Friday, June 9, 2017

Hati Ini Pilih Kamu

Kaki aku terpasung di luar pintu pagar usai keluar dari perut teksi yang aku naiki dari pejabat. Susuk tubuh kak long tegak di depan pintu utama. Muka ketatnya bersama mata galak yang tajam menghumban renung. Di depannya ada dua buah beg pakaian. Seakan dicampak sahaja di situ. Aku kenal beg itu. Beg yang aku bawa masa mula-mula masuk ke dalam rumah ini. Kalau dah menyampah dengan tuannya…begnya juga ikut dibenci. Aku sudah dapat meneka tujuan kak long berada di rumah Zainal ini. Aku susun langkah perlahan memasuki halaman. Kaki makin mendekati. Tak perlulah sampai minta kak long halau I begini, Zainal. I tahu keluar sendiri. Kan semalam I dah minta izin you? Memang semalam aku yang minta dari Zainal untuk keluar dari rumah dan duduk di tempat lain sehingga tempoh kami dipanggil ke mahkamah. Itu yang terbaik. Aku dah minta nasihat Cik Zara dan dia pun cakap kalau Zainal izinkan, itu lebih baik demi mengelakkan sebarang hubungan intim berlaku.
“Assalamualaikum kak long.” Aku hulur salam. Tangan ikut aku hulur pada perempuan yang bergelar kakak ipar padaku.
“Tak payah nak tunjuk baiklah!” Tangan aku ditolak kuat. Tubuh aku tersasar sedikit ke belakang. Aku hempas nafas bersama gelengan kepala. Perempuan ini terlalu membenci aku sejak dari mula tanpa aku tahu sebab dan puncanya. Dan sehingga kini aku masih tertanya-tanya kenapa kak long benci sangat padaku.
“Tu…” Muncung kak long panjang menghala pada beg-beg pakaian yang terdampar di depan. “…ambil beg-beg buruk kau. Angkut kain baju kau semua. Kau pun memang nak keluar kan?” Senyum sinis kak long tertangkap di mata. Aku masih tegak. Takzim memandang perempuan yang begitu dipercayai kata-katanya oleh Zainal. Telunjuk kak long lurus ke muka. Aku masih tidak berganjak. “Eh…kau jangan nak terhegeh-hegeh lagi duduk kat sini. Zainal dah tak hingin pandang muka kau lagi!”
Aku akan ingat hari ini, Zainal. Dan kau ingat Zainal, sekali aku melangkah, aku tak menoleh lagi.
“Apa lagi yang kau tunggu!!! Berhambuslah!!!” Kak long humban jerit sambil menolak bahu aku. Aku diam tunduk mencapai beg-beg yang dicampakkan. Seakan mengutip tubuh sendiri yang dilemparkan tanpa ikhsan. “Orang dah humban, berhambus aje la! Jangan nak jadi betina muka tak malu! Betina tepi jalan aje yang muka tak malu ni.” Sindiran tajam kak long terus mengasak. Dan di lantai halaman yang kaku aku seakan nampak Zainal sedang tersenyum. Mata aku pejam sesaat. Menghalau wajah itu dari layar mata.Aku angkat muka. Kak long yang masih tajam merenung aku balas pandang.
“Saya pun tak pun hingin walau sedetikpun untuk duduk sebumbung lagi dengan jantan dayus adik kesayangan kak long tu.”
“Kurang ajar punya betina!” Aku merapati kak long.
“Kak long cermin diri sendiri dulu sebelum kata saya kurang ajar. Selama ini siapa yang kurang ajar? Saya? Atau kak long?”
"Kurang ajar kau ye betina!" Dan aku tak sempat mengelak bila hayunan tangan kanan kak long laju singgah di pipi.
“Pang!!!!”

No comments:

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...