbuk lengan Joe...madu?

Iye Joe...dia memang bagai madu yang cukup misteri khasiatnya!

No comments:

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...