Tuesday, April 27, 2010

Bukan Idaman Hati - Bab 6

Bab 6
Mata Noor sudah mendongak sedikit melihat nombor yang tertera pada skrin diatas lif. 9. Yup, dah sampai! Langkah diatur pantas ke lorong hadapan sambil pergelangan tangan kanan diangkat sikit ke muka. 7.30 pagi. On time, bagus. Senyum sebaris tercalit di pinggir bibir.
Kaki sudah terhenti betul-betul dihadapan pintu kaca unit no.8 di Suasana Sentral Loft Condominium. Serentak itu juga kunci ditangan yang dikeluarkan dari beg kura-kura dipandang. Salinan kunci yang diberikan Puan Sri Aimal padanya minggu lepas tatkala dia selesai diberikan penerangan tentang tugasnya di kondominium ini. Jari sudah menggaru kepala yang tidak gatal sambil mata menala pada permukaan kaca bersegi empat tepat yang siap bergrill dihadapan. Boleh main redah jer ke masuk rumah orang ni?
"Noor masuk saja nanti bila sampai. Jangan risau apa-apa ye. Makcik dah beritahu anak makcik tu jadual kerja Noor kat sini." Yelah tu makcik. Karang buatnya saat pintu dibukak je ada pulak makhluk yang tengah dalam situasi "tak siap" sedang terpacak lepas tu terkaku sekejap ala-ala patung cendana sebab terkejut lalu bertembung mata pulak lagi dengan dia yang dah macam tercangak-cangak ni sambil mulut melopong...haa mahu nahas!

Wei Noor imaginasi tahap panca delima betul, masuk je la! Redah je.

Betul ke ni main redah je, tak payah ketuk dan bagi salam dulu ke? Rumah orang ni tau, tak ada adab langsung la pulak kalau main redah je. Kalau mak tahu ni mahu seminggu gamaknya dia kena kutbah free. Masuk rumah orang tak bagi salam!

"ini salinan kunci rumah anak makcik. Senang Noor datang masa kerja nanti. Nanti kalau takda kunci rumah jenuh pulak ketuk pintu. Is tu yang cadangkan makcik bagi Noor kunci salinan ni. Hujung minggu dia memang suka berkurung dalam bilik je waktu pagi. Selalunya tengahari sikit baru dia keluar dari bilik. Memang Is pesen macam tu dari dahulu. " tangannya sudah dicapai wanita anggun yang membahasakan dirinya "makcik" itu. Senyum sebaris hadir dipinggir bibir seraya menganggukkan kepala. Ha, Puan Sri Aimal dah bagi green light hari tu, jadi boleh je la dia redah masuk rumah ni kan. Lagipun "orang tu" mesti tengah berkurung dalam bilik. Berkurung? yelah tu..ntah-ntah tengah baek punya membuta!

Haa baru ingat, nama "orang tu" tu Is. Is apa ek? Pendeknya nama "majikannya" itu. Nama manja kut, takpun nama timang-timangan yang Puan Sri Aimal panggil kut. Ismail kut nama penuh orang tu, takpun Islahuddin. Amboi pandai-pandai je ye. Jangan menyibuk boleh tak Noor?

Sah la "majikan" barunya itu spesies tidur melangkah matahari. Puan Sri Aimal tu mestilah cover line kata si Is tu "berkurung" kunun. Pemalas la tu! Issh mulut sedap je ye Noor, cili karang baru tau. Ala betul apa, mak dia selalu cakap dahaulu tidur melangkah matahari ni tak elok tahu. Kalau dia dahulu jangan mimpi nak bangun pagi lambat biarpun masa hari cuti atau tengah "bercuti", alamat suara soprano makcik Tijah akan bergemalah kat rumah buruk kami tu.

Kaki sudah melangkah masuk. Sunyi. Kunci cepat dimasukkan ke dalam beg kura-kura. Bola mata meliar memandang sekeliling sambil kepala terjenguk-jenguk ke hadapan. Tiada kelibat "Dia". Tidur lagi la tu. Noor, mulut tu jaga sikit ye..yelah, maaf! Langkah dari arah pintu dibawa melepasi kawasan ruang tamu. Mata terhenti melihat koleksi kristal yang cantik bersinar dari dalam almari kaca di tepi ruang tamu. Cantiknya. sejak kedatangan kali pertama dahulu kala dibawa oleh Puan Sri hatinya sudah jatuh hati pada kilauan kristal berkenaan. Langsir pada sliding door kaca ditarik dan diselakkan. Ha, baru terang sikit, cahaya masuk. Noor sudah berdiri di tengah-tengah balkoni sambil nafas dihela perlahan-lahan. Tangan diangkat ke atas. Mata terpejam. Perlahan nafas dilepaskan. Kaki melangkah kehadapan sedikit. Palang besi balkoni dipegang sambil kepala sempat menjenguk ke bawah. Terlihat kolam renang yang masih sepi tanpa pengunjung. Semua orang masih dibuai mimpi gamaknya ni. Langkah dihala masuk semula ke dalam. Kaki dibawa melangkah perlahan-lahan masuk ke kawasan dapur. Kepala menjenguk ke dalam. Tiada juga. Mata sempat menala persekitaran dapur. Terkagum pada suasana dan susun atur perkakasan dapur yang nampak cukup kemas dan bersih. Hmm, bagus jugak dia ni. Rajin berkemas.

Kaki melangkah ke ruang makan. Saat tangan mahu meletakkan beg diatas meja kaca segi empat bujur dihadapan mata tertancap pada sehelai kertas yang diselit dibawah pasu bunga mawar putih segar. Dahi sudah berkerut. Kertas dialihkan perlahan dari bawah pasu. Dibawa dekat ke muka. Uik!

SENARAI TUGAS MINGGU INI. Tajuk yang ditulis dengan huruf besar dan siap diboldkan (sengaja la tu!) diatas lembar kertas diteliti. Dibaca satu-persatu.

Awak pasti sudah mama saya beritahu mesin cucian kering terletak di mana juga peralatan elektrik yang lain bukan...so:

  1. Pakaian yang perlu dicuci kering sudah saya letakkan didalam bakul biru dipintu hadapan bilik saya. Awak tahu bukan yang mana satu bilik saya? Pastikan dicuci dengan berhati-hati. Baju saya bukan murah!...Mata Noor sudah membulat, kerek betul dia ni!
  2. Pakaian yang sudah dicuci kering harus digosok. Sila hati-hati waktu menggosok pakaian saya. Semua tu mahal!...sila simpan pakaian yang sudah siap digosok ke dalam almari hitam didalam bilik bersebelahan bilik saya. Bibir Noor sudah mencebik...ala, mana aku tahu, ntah-ntah kau beli tu semua kat Chee Cheong Kai!
  3. Pastikan waktu awak mengemaskan ruang tamu barang-barang perhiasan yang saya letakkan di kawasan sekitar ruang dijaga rapi. Saya tidak mahu barang saya dirosakkan atas sebab kecuaian awak. Ingat!...Bibir bawah diketap, aku pecahkan betul-betul nanti koleksi kristal kau ni baru padan!
  4. Masakan tengahari, barangan boleh awak pilih di dalam peti sejuk. Saya tidak cerewet. Jangan berminyak. Jangan terlalu pedas, saya tak tahan. Jangan termasin tapi jangan sampai takda rasa langsung pulak!...saya tidak cerewet kunun! aku masukkan julap karang baru padan muka!
  5. Pastikan dapur dan semua perkakasan dalam keadaan kemas, bersih dan teratur selepas digunakan. Saya tidak suka bersepah. Semak mata!...orang tau la!
  6. Pastikan sliding door ditutup dan langsir berkeadaan asal selepas awak masuk dari luar balkoni. Eh, dia letak cctv ke kat sini?
  7. Sila pastikan pintu dikunci bila awak balik nanti. Jangan cuai!...tak, nanti bila nak balik aku bukak pintu depan tu luas-luas!..hapa, ingat orang tak sekolah ke?

"Life was like a box of chocolates. You never know what you're gonna get". Minda kembali teringat kata yang dilafazkan Tom Hanks dalam Forrest Gump. Benarlah hidup ini sukar diramal perjalanannya. Takdir-Nya tidak terduga akal. Sabar itu ubat paling mujarab. Maka sabarlah Noor! Nafas dihela panjang. Kepala digeleng perlahan. Ya, sabar tu penawar yang tiada tolok bandingnya. Kertas dilipat kemas lalu disorong masuk kedalam poket jeans biru lusuhnya. Matanya menala pada pintu bilik utama di hujung kanan ruang. Bakul biru di depan pintu bilik tersebut pantas menangkap bebola matanya.

3 comments:

Aisha @ Sara Hamza said...

kelaka la si noor nie....hahahahah sila sambung!(boleh gitu....dh gelak2 puas, sila sambung!)heheheh tp entry kali ni cm pendek...tak puas....nk lagik!!!!!!!

NIk Fauziah Nik Hussin said...

wah..bila dorang nak terserempak nih kucc? hheheh.

aqilah said...

wah......best ni!!!!!! Jeff yg garang giler ni pasti jatuh lemah dek penangan noor!!!!!apapun, akak follow...............

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...