Monday, May 31, 2010

Istikharah Terakhir - Bab 26

Bab 26

Langkahnya disusun pantas melepasi pintu kaca utama. Tertera megah perkataan MZ Holdings yang melatari pandangan mata dihadapan berteraskan sebuah binaan empat segi dari asas kayu jati . Salam dan ucapan selamat pagi yang dihulur Aiza, si penyambut tetamu dibalas bersama sebuah senyuman.

"cantik cik Zita hari ni." Langkah terhenti dimeja bujur bertatarias dua jambangan bunga lily putih di sudut kiri dan kanan meja berkenaan. Zita menyusuri tubuhnya dari atas ke bawah. Kening diangkat sambil memandang pada Aiza yang sedang meleret senyuman padanya

"ye ker?, biasa je saya hari ni Aiza. Hari lain saya tak cantik ye?" ketawa manis tersulam di bibirnya.

"hari-hari pun memang cik Zita cantik. Orangnya pun memang semulajadi cantik kan. Tapi hari ni cik Zita extra extra cantik." Kepala digelengkan perlahan bersama senyuman.

"macam-macam la awak ye. Duit kecil takder la Aiza."

"takper cik Zita. Takde duit kecil, duit besar pun boleh."

pecah ketawa antara kedua-duanya.

Langkah diteruskan melalui bahagian pembangunan korporat yang mulai sibuk dengan aktiviti para staff sebelum memasuki bahagian pemasaran. Matanya melihat semua mata pada setiap meja yang dilalui seakan melirik dan mengukir senyuman tatkala memandangnya. Rasa hairan bertamu juga dihati kecilnya namun dibalas juga setiap senyuman dengan seikhlasnya. Kaki terus melangkah menuju ke biliknya dihadapan. Zita tahu dia punya temu janji makan tengahari bersama pelanggan barunya lalu dia tidak mahu lewat. Mahu memastikan dia sampai awal di tempat yang dijanjikan. Disebabkan itu jugalah dia menolak ajakan makan tengahari Mr. Alex dari E-Idaman Holdings yang ditemui dalam mesyuarat mereka awal pagi tadi. Mr. Alex yang merupakan teman lama papa adalah juga pelanggan setia MZ Holdings.

Dahinya berkerut saat melihat kotak merah berbentuk hati itu diletakkan di atas meja. Sejambak mawar merah yang sungguh besar dan indah turut berada disudut meja. Matanya memandang tanpa berkelip. Senyuman manis Hanim Filza si setiausahanya bersama sebuah kenyitan membuatkan Zita hampir mahu ketawa. Nakal sungguh Hanim dengan aksi mengusiknya itu.

"siapa yang hantar ni Hanim?"

"issh cik Zita ni, dah terang lagi bersuluh...tengok kat kotak tu "from your secret admirer". Manalah saya tahu siapa peminat misteri cik Zita ni. Cik Zita la yang lebih tahu kan." Tas tangan diletakkan diatas meja. Kelopak mawar disentuh perlahan. Senyuman terbit di bibirnya kala mendengar kata-kata yang dilafazkan Hanim. Kotak merah berbentuk hati itu pula dicapai. Dibelek-belek dan dipusingkan ke hadapan dan ke belakang.

"hmm, kad pun takder ye Hanim?" Jari tangan digosok perlahan pada dagu.

"takde cik Zita. Saya tanya jugak budak yang hantar bunga dengan kotak ni tadi, dia cakap diapun tak tahu. Tuan punya kedai tempat dia bekerja suruh hantar bunga dan kotak ni saja. Nak tahu kena call kedai. Macam-macam aje budak tu. Puas pujuk pun tak jalan cik Zita. Kenyit mata saya pun tak jalan. Saya cuba gak call kedai dia, tak boleh beritahu jugak sebab ini permintaan pengirimnya. Amanah diaorang ni cik Zita."

Kepala diangguk perlahan kala mendengar penjelasan setiausahanya itu. Kotak merah yang masih dipegang diletakkan kembali diatas meja.

"tak per la Hanim. Thanks anyway."

"cik Zita tak boleh agak ker siapa gerangan si peminat misteri yang hantar barang-barang ni. Mahal bunga ni saya rasa cik Zita. Hai, kalau la tunang saya romantik macam ni alangkah bestnya cik Zita." Tangan Hanim sudah melekat ke dada bersama. Ketawa kecil terlontar dari bibir mungil Zita melihat perlakuan lucu Hanim.

"suruhlah dia hantar pada you Hanim." cebikan hadir dari bibir Hanim.

"jangan harap la cik Zita. Payah ustaz seorang tu. Macam-macam hujah yang keluar nanti. Sakit telinga saya ni. Apa nak buat hati dah suka kan...terima jer la."

"takpe la, yang penting dia ikhlas sayang you kan. That the most important element. Benda-benda macam ni tak boleh beli kasih sayang Hanim." Hanim menganggukkan kepala mengiakan kebenaran kata-kata yang diucapkan Zita.

"ok cik Zita saya keluar dulu. By the way, for your info meeting you dengan Micheal Lim of Kualiti Alam at 10.30am today is postponed to another day. Nancy call saya beritahu mother-in-law Michael passed away early this morning at Kuching. She will update me on the new date for the meeting. Saya dah hantar ucapan takziah MZ Holdings to Kualiti Alam this morning."

" Thanks Hanim. Saya dah dapat sms Michael pagi tadi. Dia kata maybe seminggu dia bercuti." Langkah sudah diatur mendekati kerusi lalu dilabuhkan duduknya di situ. Hanim sudah menghampiri pintu sebelum menoleh kembali pada Zita yang sedang mencapai dokumen didalam "in-tray".

" Cik Zita, a gentle reminder...your lunch appointment with Aaron of Caltex is at 12noon. Venue will be at Eastin. You have..." jam dipergelangan tangan dipandang sekilas. "another 30 minute ok." Pen ditangan terus terhempas ke meja. Pantas pergelangan tangan diraih. Mata sudah terbuka sedikit luas.

"Oooh god, i'm going to be late Hanim. Thanks for reminding me." Tas tangan di atas meja pantas dicapai. Tangan sederasnya menyelak-nyelak perlahan dan berhati-hati helaian rambut yang disanggul cantik. Hanim yang berdiri di tepi pintu dipandang sekilas.

"how do i look Hanim? ok?" senyuman manis terukir dibibir setiausahanya itu. Kepala diangguk sambil kedua ibu jari tangan ditegakkan ke atas.

"your are gorgeous boss!" senyuman manis bertaut antara keduanya.

"ok Hanim, saya pergi dulu."

"ok cik Zita. Enjoy the date."

"Hanimmmm!" ketawa kecil sudah terburai dari bibir nakal Hanim.

* * * * * * *

Waka-waka Shakira rancak berlaku dari corong stesen Hitz.FM. Stereng digenggam kemas Zita. Mata sempat menoleh sekilas pada telefon bimbit yang terbaring di sofa kerusi penumpang disebelahnya. Teringat perbualannya bersama Azhar lewat petang tadi. Kebetulan Azhar menelefon mengirim salam rindu Sarah pada Zita. Terbayang di ruang mata seraut wajah comel itu. Kata Azhar mahu mengajak Zita makan tengahari esok dirumah mereka. Kebetulan ibu dan bapa Azhar yang baru sampai dari kampung semalam turut berada di rumah. Ibu Azhar juga lah yang beria-ia menyuruh Azhar mengajaknya datang. Persetujuannya nyata menggembirakan Azhar. Lalu kesempatan yang datang diambil untuk mengumpul data.

"bunga?", i memang tak pernah hantar bunga kat perempuan lagi Zita. My ex dulu pun tak suka bunga. Tackle dia dulu tak pernah sekalipun guna bunga."

"then guna apa?"

"eh, i ni tak cukup handsome ke cik Zita?"

"perasan sungguh!"

"Untunglah you ye, tak payah bazir duit beli bunga. Tengok muka you dia dah cair ye." ketawa Azhar nyaring kedengaran dicorong sana.

"Eh, why tiba-tiba tanya i pasal bunga ni?"

"takde la, saja je nak tahu you suka bunga ke."

"i bukan mamat bunga la Zita."

"owh. Then you mamat apa?"

"coklat. I love chocolate."

coklat?..but it just not a chocolate...the roses too.

then, siapa?

"from your secret admirer."

siapa?

aku kenal ke?..issh.

Kepala terus menerawang membelah minda. Cuba sedaya upaya mencari jawaban pada persoalan yang masih tidak ditemui titiknya. Stereng ditangan terus kemas dalam genggaman. Padel minyak ditekan. Camry hitamnya laju meluncur membelah DUKE dalam kepekatan malam.

from your secret admirer?

3 comments:

NIk Fauziah Nik Hussin said...

owh pehlezzzz! Not from the ex..yuks!!!

kucc_aprilsnow said...

kak nik - hihi, jeng jeng jeng!

Iffahnazifa said...

Uish, Faisal dh mula mengorak langkah ke..?

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...