Wednesday, May 5, 2010

Bukan Idaman Hati - Bab 7

Bab 7

Damn!

Dokumen ditangan dicampak deras ke out tray. Bergelimpangan kertas-kertas tersebut mendarat di atas bekas besi empat segi bujur berwarna hitam di sudut hujung kanan mejanya. Bunyi klip kertas yang dikepilkan bersama dokumen tersebut berlaga dengan bekas besi outraynya kedengaran di hujung telinga. Nafasnya mendengus perlahan. Kepala digelengkan perlahan. Dokumen yang dilontar tadi dipandang kembali dengan mata yang mengecil. Dada bidangnya sedikit berombak tatkala mengenangkan kertas kerja itu yang diminta dari setiausahanya pagi tadi.

what the hell is she dreaming off..Mariana, Mariana...

Tubuh ditegakkan dari kerusi yang disandar sejak pagi tadi. Skrin empat segi didepan direnung sekilas. Huh, semuanya menyemakkan mata dan menyesakkan kepala. Pantas kaki membawa tubuh tingginya ke jendela. Mundar mandir dia seketika melihat pemandangan dari tingkat 25 pejabatnya. Hati yang masih panas membara cuba diredakan. Tali leher bercorak kotak kecil bersilang rona biru dan putih dilonggarkan sedikit. Nafas dihela panjang. Kedua-dua belah tapak tangan diraup ke wajah yang tegang. Langkah dihala kembali ke meja . Punggung dilabuhkan ke kerusi.

Butang interkom ditekan. Menanti suara disana membuka kata dahulu.

"iye encik Jeffry?"

"masuk ke bilik saya sekarang."

"ok."

Terdengar pintu diketuk. Pantas dia bersuara memberi izin. Susuk tubuh gempal didepan mata direnung tajam. Setiausahanya itu tenang berdiri mendepaninya sambil memegang buku kecil dan sebatang pen ditangan. Tangan kanannya lurus dihalakan ke out-tray. Mata Mariana turut mengikut arah yang ditunjukkan Jeffry.

"take it back. Look at those amendments i have highlighted." Mariana sudah bergerak rapat ke meja Jeffry lalu dokumen yang berterabur di out-tray dikutip perlahan-lahan. Dengan teliti disusun semula lalu dipegang rapat ke dada. Jeffry hanya memerhati.

"awak tak semak betul-betul ke sebelum bagi pada saya dokumen tu Mariana? mata awak ada masalah?" suara nyaring Jeffry bergema didalam bilik. Mariana dilihat tidak lagi terkejut seperti dahulu ketika mula-mula menjadi setiausahanya. Mata mereka bertemu. Wajah Mariana tenang sahaja dilihat. Langsung tidak menampakkan rasa bersalah. Dah buat silap boleh lagi dia buat muka selamba ye. Hatinya tambah sakit!

"saya dah semak betul-betul sebelum letak dalam in-tray encik Jeffry tadi. Saya rasa memang takde apa-apa pembetulan yang saya tertinggal." Mariana tenang menjawab sambil melihat wajah didepannya yang sudah merah. Apa pulak yang tak kena lagi mamat ni, aduh hai...muka mak ooi hai gerun aku...dah iras beruang tanah tak makan seminggu!

"habis awak ingat mata saya ni yang buta ke Mariana? macam tu? tu spelling error melambak awak buat. Naik biru hijau biji mata saya ni. Awak tak buat spell check ke Mariana?" Mariana dilihat Jeffry hanya menggeleng-gelengkan kepala sambil menundukkan wajah. Jeffry menghela nafas perlahan.

"saya tak tahu la apa yang awak berangan kat luar tadi tu sampai kerja senang macam ni pun tak boleh nak buat betul-betul...berangan nak kahwin ke Mariana?" Spontan kepala yang menunduk ditegakkan. Mata mereka sudah berpandangan antara satu sama lain.

"Takda la encik Jeffry. Siapa la kahwin dengan saya ni. Dah la tak cantik, gempal pulak. Gelap lagi." Jeffry sedikit tercuit dengan jawapan selamba setiausahanya itu.

"ha, tau pun awak sedar diri. Bagus macam tu. Jadi cik Mariana, jangan nak berangan lebih-lebih lepas ni, buat keje awak tu betul-betul. Faham?"

Peduli apa aku, bukannya aku berangan nak kahwin dengan kau.. beruang!

"saya betulkan semula dokumen ni encik Jeffry. Sorry."

Kepala digelengkan perlahan-lahan. Mariana yang masih setia berdiri direnung.

"awak tahu kan Mariana dari mula-mula dulu saya katakan pada awak saya ni bagaimana kala bekerja. No mistakes Mariana..remember, No mistakes!" Jari telunjuk kanan digoyangkan beberapa kali ke wajah Mariana. Tubuhnya yang tadinya ditegakkan kembali disandarkan pada kepala kerusi. Wajah yang sedang berdiri didepan terus dijamah." Saya paling tak suka kena menyemak dokumen yang sama 2 3 kali. Buang masa saya tau tak Mariana...buang masa!"

yelah tu, kau tak pernah buat silap ke..menyampah!

"yes, i remember that magical word Encik Jeffry. Sorry." Nafas dihela perlahan. Sempat lagi tu perli aku ye!

"you may go now Mariana. 30 minute for the new fresh document to be in my tray." Mariana dilihat menganggukkan kepala perlahan sebelum menghala langkah ke pintu.

* * * * * * * *

"Ana..." Mata yang tekun di skrin empat segi dihadapan dibawa singgah pada wajah teman di sebelah. Kening diangkat sedikit.

"Apanya cik Hannan..."

"Mengamuk pasal apa singa malaya tu tadi?" Hannan yang sedari tadi melihat langkah longlai Mariana berserta wajah muram sewaktu keluar dari bilik ketua mereka itu seakan tidak sabar mengetahui cerita tentang apa yang berlaku kala temannya itu dipanggil masuk "mengadap". Bukan telinganya tidak menangkap suara nyaring si singa malaya itu memarahi temannya itu.

"Takder apa-apa. Aku yang salah. Cuai. Tak hati-hati. Patut pun kena libas."

"kau kena libas? patut la sampai kat sini aku boleh dengar suara dia.."

"dengar ke Nan?" Mata Mariana sudah sedikit terjegil mendengar kata-kata teman disebelah.

"maunyer tak...singa mengaum la katakan. Bergegar jugak la PC aku ni haa. Nasib baik meja ni kebal, tak mahu bergoyang sama." spontan ketawa kecil terlontar dari mulut Mariana. Ada ada aje Hannan ni!

pasal apa Ana yang dia mengamuk sakan kat kau pagi-pagi ni?" Kertas ditangan ditunjukkan Mariana ke wajah Hainan. Dahi Hainan berkerut.

"dokumen amende tu?"

"ni kan kertas kerja yang disuruh aku taip semalam. Aku tak final buat spell check terus print pagi tadi. Kau tau la kita kan apply British english..."

"so?"

"so... some of the words dalam kertas kerja ni ada yang ikut American english..aku tak check dan tukarkan spelling ke British english. Aku terus print dan bagi kat dia. Apa lagi...macam biasalah kan...M16!"

Hannan mencebikkan bibir. Jari telunjuk dihalakan ke bilik Jeffry kemudian jari tersebut ditekan kepala. Dipusingkan beberapa kali. Mariana sudah tersenyum lebar.

"ngaji tinggi ja boleh harap dia tu kau tau...otak tak guna betul betul. Pasal tu ja takkan nak mengaum sakan. Pepagi buta pulak tu. Apa la kan. Cakaplah baik-baik. Sian kawan aku ni."

"biasalah Nan. Macam la kau tak kenal dan tahu peel boss besar kita tu. Apa-apa pun dia boss kan. Kita ni kuli je. Takat kena jerit-jerit ni tebal dah telinga aku ni. Nipis dah gegendang telinga aku ni. Apa je yang dia sembur telan je la beb."

Hannan bangun membongkak sedikit lalu merapatkan tubuhnya ke work station Mariana. Tangannya menggamit Mariana untuk rapat dengannya. Mariana mengangkat kepala. Tangan Hannan terus menggamit meminta Mariana bangun. Perlahan-lahan Mariana bangun merapatkan tubuhnya dengan Hannan. Kepala mereka berdua sudah mahu bercantum.

"apa?" suara Mariana diperlahankan. Mata memandang tepat ke hadapan. Pintu bilik diperhatikan. Takut juga kalau secara tiba-tiba ketuanya itu keluar.

"aku rasakan la Ana..." Hannan dilihat menoleh ke kiri dan kanan. Kemudian memandang tepat ke hadapan sebelum kembali memandang wajah Mariana. Mariana masih menanti bicara seterusnya dari mulut Hannan.

"sebab perangai gila dia ni la agaknya girlfriend dia lari tinggalkan dia. Mana ada perempuan yang tahan dengan jantan macam ni Ana..."

"issh, pandai je kau..ntah-ntah dia yang putuskan." Hannan memcebikkan bibirnya pada Mariana sambil mengoyangkan tapak tangannya.

"kerat kuku la Ana...mesti awek-awek dia tu yang lari dulu...kalau dah asyik hangin 24 jam, garang, suka suki dia je nak marah orang tak kira masa dan tempat sapa yang tahan wei...eei selisih malaikat la kalau aku dapat boyfriend macam ni tau."

Mariana sudah menggelengkan kepala. Kembali melabuhkan duduk pada kerusi berkaki roda lima . Mata dan jari-jemari sudah dihalakan ke skrin komputer dihadapan. Mahu segera menyiapkan dokumen tadi. Kalau lambat, pasti nanti akan "digegarkan" oleh ngauman suara si singa malaya berkaki dua itu.

"Ana..."

"hmmm..."

"camner la ek Noor agaknya kan." Mariana menoleh sekilas pada Hannan sebelum kembali menala pandangan pada skrin dihadapan. Jemari pantas menari diatas papan kekunci.

"apasal pulak dengan Noor?"

"yelah. Noor kan keje hujung minggu kat rumah dia tu. Camner la nasib Noor kan. Silap-silap digulainya budak tu. Mamat ni bukannya ada perasaan." Mariana menggelengkan kepala.

"jangan risau la Nan. Noor tu macam sang kancil kau tau. Nampak je kecil, diam..tapi haa...jangan tak tahu...akal dia...tak terduga!" Hannan pantas memetik jari didepan mata Mariana sambil mengenyitkan mata.

"elok tu Ana, cantik la...nanti aku nak ayat Noor kenakan mamat tu kaw kaw...biar padan ngan muka dia."

"issh kau jangan nak ajar budak tu buat bukan bukan Nan. Mampus nanti kita!"

"ala, aku tau la...jangan risau ye cik Mariana. Tak matinyer dia...takat patah riuk je."

Hannan hanya melemparkan senyuman meleret pada Mariana yang masih berkerut dahinya.

2 comments:

Aishah Hamzah said...
This comment has been removed by the author.
Aishah Hamzah said...

bagus2...suh si noor kenakan die tu abes2an jejans cm tu...belagak tol. lempang laju2 kang....wahahaha terlebey emosi laks...sambungggggg!!!!!!!!

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...