Wednesday, April 7, 2010

Rindu Semalam - Bab 44



Bab 44

Inilah tika yang dinanti sekian lama...

Inilah saat yang sekian hari dihitung...

Inilah detik yang sering bermain di ruang mata...

Sukarnya untuk Duhaila menggambarkan perasaan hatinya saat ini!

Semua rasa yang menghuni lubuk hatinya selama ini bagai berlumba-lumba mahu keluar memperagakan diri masing-masing dimatanya . Mahu dia menyaksikan luahan dan ekspresi tersebut. Nafas kian deras mengalirkan hujan debaran. Kotak tisu diatas meja solek dicapai perlahan. Sehelai kertas tisu ditarik lalu ditekap ke dahi. Dari duduk penuh takzim di pinggir katil yang sudah indah terhias, Duhaila sudah berdiri memandang cermin dihadapan. Diri yang lengkap sepersalinan putih nan indah bersulam direnung dihadapan bingkai kaca bersegi empat bujur. Seumpama melihat biasan dirinya yang suatu waktu dulu yang pernah mengimpikan saat ini tiba namun takdir mengatasi segala impian remajanya. Dan kini dia berdiri kembali melihat wajah dirinya yang sudah bertukar menjadi gadis yang kian dewasa, kian matang.

Gajet blackberry Bold 2 Duhaila sudah berdendang diatas meja. Mata yang sudah indah bertatarias berpindah dari layar kaca dihadapan ke lantai meja. Pantas gajet berwarna hitam itu diambil. Dibuka kotak pesanan. Mata sudah tersenyum.

"Assalamualaikum. I'm on my way sayang. 30 minit lagi sampai kut. Akhmal drive. Gementar sangat ni. Hope everything gonna be fine, insyaallah. Take care sayang. love you. see you soon." Pantas jemari runcingnya menekan-nekan aksara-aksara pada blackberry ditangan. Senyum manis masih tersimpul dibibir.

Ziha sudah menepuk perlahan bahu kak Maria yang sedang asyik menatarias wajah Ziha.

"apa?" muncung Ziha sudah menghalakan pandangan kak Maria pada sesusuk tubuh dihadapan cermin yang tersenyum manis sambil rancak menekan-nekan blackberry ditangan.

"akak rasa la kan apa yang membuatkan cik pengantin kita nan jelita itu yang tadinya muram persis wombit tertelan ais tetiba bertukar karektor macam kerang tersiram gula." Kak Maria sudah mengerut dahi..ni peribahasa manalah diceduk si Ziha!

"alahai Ziha, kamu ni buat-buat tanya pulak...sapa lagi, bakal laki dia la tu yang hantar sms. Tengok senyum dia yang dah macam lori madu tumpah tu akak dah tau." Ziha sudah tergelak.

"pandai ek kak Maria. Mesti berdasarkan pengalaman akak masa nikah dulu ye. Akak pun masa tu sibuk bersms ngan laki akak kan..cuma bukan dengan blackberry la kan kak sebab masa tu blackberry takde lagi. Telefon pun besar gadang je masa tu kan." Kak Maria sudah ketawa besar. Ketawa yang mengejutkan Duhaila yang sedang leka memandang blackberry yang sudah mendarat kembali diatas meja. Langkah diatur ke arah tepi katil.

"ketawa pasal apa ni kak Maria...ada topik lucu ke?"

"ini ha, kau tanyalah pengapit perasan vogue ni...macam-macam aje dia ni." Duhaila sudah mengangkat kening pada Ziha yang sedang duduk di tepi katil. Ziha sudah tersengih." issy, kau ni kan Ziha tengok keje akak cat muka kau langsung terbantut. Cubalah duduk diam-diam sikit. Macam ulat nangka kau ni!"

"ooo, pengapit vogue ye kak Maria. Macam nak overshadow pengantin jer. Orang tu nak sabotaj saya ke kak?" Duhaila sudah mengenyit mata pada kak Maria. Ketawa halus mereka berdua saling bertingkah di kamar pengantin yang dihiasi persalinan serba putih. Itu kehendak Taufik yang berkali-kali dipesan pada Duhaila. Mahu agar kamar beradu mereka di sini berwarna putih. Serba putih. Pelik juga Duhaila namun diikutkan juga kehendak Taufik itu kerana ibu turut bersetuju. Kata ibu putih itu tanda suci, tanda tulus, tanda ikhlas. Wah Taufik memang sejiwa dengan ibu lah!

"Pengapitpun mesti vogue apa, tak acilah orang pandang pengantin je kan. Aku pun nak gak tumpang flash kamera." Lalu terburai ketawa mereka bertiga.

Pintu diketuk. Ketawa galak ketiga-tiga mereka serentak terhenti. Tiga pasang mata sudah memandang ke arah pintu. Ziha mengangkat tangan isyarat biar dia yang membuka pintu.

Tersembul wajah cilik Aiman, anak bongsu maksu Salmiah.

"rombongan pengantin lelaki dah sampai...pengantin belum lagi. Kejap lagi katanya. Nenek suruh kak Duha sedia. Nanti tok kadi nak jumpa kak Duha."

"ok handsome boy.." Ziha sudah mengenyitkan mata pada Aiman yang sudah tersenyum malu.

* * * * * * *

Kereta BMW hitam Taufik yang dipandu Akmal sudah memasuki daerah Telemong. Taufik sudah resah. Jam Tissot dipergelangan tangan sudah kerap dijenguk. Songkok di kepala sudah beberapa kali diperbetulkan.

"diorang semua dah sampai sana bro. Kita je yang tak sampai lagi ni. Cepat sikit Mal." Akhmal sudah tersenyum. Taufik, Taufik.

"sabar sikit bro. Tak larinya doktor manis belahan jiwa kau tu. Relax la. Tak jauh lagi dah pun. Aku ni kena berhati-hati memandu sebab aku bawak pengantin. Pengantin yang dah tak sabar nak genggam tangan tok kadi!" Taufik sudah ketawa dengan kata-kata lucu Akhmal.

"dalam perkahwinan ini, akadnikah ni lah yang paling istimewa sekali kau tau bro. Saat yang akan dikenang sepanjang hayat. Seumur hidup. Saat mana diri kita ni ditabalkan menjadi suami yang sah disisi Tuhan...juga disisi undang-undang. Momentum yang akan kekal abadi di jiwa."

Taufik menoleh seketika pada Akhmal yang sedang tenang memandu.

"terima kasih Mal...terima kasih atas segala-galanya. Kau sahabat aku dunia akhirat."

Akhmal sudah menepuk bahu Taufik.

"Mal lori kat depan tu apahal terhoyong hayang semacam je...hati-hati Mal." pandangan Akhmal sudah tercacap pada kenderaan berat dihadapannya. Stereng dipegang berhati-hati. Lori dilaluan sebelah dipandang dari jauh. Memang sedang dalam keadaan terhoyong hayang. Begitu merbahaya sekali pemanduannya.

"ya Allah lori belakang Mal, belok cepat Mal!.....Mal!!!!!!!"

* * * * * * *

Setiap wajah diruang hadapan dimana upacara akadnikah dijadual berlangsung sedang bermandikan keresahan. Kebingungan mewarnai setiap insan di ruang nan luas itu. Farah Aina sudah beberapa kali bangun bersama gajet ditangan. Ke hulu ke hilir. Resah dan bimbang sudah makin menekan ruang hati. Ditekan berkali-kali gajet ditangan. Tiada jawapan. Baik Taufik mahupun Akhmal. Bisu kedua-dua. Farah Aina sudah rasa sungguh tidak enak didalam hatinya. Ya, Allah selamatkan mereka. Selamatkan abangku ya Allah!

"tak dapat?" tok imam sudah bertanya mewakili tok kadi yang sudah duduk bersila ditengah-tengah ruang nan luas di rumah itu. Mata tok imam sudah singgah di wajah muram durja Farah Aina. Wajah yang lain-lain turut sama menandang. Ibu Farah Aina sudah tersandar di bahu bakal besannya yang ternyata sangat tenang. Airmata tua ibunya sudah banyak mengalir sejak tadi. Esak tangisnya terus berdendang sayup.

"tak lagi tok. Minta maaf banyak-banyak. Kita tunggu kejap je lagi ye tok. saya cuba lagi hubungi mereka. Mungkin kenderaan mereka rosak agaknya." hati yang sudah berperang rasa takut cuba ditenteramkan. Tolonglah ya Allah, jangan apa-apa yang buruk berlaku pada mereka berdua. Kasihani mereka ya Allah. Tolong kasihani ibuku!kasihani abangku!

Paksu Hamdan sudah bangun. Kunci kereta dicapai.

"biar saya pergi menyusur dari sini hingga ke Telemong kak long. Apa-apa nanti saya telefon. Tolong ye tok imam, bagi kami 1/2 jam je lagi. Rashid, kamu ikut pak su sekali." Langkah kedua-dua lelaki itu pantas menuruni anak tangga. Ibu Duhaila sudah menganggukkan kepala. "hati-hati Dan. Telefon kami cepat je kalau jumpa diorang berdua tu karang. Kesian kak long tengokkan omak si Taufik ni ha."Maksu Salmiah sudah memandang suaminya. "hati-hati bang bawak kereta tu."

"abang..." Rashid sudah mendongak ke arah atas rumah. Farah Aina sudah tercegat di muka pintu sambil menyeka airmata. "call me immediately ok." Kepala diangguk. Tubuh pantas diloloskan kedalam Naza Citra milik paksu Hamdan.

Airmata sudah laju mengalir sejak tadi dari kelopak mata nan indah itu. Ziha pantas menyeka dengan tisu ditangan. Tangan teman akrabnya itu digenggam erat. Bahu temannya itu dipaut. esak tangis masih berlagu ditelinganya. Ya Allah kasihani temanku ini. Jangan hancurkan impiannya. Lindungilah Taufik ya Allah. Janganlah ditimpakan bencana pada mereka berdua.

"Sabar Duha. Sabar. Doa banyak-banyak moga Allah lindungi mereka berdua. Jangan menangis lagi, tak elok."

"aku takut Ziha...takut apa-apa jadi pada Taufik...ya Allah aku tak sanggup nak hadapinya Ziha." Ziha sudah menepuk-nepuk lembut bahu teman akrabnya itu. Simpatinya sudah melimpah pad Duhaila. Seperti Duhaila dia juga memohon agar Taufik dan Akhmal selamat.

Pintu dibuka dari luar. Wajah Farah Aina sudah tercegat. Airmata sudah deras mengalir. Langkah diatur perlahan mendekati Duhaila di tepi katil. Tubuh bakal kakak iparnya itu didakap erat. Esak tangis berlagu di sebalik cuping telinga Duhaila.

"kak Duha.......ab...abang..."

"abang Taufik mana Farah?, tolonglah Farah cakap kat akak, abang Taufik dimana..." Duhaila sudah menggoncang tubuh Farah Aina.

"abang...abang....di Hospital Bentong. Abang...."

"Ya Allah..." Airmata sudah deras mengalir. Tubuhnya sudah bertaut dengan pelukan Farah Aina dan Ziha. Seakan melayang sudah segala semangat dalam dirinya.

Fik, tolong jangan tinggalkan Duha!

11 comments:

Iffahnazifa said...

Oh tidaaakk..
Knpa mcm ni jd nya..?
Kesian duha:(

~~JawaPan r!ndu~~ said...

laaa..
dh agak bila taufik anta msj td..
jgn la kna kawen ngn akhmal plak...

Leezue.blogspot.com said...

la nape jadi cam giu...nk duha kawin ngan taufik...arap2 taufik xde ape2...xmo duha kawin ngan akmal...

epy elina said...

hhoohho...
dah agk dah...
mst ada part mcm ni bila dkat2 nak kawen....
adehhhhh....

kucc_aprilsnow said...

iffa, rindu, leezue, epy - suspen haa...tunggu final episod ye...

LadYBird cOnfeSSiOn said...

boleh tak bg akhmal mati... kesian sgt kat dia. even dia sgt tabah tengok duha nak kawin tp.....
alng2 bg duha kat taufiq kita bagi akhmal mati sebab nak selamatkan taufiq ke baru ada kenangan

farra ramli said...

la..awat sapen je ni...leh sakit jantung baca ni..uhuu~~harap2 taufik selamat..tlg..nk taufik selamat..heee~

alreinsy said...

alamak... suspens giles... hopefully fik x de apa2... cuma cedera ringan jer... nk duha dgn fik... huhuhu

NIk Fauziah Nik Hussin said...

kucc...nak si duha ngn taufik gak!! hehehe.

CiK aJdA said...

bg la akmal yg mati..pas2 anak akmal duha n taufik yg jaga...tidakkkk...

kucc_aprilsnow said...

lady - aduh!
farra - uik, jaga jantung anda ye..
alre - giler punya suspen, ahaaks
kak nik - hohoho...
cik ajda - sian ben taw!

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...