Wednesday, June 17, 2009

Rindu Semalam -Bab 3

Bab3

"erk Kampung Simpang Pelangai, Manchis? kotak mancis ker, apsal la pelik sangat nama kampung kau tu Duha...tu kat..kat ceruk mana haa Duha?" kerut di dahi Ziha jelas kelihatan. Sempat lagi digaru-garu kepalanya dengan muka yang tak reti Duha nak discribe...lawak la kau ni Ziha!

"sah sah subjek geografi kau masa SPM dulu dapat cangkul kut...amboi, amboi...wah wah..sungguh sedap mulut kau yang lebar tu kata tempat lahir aku tu ceruk ye...mentang-mentang la kau lahir kat spital di kolumpo jangan la eksen kawan...takder ceruknye kampung aku tu, dah moden la semua kemudahan ada...memang tak sayang mulut la kau ni Ziha..." Duha dah buat-buat nak seligi kepala Ziha yang sedang elok duduk mengadapnya. Ziha cepat-cepat tutup kepalanya dengan kedua-dua tapak tangan sambil ketawa besar.

"Manchis tu untuk pengetahuan cik Aimal Faziha yang lemah mata pelajaran geografi, didalam daerah Bentong di negeri Pahang. Ikut kata arwah abah aku dulu ikut sejarah nama Kampung Simpang Pelangai tu tercipta sebab kedudukan kampung tu yang terletak di kawasan simpang dan berdekatan dengan Sungai Pelangai...eh, kau tau Ziha sungai ni kan tak jauh dari rumah aku tau betul-betul bawah jambatan...best mandi, sejuk!...la ni kata ibu aku dah tak cantik macam dulu-dulu....ok sambung cerita...oleh yang demikian, maka orang kampung pada waktu itu telah sepakat menamakan kampung aku tu Kampung Simpang Pelangai...itulah sejarah kampung aku nan tercinta ..." Duha tersengih sambil menundukkan kepalanya seperti orang memberi hormat pada Ziha yang sudah mencebikkan mulutnya.

"kau pulak...kampung kat mana Ziha?" Duha sudah menongkat dagu dengan tangan kanannya yang ditekan pada meja empat segi tempat mereka serumah menjamu selera. Meja yang dibeli oleh papa Ziha bila kasihan melihat puteri tunggalnya itu makan bersila di atas lantai sewaktu dia datang melawat Ziha ketika mereka sudah 2 minggu berada di tanah Ireland. Baiknya Datuk Yahya...inilah untungnya dapat serumah dengan anak tunggal Datuk yang kaya raya...hehehe

Duha lihat Ziha sudah menundukkan kepala memandang lantai...ahh sudah, aku salah cakap ker ni..

"Ziha...kau ok ker?...maaflah... kalau soklan aku tu kau tak suka nak jawap takpe, kita skip jer soalan tu...kita jump ker soklan lain pulak ye..." Duha cuba memancing reaksi Ziha. Dilihat Ziha perlahan-lahan mengangkat muka lalu...

"kampung aku tidak jauh mana, happening selalu, best ... 24jam kau tau Duha....tapi sebetulnya bukanlah kampung aku yang original tapi dah sebab aku, papa dan mama sering ke sana maka aku anggap tu macam kampung aku lak jugak...lagipun papa ada rumah kat situ so bila kami balik kampung tu, kami bermalam kat rumah papa tu la..."

"Eh peliklah kampung kau tu Ziha...happening 24jam?, kampung apa tu? kat mana haa?..." Duha sudah kerut dahi. Ziha dilihat sudah menutup mulut menahan ketawa...sah nak kenakan aku la ni, ciss!

"wei..aku kan orang kolumpo macam yang kau kata...jadi kampung yang paling happening kat kolumpo ni kampung mana lagi wahai cik Duhaila Ain kalau tak Kampung Baru..."

Tanpa sedar ketawa kecil terpantul keluar dari mulut Duha tatkala kenangan itu bermain-main di matanya. Ketika itu mereka dalam sesi suai-kenal tentang diri dan latar belakang masing-masing. Ziha teman sebilik dari mereka mula-mula menjejakkan kaki di tanah Ireland dan disebabkan mereka satu kursus, sepengajian maka hubungan itu tambah akrab hinggalah ke tamat pengajian di sana dan hubungan mereka pasti akan tambah tersimpul erat kerana akan bertugas di hospital yang sama nanti. Ziha teman yang baik hati, kelakar tapi manja...anak tunggal lah katakan. Mereka sering bersama berdua...ke mana sahaja,sampaikan kalau seorang dari mereka tiada, maka pasti mengundang pertanyaan dari rakan-rakan yang lain. Macam kembar kata rakan-rakan tatkala menggambarkan keakraban Duha dan Ziha...ye, kembar tak siiras, kembar sepusat sepusing!

Esok Ziha akan sampai di kampung ini...katanya lewat perbualan mereka kelmarin dia ingin sangat rasa suasana kampung....merasai pengalaman yang tidak pernah diperolehi sepanjang usianya itu. Ziha siap kata papa dan mamanya sudah berpesan bermacam-macam...yang paling kelakar katanya agar dia jangan masuk ke sawah, nanti ada lintah, ada pacat macamlah si Ziha ni tak pernah jumpa lintah dan pacat...alahai Datuk Yahya, alahai Datin Marlia takkan mati puteri datuk dan datin tu kalau digigit dua makhluk tu lagipun kampung ni dah takde dah orang bersawah lagi, jangan bimbang ye!. Duha boleh merasakan keseronokan den keterujaan Ziha dari intonansi suaranya yang ceria dan gelak tawanya itu. Sempat lagi di berpesan agar Duha memastikan ibunya menjamunya dengan masakan kampung...takmau langsung lauk orang bandar dah jemu katanya.

"aku nak lauk orang kampung...yang pure punyer tau Duha, cakap ngan ibu kau ye...lauk yang aku tak pernah makan dalam seumur hidup aku ni...tu baru boleh challenge tekak aku ni kawan...jangan lupa tau pesanan aku ni..."

"yelah tuan puteri...patik ingat.."

"podaah la kau...jumpa esok tau.."

lauk orang bandar?...lauk apa pulak tu, issy Ziha ni macam-macam la.

Lauk yang pure kampung?...hmmm, siap kau Ziha, kita tengok nanti...resipi air tangan ibu aku pasti istimewa khas buatmu tuan puteri kolumpo!

No comments:

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...