Thursday, April 15, 2010

Songket Hijau Buat Ku'a - Bab 23


Bab 23

"aku?" kepala Ku'a sudah laju mengangguk.

"ha la..Hang. Sapa lagi. Kita ja kan berdua dalam rumah ni."

Teman dihadapan sudah menggeleng.

"taknakkk!"

"Pi la sat chek ooi...aku nak solat ni. Bukan jauh mana pun. Sebelah kaki ja."

"saja la tu hang....pekena aku kan."

"laaa..."

Muncung teman dihadapannya sudah sedepa. Boleh buat sangkut payung pun kalau sesak. Ku'a sudah ketawa.

"kita pi sama-sama la Ku'a. Aku tunggu sat hang solat na...boleh la..." Azarina sudah pamer muka raih simpati.

Ada ja yang kena baham dengan aku ni karang...

Mangkuk tingkat ayan warna kuning di atas kabinet dapur pantas dicapai Ku'a lalu diletakkan pada genggaman tangan teman dihadapan. Tubuh temannya didorong ke hadapan. Hingga ke pintu.

"pi hantaq. Aku dah masak. Hang hantaq ja Azad. Kalau suruh hang masak, aku rasa abad satu lagi pun belum tentu dapat merasa. Malas nak jalan, jerit pun buleh kat tepi pagaq tu...tu pun kalau hang rasa suara hang sedap la kan."

Mangkuk ayan enamel betul la Ku'a ni!

"hang kan tahu aku memang tak reti masak. Aku kan dari kecik duduk boarding school. Dah tu pulak..." suara Azad sudah perlahan. Provakasi untuk membuatkan Ku'a rasa kasihan dan bersalah.

"dah..jangan nak guna taktik zaman Malim Deman tu. La ni orang tengok Avatar."

Aduh!..

"pegang mangkuk tingkat tu baik-baik...sat nanti tumpah pulak gulai ikan baung tu. Penat ja aku berpanas kat dapuq."

"ya la...aku pi."

Kaki pantas menyambar selipar jepun putih berjalur hijau dengan lukisan kartun beruang kuning dihadapan. Ala makcik cedeking ni mana tau aku pakai selipar dia pun...

Kepala sudah terjenguk-jenguk di tepi pagar. Sepi. Mana pulak makcik Latifah ni, selalu ada ja duduk kat buaian bawang putih bawang merah petang-petang ni. Aku kena masuk jugaklah ke rumah jawabnya.

Langkah diatur melepas pagar lalu memasuki halaman depan rumah teres dua tingkat berona biru putih. Pakcik Din ni, mentang-mentang la pesara polis, rumah pun dah macam balai polis.

Langkah sudah menghampiri pintu. Pintu diketuk.

"Assalamualaikum...makcik..ooo makcik."

Diam. Nafas dihela perlahan. Tiga kali ja kan kena bagi salam. Takdak, aku balik.

"Assalamualaikum. Makcik Latifah. Makcik..." pintu diketuk dua kali.

Terdengar bunyi selak pintu dari arah dalam sedang dibuka. Azarina menarik nafas lega. Selamat. Tidak lauk ni sapa nak makan. Kat rumah dah ada portion aku ngan Ku'a.

Azarina sudah mematung didepan pintu. Senyum manis sudah diukir siap-siap.

Mata saling memandang. Azarina sudah menelan air liur.

Dalam ramai-ramai orang dalam rumah ni, kenapalah mesti makhluk ni yang bukakan pintu. Bagilah makcik Latifah ka yang bukak, Pakcik Din ka atau si Azrief ka...ni, issh. Aku ada terlanggar biawak ka tadi masa pi keja? ka tergelek cicak mengkarung masa balik tadi?..

"waalaikumsalam. Eh, cik kak tocang dua sebelah rumah rupanya." Mustaffa sudah senyum madu secawan. Azarina senyum sebaris.

"Ada apa yang boleh saya bantu cik?"

apa, ingat aku pi ketuk meja kaunter pertanyaan ka...ada yang makan selipar beruang kuning ni karang!

"makcik Latifah ada?" senafas saja dituturkan ayat. Wajah dihadapan pintu masih dengan senyum madu. Rasanya dah bertambah secawan lagi.

"makcik takda. Dia pergi kenduri tahlil kat rumah kat simpang masuk tu."

owh patutlah banyak keta masa nak masuk kat simpang tu tadi.

"makcik takder..tapi saya ada." wajah didepan terus tersenyum.

Ni awat, senyum dari tadi..tak letih ka saraf gusi tu!

Mangkuk tingkat ditangan dihulur.

"nah, bagi kat makcik. Sampaikan terima kasih dan maaf sebab lambat pulangkan mangkuk tingkat ni."

Mangkuk tingkat sudah berpindah tangan.

"sapa masak? u ?"

Azarina menggeleng kepala.

"Ku'a. Kirim salam pada makcik Latifah."

"i dah agak dah pun..."Azarina yang sudah berpusing dengan langkah menuju ke halaman berpaling semula.

"apa awak cakap?"

Mustaffa senyum lebar sambil mengangkat kening.

betullah dia ni memang nak kena sumbat dengan selipar beruang kuning...

"dah hantaq?"

"dah..."

"makcik Latifah ada?"

"makcik Latifah nama Mustaffa yang ada..."

Ku'a yang sedang melangkah ke pintu dapur terhenti. Wajah cemberut Azarina yang sedang memaku pandangan pada skrin TV ditatap.

"sapa?'

"hang dengar. Aku tau. Jangan tanya lagi. Nanti dengan hang aku baham sama."

Ketawa Ku'a sudah pecah.

3 comments:

epy elina said...

hohohoh...
lawak la zad ngn mus ni...
sma2 pdn....

Aisha @ Sara Hamza said...

ahahaha kelako ler....makcik latifah yang nama mustaffa ada....wakakakak sambung2!

aqilah said...

azad...azad....marah-marah sayang!!! oklah tu!!!azrief untuk kua, mustafa untuk azad!!!yes!!yes!!!

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...