Wednesday, April 21, 2010

Istikharah Terakhir - Bab 23


Bab 23

Buntu.

Keliru.

Dia memang tengah buntu.

Dia sungguh keliru dengan situasi sekarang.

"papa serahkan pada Zita. Papa yakin Zita tahu apa yang perlu dilakukan. Papa tak akan sesekali masuk campur dalam urusan ini...but if you need me, my door is always open for you dear."

"papa this is to complicated for me. Mama.." kata-kata Zita terhenti disitu. Sukarnya bila harus berdepan dengan mama. Dia terlalu menghormati wanita nan satu itu.

"papa, Zita..." Kepala sudah tertunduk. Kedua-dua belah tangan sudah menutup wajah.

Belakang badannya sudah diusap perlahan. Tangan lembut papa sudah mendarat dibahu. Kepala diangakt. Wajah mereka bertemu. Senyuman papa yang tulus singgah di mata Zita.

"papa tahu Zita boleh handle mama. Zita kenal mama sejak kecil kan. Zita lebih kenal mama dari papa kan. Use all your strength over her without hurting her. Zita fahamkan maksud papa?"

Wajah diraup dperlahan-lahan dengan kedua-dua belah tapak tangan. Kepala disandarkan pada kerusi baldu biliknya. Kata-kata papa mengasak dada yang sudah tepu. Tepu dengan permasalahannya dengan Faisal yang masih belum berkesudahan. Lalu apa istilah yang mahu dilabelkan pada mama dalam penglibatannya di kala ini. Nafas dihela panjang bersama sebuah keluhan yang dilepaskan.

Mama.

Zita merenung dokumen yang diberikan papanya sebentar tadi. Acceptance letter yang sudah ditandatangani mama selaku Managing Director MSF Industries Sdn Bhd. Dan selaku senior manager on the job, Zita sedar dia nantinya akan sering berjumpa mama untuk urusan kerja berkenaan. Tidak terdaya akalnya memikirkan apa tujuan penglibatan mama didalam hal ehwal MSF Industries Sdn Bhd. Jika disemak dari rekod terdahulu semua urusan berkaitan proposal baru dikendalikan pengarahnya sahaja; Bernard Low. Zita sudah menghubungi Bernard, jawapan yang diterima sangat menimbulkan tandatanya. Menurut Bernard, semua urusan antara MSF Industries Sdn Bhd dengan syarikat papa Zita akan diuruskan Puan Sri Marini dan pasukan yang akan dilantik olehnya. Arahan ini kata Bernard berkuatkuasa serta-merta. Berkuatkuasa serta-merta?

Mama, Zita sungguh tak tahu apa yang cuba mama lakukan sekarang ini.

Ingin rasa dia memindahkan serta-merta tugasan ini pada pengurus yang lain agar dia tidak perlu berurusan dengan mama. Tidak perlu dia berjumpa lebih kerap dengan mama. Tidak perlu dia menghubungi mama selalu atas tiket urusan kerja. Zita tidak mahu didalam tempoh ini fikirannya diganggu dengan unsur-unsur yang mungkin menggugat keputusan "itu". Zita tidak mahu hatinya nanti goyah. Zita pasti mama sedang merencanakan sesuatu. Sesuatu yang sangat pasti ada kaitan dengan dirinya.

Namun Zita tahu kalau dia mengelakkan diri begini, ia sebenarnya akan menampakkan kelemahan diri sendiri. Dan... yang lebih utama Zita tidak mahu nanti persoalan professionalisme,kepercayaan papa dan etika kerja yang terpikul di pundaknya tercalar kesan kelemahannya mengendalikan masalah peribadi.

Tubuh yang tadi tersandar lesu dikerusi dibawa melangkah kearah jendela. Tirai kelabu yang menutupi jendela ditarik perlahan-lahan.

Hujan!

Mata Zita penuh takzim menatap titis hujan yang mencurah-curah. Pintu langit nampak berkabus.Titis yang tanpa jemu jatuh satu persatu menimpa cermin jendela lalu kemudian mencecah ke bumi. Indahnya hujan. Indahnya pemandangan. Dada rasa sebak tiba-tiba. Dirinya juga sudah lama basah dengan hujan. Hujan air mata. Tiada siapa yang tahu. Tiada siapa yang melihat.

Hanya Dia yang tahu. Hanya Dia yang melihat...

Airmatanya bagai sudah bersatu dengan air hujan diluar sana. Laju menuruni kolam mata. Membasahi lekuk pipi. Ingin rasanya dia keluar membasahi diri dengan titis hujan yang turun. Mahu rasanya dia menangis sepuasnya tanpa siapa yang tahu dan sedar. Biar segala duka yang terhambur dari kolam matanya dihanyutkan oleh curahan hujan yang menggila!

3 comments:

epy elina said...

hohoohho....
curious...
pe kaitan mama zita ngn pnglibatan mama dia...
best2x..
smbng2x..
kcian zita...du

Miss Kira said...

napa ngan mama zita???

kenapa???

hehehe.. curios nk tau...

ZakiahAyop said...

hem.. mesti mama appoint Faisal to work along with Zita nih.. tau sgt keje org berpengaruh nih.. Konon kalau kerja sama cinta akan berputik la..

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...