Thursday, May 27, 2010

Songket Hijau Buat Ku'a - Bab 26

Bab 26

Majalah Anjung Seri yang sejak selepas makan malam tadi berada ditangan diletakkan kembali diatas meja dihadapan. Tubuh yang tadi menjalar diatas sofa ditegakkan lalu disandarkan pada badan sofa nan empuk. Jam bulat berbingkai kaca yang terlekat didinding dipandang sekilas. Nafas dihela panjang sambil sebuah keluhan kecil dilepaskan. Tubuh yang bersalut kaftan merah delima digerakkan ke kiri dan kanan sambil kedua-dua belah tangan mencekak pinggang. Pelipis digosok perlahan. Mata kemudian beralih pada sekujur tubuh diatas sofa bertentangan. Kepalanya menggeleng perlahan. Mata kemudian beralih pada skrin tv dihadapan yang sedang rancak bercakap sendirian tanpa ada siapa yang menonton. Perlahan tubuh kurusnya bangun dari sofa lalu melangkah mencapai remote yang terletak dihujung meja. Jarinya pantas menekan butang merah pada alat kawalan jauh tersebut lalu skrin tv yang tadinya berwarna-warni dengan suara yang bermacam-macam kini sudah bisu dan warna skrin sudah bertukar gelap.

Langkah diatur mendekati sofa. Perlahan tangannya menepuk lembut lengan Azarina yang begitu pulas diayun lena. Tetap juga begitu. Tiada respon dari si teman yang begitu asyik tidurnya. Tepukan dilengan temannya itu dikuatkan sedikit. Azarina dilihat sudah sedikit bergerak sambil tangannya menggosokkan mata. Kening Azarina dikerutkan sedikit sambil mata yang terbuka dikecilkan memandang Ku'a yang berdiri didepannya. Perlahan-lahan tubuhnya yang terbaring disandarkan ke sofa.

"ada apa ni Ku'a?..hmm, kul berapa dah ni ha?"

"hang tengok tv ker tv tu tengok hang Azad?" Jarinya ditunjukkan ke arah jam di dinding sebagai menjawab soalan Azarina yang kedua. Azarina sudah menepuk dahi.

"aduh, aku tertidur ka Ku'a. Penat sungguh la aku sangat hari ni. Ingat tadi nak tengok CSI sambil baring kat sofa, sekali aku pulak yang wassalam kat sofa ni. CSI ke mana, aku ke mana." Ku'a sudah ketawa kecil sambil mengambil tempat disebelah Azarina.

"banyak kerja ka hang kat office lately Azad?, aku tengok balik lewat jer hang seminggu dua ni. Muka hang punya la payah aku nak nampak dalam rumah ni. Hari ni jer aku rasa sempat dinner ngan hang kat rumah. Yang lain tu dinner la aku sorang-sorang. Boring ja aku." Azarina sudah mengangkat kening.

"hai cik Ku'a, boipren dua ekor tu hang nak wat apa? simpan dalam peti ais ja ka chek?...wei Ku'a, masa-masa macam ni la gunanya mamat dua ekoq tu..ajak la depa pi dinner. Hari ni hang pi ngan Zaid, sok hang pi pulak ngan mangkuk sebelah rumah ni. Hang bukak mulut ja Ku'a aku gerenti la berdesup mamat dua orang tu datang berdiri depan pintu pagaq tu tunggu hang. Hang tu ja yang payah nak bukak mulut. Macam ada berlian Arika dalam mulut tu." Lengan Azarina sudah ditampar kuat oleh Ku'a. Satu jelingan diberikan pada Azarina. Azarina sudah ketawa mengekeh.

"idea gila la tu, nahas aku nanti hang tau."

"awat pulak gila. Betui apa aku habaq ni. Hang kena kenai depa tu betui-betui. Kenal tingkah laku depa. " tangan Ku'a sudah dicapai lalu digenggam erat oleh Azarina. Ku'a hanya memerhatikan tingkahlaku teman serumahnya itu. Ku'a tahu apa yang sedang berlegar difikiran temannya itu saat ini namun dia tidak ingin berkata apa-apa. Dibiarkan sahaja teman disebelahnya itu terus berbicara dan dia akan menjadi pendengar yang setia.

"Hang kena decide Ku'a. Kena pilih yang mana satu antara dua depa ni. Aku tengok dua-dua tu hanyut ja ngan hang. Sekoq terlentok kiri sekor terlentoq kanan. Mabuk dah depa berdua tu kat hang. Hang dah masuk zon bahaya ni." Ketawa kecil terlepas dari mulut mungil Ku'a. Kepala digelengkan perlahan. Kata-kata lucu Azarina mengundang ketawa spontan dari rongga mulutnya.

"wah hang ni Azad, bangun-bangun dari tidoq ja laju menderu idea bernas keluaq dari otak hang ya. Aku pun nak pi tidoq la, mana tau nanti bangun dapat idea yang super duper untuk proposal aku besaqkan tadika aku tu kan. Mana taw idea yang keluaq nanti kaw kaw punya, bank terus cakap lulus!...yahooo beb." Azarina sudah memalingkan tubuhnya mengadap Ku'a. Wajah temannya itu dipandang. Tajam renungannya pada wajah selamba Ku'a yang masih sempat tersenyum.

"hang jangan nak tukar topik Ku'a. Aku lanyak hang karang. La ni kita cita pasai hang. Pasai hang dengan dua ekoq mamat yang tengah kejaq hang tu. Dan aku selaku guardian rasmi hang ada hak untuk paksa hang buat keputusan. La ni hang kena pilih antara dua depa tu. Jangan main-mainkan hati orang Ku'a. Nanti depa bomohkan hang sampai angau ka lagi naya. Naya hang tau..naya!" ketawa kuat Ku'a tersembur saat Azarina selesai berbicara. Tubuhnya bergerak-gerak menahan ketawa yang masih bersisa mengundang rasa geram di wajah Azarina. Pantas lengan Ku'a dicubit.

"aduh! wei sakit la. Perit tau tak?" Jari jemari Ku'a laju menggosok bekas cubitan Azarina dilengan kanannya. Bibirnya sudah sedikit memuncung.

"padan muka. Buat la lagi lawak tak laku hang tu ya!"

"suka hati la aku nak buat lawak laku ka, lawak tak laku ka. Hang tu saja dengki kat aku kan sebab lawak hang langsung lak laku laku!"

Saling berpandangan sesama sendiri. Bibir menguntuman senyuman. Ketawa langsung pecah antara kedua-duanya.

Jeda.

"serius ni Ku'a. Hang ni macam mana. Hang nak madukan depa berdua tu ka ha?..tapi kan aku rasa la...depa pun tak kisah kut....janji...dapat hang!" Bulat mata Ku'a memandang Azarina yang sudah tersengih.

"nak mampus ka?' sengihan Azarina sudah bertukar ketawa.

"ya la. Kalau payah payah sangat nak pilih...ambik ja dua-dua kan. Habis cerita. Titik. Takdak sapa yang kecewa...takdak sapa yang frust. Adil dan saksama."

"adil dan saksama hotak hang!"

"betui la Ku'a."

"dah la, malas aku layan cerita mengarut hang ni. Baik aku naik tidoq lagi baguih." Ku'a sudah pantas bangun dari sofa lantas mengatur langkah ke arah tangga untuk naik ke tingkat atas.

"wei, tunggu la. Cerita belum habis ni. Hang tu memang saja mengelak. Aku tak kira...hang kena jugak selesaikan cerita aku ni."

Ku'a yang sudah berada di anak tangga menoleh ke belakang melempar pandangan pada Azarina.

"hang yang mulakan, hang la yang kena selesaikan. Apa pulak kena mengena dengan aku. Sudah sudah la mengarut tu Azad ooi, dah larut malam ni, moh naik tidoq. Hang tu bukannya berani sangat pun duduk sorang-sorang kat bawah ni. Apa-apa karang jangan pulak terjerit panggil aku pulak ya." Tubuh sudah dipusingkan ke hadapan lalu langkah diatur mendaki anak tangga. Senyuman meleret sudah tersuring di bibirnya. Telinga jelas mendengar namanya dilaungkan dari arah ruang tamu.

* * * * * * *

"dia dah tau?" kepala digelengkan perlahan. Teman dihadapan sudah menepuk dahi. Sama menggelengkan kepala. Dia hanya menggaru-garu kepala yang tidak gatal. Buntu.

"mangkuk la lu bro. Ingat ni perkara main-main ke."

"kalau suruh mak aku tanyakan pun apa salahnya Mus. Lagi senang aku rasa. Dia perempuan, mak aku pun perempuan."

"kau ni jantan ker apa Rif. Tanya la dia sendiri. Payah sangat ke nak bukak mulut kau yang tak lebar mana tu. Ni hal kau dengan dia. Part mak kau belum mula lagi mangkuk!"

"segan la Mus. Aku ni dah penyegan. Dia tu pemalu. Susah bro."

"kau nak dia tak ni?"

"dah tau lagi mau tanya."

"jadi,aku cadangkan kau simpan rasa segan tu dalam tangki minyak Vios kau kat bawah tu. Kau kena ingat Rif, kau ada pesaing. Kau tak ingat hari tu sapa yang kita nampak dengan dia. Kalau kau lambat, kau yang melepas bro. Aku tarak hal, target aku tu masih disahkan solo." Mustafa sempat melemparkan senyuman meleretnya pada wajah kusut Azrief.

Hatinya memang gusar saat terserempak si pujaan hati sedang berbual mesra dengan seorang lelaki yang asing . Kemesraan cara mereka berbual mencerminkan akrabnya hubungan antara keduanya. Mungkin sudah lama perkenalan antara keduanya. Itu detik hatinya. Dari Mustaffa yang mengorek maklumat dari Azarina yang turut berada di Fraser Hill ketika itu yang dikatakan menemani Ku'a lelaki tu rupanya teman lama ketika mereka bertiga menuntut di universiti dahulu. Dan satu kenyataan yang keluar dari mulut Azarina yang disampaikan Mustaffa padanya begitu membuat dadanya berdebar. Lelaki itu sedang cuba mengenali dengan lebih dekat lagi si pujaan hatinya itu. Satu kenyataan yang dirasakan Azrief begitu menakutkan sekali!

2 comments:

epy elina said...

hohohooh...
btul2...
ku'a kena plih slh satu....
sape hero dia yg dpt...

haslinj said...

ku'a nak pilih yang mana ek..
dua-duapun nampak mcm baik jee...
best man win..

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...