Tuesday, April 6, 2010

Bukan Idaman Hati - Bab 4

Bab 4

Apa salahnya jadi pembantu rumah!

memang tak salah...tapi aku ni boleh ke?

Topeng mulut berwarna biru muda ditarik ke dagu. Tangan pantas menyusun hand instruments yang baru selesai disteril kedalam laci kabinet.

ok apa...lagipun 1/2 hari je kau keje kat rumah tu...dapat 250 tu!..takat kemas-kemas rumah, cuci, gosok, masak ringkas-ringkas untuk sorang makan..ala hujung kuku kau je tu Noor...ala kau ni,macam tak biasa!

rumah orang mana sama dengan rumah sendiri...buatnya dia tak suka cara aku, ha camner?

kau cubalah dulu...positif la sikit Noor!

"Jenny, TR1 next treatment apa?" suara dilaungkan sambil tangannya masih lekat dilaci kabinet. Masih asyik menyusun instruments. Jenny sudah menjengukkan kepala ke dalam ruang di bilik rawatan 1 itu. Kepala Jenny sudah bergoyang ke kiri dan kanan sambil tangan kanannya turut digoyangkan dengan aksi yang sama.

"dah tak de patients?'Jenny sudah tersenyum.

"this one hour you are free Noor. Later at 3pm, CB1, 44. Completed her RCT last 2 week. "

Kepala diangguk perlahan. Dulang plastik berwarna senada dengan topeng mulut yang dipakainya dikeluarkan dari laci keempat kabinet dihadapan tempat duduk. Dulang kemudian diletakkan diatas permukaan atas kabinet yang beralaskan marmar putih.

"you seem not so cheerful today Noor, anything wrong? not well haa?"

Matanya sudah bertembung dengan mata Jenny yang masih menanti jawapan pada persoalan yang ditanya.Kepala digeleng.

"Jenny, am i good enough to be a maid?" Mata Jenny sudah membuntang. Pantas kerusi disebelah ditarik Jenny. Duduknya sudah dilabuhkan disitu. Bahu gadis manis disebelah disentuh perlahan.

"maid?, you wanna be a maid Noor? kidding haa?" Lalu mulut mungil Noor laju sahaja berkisah tentang tawaran kak Mariana semalam demi meringankan beban dirinya disamping niatnya kak Mariana yang mahu dia meraih pendapatan sampingan yang lebih baik tanpa perlu bekerja seharian. Tidak ketinggalan cerita Kak Mariana tentang sifat dan perangai "bakal majikannya" itu yang juga adalah ketua Kak Mariana di pejabat. Gerun juga dirinya tatkala diceritakan kak Mariana tentang "bakal majikannya" itu. Semuanya diceritakan kembali pada Jenny. Tiada satupun yang tertinggal.

Jenny sudah menyandarkan badannya di kerusi. Bahu Noor diusap-usap perlahan. Senyum dilemparkan pada Noor.

"if you can get along Dr Chia style very well Noor, this is not a big problem to you. Come on la, another male lion for you is just piece of cake, right my dear?"

Hmm..belum cuba,belum tahu kan Noor!

Senyumnya sudah saling bertaut dengan senyuman manis Jenny.

* * * * * * *

"kak Ana pun tak tahu rumah baru boss akak tu ke?" Mariana yang sedang memandu menoleh seketika pada Noor disebelah sambil menggelengkan kepala.

"dia baru pindah je ke kondo tu...tu pun Puan Sri Aimal yang cakap dengan akak masa dia nak cari pembantu rumah tu." Tangan Mariana pantas menarik CD Mohram lantas memasukkannya kedalam pemacu. Sampul CD dicapai Noor. Tangannya membelek-belek sambil melihat catatan diluar sampul CD berkenaan.

"akak minat Mohram?" Mariana yang masih memaku pandangan dihadapan hanya ketawa dengan soalan yang ditanya Noor.

"tu kak Hannan yang hadiahkan pada akak sebab dia tahu minat akak pada muzik sebegini. Kita ni kena bangga dengan muzik kita sendiri Noor. Jangan asyik memuja muzik orang luar hingga lupa akar budaya kita sendiri." Noor sudah menganggukkan kepala. Bersetuju dengan kata-kata yang terlafaz dari mulut Mariana.

Kereta dipandu Mariana sudah membelok masuk ke perkarangan sebuah banglo indah di Bukit Jelutong. Noor sudah menjengok sedikit dari luar tingkap. Matanya sudah membulat rasa kekaguman pada bangunan cantik dihadapannya.

"jom Noor." Noor sudah menutup pintu. Matanya masih terus tercegat pada keindahan binaan di hadapan mata.

"rumah siapa ni kak Ana?, mak datuk cantiknya, macam mahligai!"

"BIG boss akak. Puan Sri Aimal tu la. dah jom, dia dah lama tunggu kita ni."

Noor sudah menggosok-gosok kedua-dua belah tangannya. Rasa sungguh tidak selesa diperhatikan begitu sekali oleh wanita anggun dihadapannya saat ini. Sudahlah tadi ketika diperkenalkan dirinya oleh kak Mariana, dia seperti terasa ditilik dari rambut ke kaki. Aduh, telitinya wanita ini mencari calon pembantu rumah untuk anak lelaki tunggalnya. Kalau calon menantu, entah bagaimana pula tilikannya. Mungkin diperiksa kulit ke kulit agaknya.

"sedap nama Noor ye, pandai mak ayah pilih..Noor Asma Abu Bakar. Nama wanita yang banyak berjasa dalam sejarah islam tu." Noor sudah menelan air liur.Wah, bagus pengetahuan wanita anggun ini. Namanya dikaitkan dengan sejarah islam. aduh, bangga sekali rasa dihati. Walau dia tahu kisah itu, namun bila orang lain yang menuturkannya, perasaan bangga dan terharu itu akan lebih dirasai.

"jadi, Noor memang takda masalah buat kerja-kerja rumah kan. Mariana sudah menceritakan latar belakang Noor pada saya. Saya terkagum pada Noor." Mariana yang duduk dibelah sudah tersenyum. Noor menganggukan kepala. "sebab itu saya minta Mariana bawa Noor berjumpa saya dahulu. Saya ingin lihat sendiri orangnya." Noor masih kejap mengenggam kedua-dua belah tangan. "dan saya rasa saya suka pada Noor." Senyuman manis saling bertukar antara keduanya.


Puan Sri Aimal mula menerangkan perihal anak tunggal lelakinya itu. Segala suka dan tidak sukanya, karenahnya, segala pantang larangnya. Do and Don't. Noor sudah mencatat apa yang perlu diketahuinya. wah, susah jugak jadi pembantu rumah ni. Kena ada pengetahuan psikologi juga. Yelah, buatnya si majikan mudanya itu diserang taufan Katrina, dia sudah bersedia dengan perisai di tangan!

"esok pagi saya akan datang ambil Noor dirumah Mariana ye. Nanti saya bawakan Noor ke tempat tinggal anak saya tu." Mariana sudah menganggukan kepala memandang ke arah Puan Sri Aimal dihadapan." Di sana nanti saya kan tunjukkan persekitaran kondo dan perincikan tugas-tugas Noor disana."

"boleh saya tahu tempat tinggal anak Puan Sri tu?..bukannya apa Puan Sri, sekurang-kurangnya saya boleh merancang masa dan perjalanan saya ke sana nanti."

"Suasana Condominium di KL Sentral." Puan Sri Aimal sudah memandang Noor sambil tersenyum. "takder masalah kan Noor. Dekat jer dengan hub public transport."

Dekat tak dekat, 2 bas jugak la saya ni Puan Sri...

Nota :

1. RCT : root canal treatment.

2. CB1 : crown & bridge stage 1.

3. 44 : first premolar, lower right jaw.

No comments:

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...