Thursday, April 14, 2016

Akulah PEREMPUAN Yang Kau Singkirkan

“Kau tahu cara hidup aku macam mana kan?” Jo goyang kotak Malboro di tangan. Dikuis muncung Malboro. Sebatang selinder putih dikeluarkan. Dibawa ke bibir. Dikepit kemas.

Azhad angguk. Jo kerling ke sebelah. Mencari keikhlasan di wajah lelaki ini. Ditarik rokok dari pautan bibir.

“Kau tak kisah?”

.Azhad geleng. Rokok di tangan Jo ditarik perlahan. Jo picing mata lihat perlakuan Azhad. Namun tidak menahan. Dibiarkan. Akalnya masih ragu. Desir sangsi mengetuk seluruh dinding dan pintu.

“Keluarga kau macam mana?”

Azhad senyum.

“Yang nak kahwin I, Jo. I yang pilih dan tentukan siapa yang akan hidup dengan I. Bukan papa dan mama I.”

Jo bawa tapak tangan ke bibir. Dielus. Hati masih dibadai bimbang. Laut jiwanya sedang dijala gusar. Tali keyakinan belum menghulur kata pemutus. Azhad pusing tubuh. Jo yang tersandar di tembok direnung. Diam Jo tidak sukar ditelah makna yang terhijab. Diselitkan kembali rokok yang diambil tadi ke bibir Jo.

“You tak percaya pada I? Tak yakin dengan I?” Lighter di tangan kiri Jo ditarik perlahan. Dipetik dan dibawa ke bibir Jo.

“I terima you just the way you are, Jo. Trust me. Tak perlu jadi orang lain. Just be Jo. My one and only Joanne Cassandra Matthew.”
Jeda.

No comments:

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...