Wednesday, June 21, 2017

Hati Ini Pilih Kamu

Dia tarik pintu bilik doktor dan pegang lenganku yang masih terhincut-hincut berjalan dengan satu kaki. Dia bawa aku duduk di kerusi depan kaunter mengambil ubat dan pembayaran.
“Okey?” Aku angguk, isyarat dah duduk dengan selesa di kerusi. Dia labuhkan duduk disebelahku. Beberapa orang yang menunggu giliran berjumpa doktor dan mengambil ubat memandang kami. Aku lirik sekilas pada dia yang sedang mengeluarkan telefon dan jari-jemarinya lincah menekan skrin. Mungkin menghantar pesanan. Tengok pada kekemasan pakaian rasanya dia mungkin kerja kat pejabat juga. Agak akulah.
Mata singgah pada pintu bilik rawatan yang tertutup. Kepala terus teringat masa pemeriksaan kat dalam bilik doktor berbangsa cina tadi. Lelaki ini ikut masuk ke dalam tadi walaupun mulanya aku menegah. Aku cakap aku boleh jumpa sendiri. Aku tak apa-apa. Luka sikit aje. Dia tetap nak ikut masuk sekali. Katanya dia nak dengar apa kata doktor. Dia nak tahu keadaanku sebab dia yang menyebabkan aku sampai ke sini. Kalau ada kecederaan dalaman ke, tulang kaki aku yang terhincut-hincut ni retak ke, dia kena bertanggungjawab sebab dia yang jadi punca aku cium tar jalan. Tak sudah-sudah dia cakap dia yang salah. Sudahnya aku mengalah. Dah tak tahu aku nak cakap macam mana. Aku pandang kembali dia yang tenang bersandar sambil menunggu giliran aku dipanggil untuk mengambil ubat dan membuat pembayaran.
“Encik.” Dia berpaling padaku dan layang senyum segaris.
“Ya.”
“Maaf pasal kat dalam tadi.”
“Hurm?” Dia kerut dahi. Aku pandang keliling sebelum rapatkan sedikit wajah.
“Doktor tadi tu fikir encik suami saya.” Suara aku sedikit berbisik. Segan kalau didengar orang yang duduk di sekitar kami. Macam mana doktor tu tak fikir macam tu. Dia yang bertanya macam-macam pasal aku. Terlebih ambil berat. Dan setiap kali doktor tu sebut isteri encik yang merujuk pada aku, dia mengangguk aje.
“Encik patut cakap yang betul tadi. Doktor dah salah faham pasal kita. Maaf ye.” Dia ketawa kecil.
“Tak apa. Mungkin dia nampak sepadan kut kita ni. Suami yang prihatin pada isteri.” Tertelan liur aku dengar kata-katanya.

No comments:

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...