Sunday, April 25, 2010

Songket Hijau Buat Ku'a -Bab 24

Bab 24

Ku'a tahu dia memang selalu dapat markah gagal bila bicara bab warna. Memang fail!

Dia masih ingat kata-kata Kak Lin dahulu yang warna sememangnya membawa maksud tertentu dan adalah medium untuk menyampaikan maksud tertentu. Atas sebab itu jugalah maka ada sebabnya kejadian sesuatu ciptaan itu didatangkan dengan warna tertentu. Warna hijau pada bumi, pada tumbuh-tumbuhan juga warna biru di langit misalnya. Ada maksudnya, ada sebabnya warna itu dipilih. Hatta kita manusia pun sebenarnya ada pelbagai warna.

Dia tahu itu cuma sahaja yang tidak mahu ambil tahu. Tidak mahu ambil berat. Terukkan?

Dahulu fikirnya ala, bukan penting apapun untuk tahu benda-benda ni. Itulah pendapat pada fikiran singkatnya suatu masa dahulu. Tak kisahlah...tapi sekarang dia dilanda kemusykilan berkenaan warna yang memerlukan penyelesaian.

"Ku'aaa!"

"hang ni kan selalu lagu tu laa...elok-elok la perangai sikit Azad."

Ketawa kuat. Issh, anak dara sorang ini, ikut suka dia ja kalau nak gelak sekuat alam!

"haa apa..pepagi buta dah kacau aku, orang banyak keja la!"

"wei dengar ni, mesti hang terkejut beruang..."

"banyak la beruang hang..."

"betui ni. Aku yang tak dapat ni pun terkejut sakan, hang lagi la mau tergolek aku rasa. Ada surprise ni untuk hang kat depan pintu rumah. Cantik wei!"

Adalah tu nak pekena aku, bukan boleh percaya Azad ni!

"kalau nak suruh aku tapau mee goreng mamak kat simpang tu petang nanti cakap ja, toksah duk usha aku macam-macam."

Ketawa halus dihujung talian. Sah la tu!

"saja la hang tu kan nak main-mainkan aku. Azad, aku banyak keja ni tau, toksah dok kacau la. Hang pi masuk tidoq. Aku tahu hang letih baru balik dari outstation."

"wei aku tak main-main la.Ni memang ada bunga ni untuk hang. Depa hantaq kat rumah. Sejambak tu. Amboi hang, senyap-senyap no!"

Bunga? untuk aku?

"Rose jingga wei. Mak ai warna tak hinggat tu. Memancar! Tapi memang cantik la Ku'a!"

"Orange? jingga!"

"ha la, mawar jingga!..orange roses!"

Dahi Ku'a sudah berkerut. Mawar jingga? Biar betul!

J.I.N.G.G.A!!!!!!

"ya ka warna tu Azad? warna lain kut. Cuba tengok betui-betui. Hang mamai tu."

"weeei mangkuk!..." adus! sakitnya telinga aku.

"hang ingat aku buta warna ka pagi-pagi ni Kua? Cepat balik rumah.Tengok sendiri. Hang yang rabun ka atau aku yang dah kena pi jumpa Oftalmologi! "

mampus aku!

Kak Lin!!!!!!!!!!!


* * * * * * *

Seumur hidup, inilah kali pertama dia dihadapkan dengan situasi sebegini. Susah juga bila perlu berfikir tentang hal-hal begini. Bukanlah rumit manapun sebenarnya cuma...

"sungguh hang tak tau siapa?"

Kepala digeleng laju. Dua pasang mata saling bertatapan di meja makan. Tangan sudah menuang air barli yang baru dikeluarkan dari peti sejuk ke dalam dua mug dihadapan. Satu sudah disorongkan pada Azad.

"betui ka ni? tak baik bohong na.."

"ada ja yang dinner makan bunga karang ni." Mata tajam menikam wajah selamba teman dihadapan.

Ketawa.

Kata Kak Lin jingga tu warna yang melambangkan keterujaan seseorang. Makanya..

"pendapat akak orang yang bagi bunga tu nak kenal Salha dengan lebih dekat. Salha ada peminat misteri ye, amboi dalam diam ada secret admirer cik pengetua kita ye."

Bebola mata Azad sengaja dipusing-pusing. Jari telunjuk diketuk-ketuk pada dagu.

"Kak Lin kata lagu tu kat hang?"

"ha la."

Soalnya sekarang siapa pulak yang berani-berani main hantar bunga padanya. Siap dengan pilihan warna yang cukup simbolik lagi. Jingga tu! Tulis la nama kut ya pun. Ni main sembunyi-sembunyi pulak. Buat orang pening kepala ja. Issh!

"ntah ntah budak kedai bunga tu salah rumah kut Azad. Patut rumah orang lain, dia hantaq ke sini." Tangan Azad sudah mengacah mahu mengetuk kepala Ku'a dengan Mug ditangan. Ku'a sudah menutup kepala dengan kedua-dua belah tangan sambil menjelirkan lidah.

"cuba hang tengok kad kat bunga tu. Punya terang tulis TUNKU SALHA. Sapa ja yang nama Tunku Salha kat area sini makcik ooi. Hang kan? takkan makcik Latifah ada nickname Tunku Salha kut, ka aci depan rumah tu. Ka makcik Kalsum kat hujung sana tu. Ka pak Mail dah tukaq nama baru? tak tau pulak aku."

Ketawa sudah terburai dari mulut mungil Ku'a.

"aku rasa dua ekor ja Ku'a." Mug yang baru singgah dibibir terhenti. Diletakkan diatas meja semula. Mata sudah menala pandangan pada teman serumah dihadapan yang sedang enak mengunyah kentang goreng. Kening diangkat sebaris. Ha, siapa?

"Zaid...atau mangkuk sebelah ni."

"Zaid?" Kepala Azad laju mengangguk.

"mangkuk sebelah pun?" Bagai si belatuk, Azad masih setia menggangguk laju.

Ku'a sudah mengangguk-anggukkan kepala sambil jari telunjuk ditekan pada pipi.

"eh, sebelah ni kan ada dua mangkuk...ntah-ntah dua-dua pun ada saham kut." Azad sudah menggeleng pantas.

"Mus tu mana usha hang." Senyum sudah tersuring dipinggir bibir Ku'a. Mata turut tersenyum.

"wah wah dah panggil Mus tu. Mesranya bukan main." Azarina sudah menghadiah jeling tajam pada Ku'a.

Ketawa galak sudah terhambur dari pinggir bibir Ku'a.

"Amboi jeles nampak orang tu bila aku kata lagu tu. Ala aku tau hang suka mangkuk sekoq tu, tapi saja juai mahal kan. Kalau suka cakap ja, nanti lambat dia usha yang lain. Kalau nak aku tolong, boleh ja..no hal. Habaq ja no."

"ada ja yang nak kena baham ni."

Ketawa terus bergema di daerah dapur rumah mereka.

* * * * * * *

Jambangan mawar jingga diatas meja dipandang penuh minat. Kedua-dua kaki sudah disila, diatas kerusi kayu kayu dihadapan meja. Kedua-dua belah tangan saling menompang dagu.

"Zaid atau mangkuk sebelah ni." Kata-kata Azarina sebentar tadi menjengak minda.

Zaid...

Azrief...

"pendapat akak orang yang bagi bunga tu nak kenal Salha dengan lebih dekat." kata-kata Kak Lin kembali menerawang di layar mata.

Nak kenal dengan lebih dekat?

2 comments:

Aisha @ Sara Hamza said...

wohoooo ku'a ada secret admirer!sambung2!

aqilah said...

suspen gak ni.......tapi lebih pd azrief kot!!!!!!

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...