Monday, May 3, 2010

Istikharah Terakhir - Bab 24

Bab 24


Pintu bilik dipulas rakus, ditolak lalu ditutup pantas. Langkah laju diatur Zita ke dalam bilik. Tas tangan yang sudah melorot dari bahu ke lengan diletakkan diatas meja yang bertentangan dengan katil. Tubuh yang sudah tidak mampu bertahan dilontarkan ke katil. kepala yang memberat sejak tadi terus dibenamkan ke bantal. Mata dipejamkan. Rapat. Mahu dilontarkan jauh jauh semua permasalahan yang singgah di mata...yang hadir di hati... yang mengusik tangkai jiwa...yang mengocak lubuk mindanya!

Tadi sewaktu di pejabat kala telefon dimeja yang sudah berbunyi nyaring minta diangkat pantas ditekan butang handsfree dengan tangan kanan sementara tangan kiri masih sibuk menyelak helaian dokumen didepan mata yang memerlukan tandatangannya.

"hello..." bola mata masih lekat pada dokumen didepan. Pen ditangan dipusing-pusing.

"selamat pagi Puan Zita Asyikin." Kening sudah berkerut.Tangan yang menyelak dokumen terhenti spontan. Siapa pulak gerangan yang bukan main lagi menyebut nama penuhnya. Dia yang sudah terbiasa dipanggil Zita agak kaget sedikit bila dipanggil begitu. Hanya mama dan arwah umi yang sering memanggil dirinya sebegitu.

"pagi. Boleh saya tahu siapa yang bercakap dan dari mana encik ni ye, rasanya saya tak pernah kenal encik ni." ketawa kecil kedengaran di talian sana. Eh, ketawa pulak dia, kita ni bertanya dia tu siapa boleh lagi dia gelak.

"nama saya Azuddin Yaacob dari MSF Industries, puan."

Azuddin Yaacob?.

Dan bagai mengerti kekeliruan di kepala Zita saat itu, orang ditalian sana menyambung kata bicara.

"Team saya ditugaskan oleh Puan Sri Marini untuk bergandingan dengan team Puan Zita Asyikin didalam perlaksanaan projek pemuliharaan semula bangunan ibu pejabat MSF Industries Sdn Bhd. Puan Sri akan memantau projek ini dari pejabatnya dan dari masa ke semasa Puan Sri akan berhubungan dengan saya dan Puan Zita untuk mendapat maklumbalas."

berhubungan?...maksudnya..

"Puan Sri tidak akan terlibat secara langsung didalam projek pemuliharaan ini. Saya yang mewakili MSF untuk kerja-kerja ini. Jadinya muka saya inilah yang akan kerap puan Zita jumpa disepanjang projek ini hinggalah selesai." ketawa kecil terhambur di talian sana. Aneh Zita langsung tidak terasa lawak. Kepalanya kian sesak dengan agenda mama yang makin pelik. Hijabnya masih belum mampu lagi disingkap Zita.

Jika difikirkan kata-kata Azuddin tadi bukankah itu makna dirinya ini tidak akan berjumpa mama sekerap yang disangka. Tidak akan bersua muka dengan mama selalu. Mama bagaikan tahu sahaja yang Zita tidak sanggup berdepan lebih kerap dengannya. Betulkah begitu mama?

"Puan Zita Asyikin?...puan ada masalah ke dengan penerangan saya tadi?...puan?" Minda yang jauh menerawang terhenti kala diseru bertalu.

"panggil saja saya Zita, En Azuddin. Tak perlulah sebut nama penuh macam tu. Kita kan nanti bagai satu pasukan dalam projek ini." Telinga Zita pantas menangkap nada suara seakan terkejut di talian sana.

"owh. Maafkan saya kalau puan tak selesa. Puan Sri yang minta saya panggil puan begitu. Malahan semua team juga diingatkan memanggil puan sebegitu oleh Puan Sri."

Kepala digeleng perlahan.

Mata yang terpejam rapat dibuka perlahan. Bola mata sayup menatap siling putih diatas. Tangan kanan sudah mendarat didahi.

Mama, sungguhlah Zita tidak tahu apa yang ada cuba mama lakukan ini...
* * * * * * *
"papa..." Mata yang menunduk menatap majalah ditangan diangkat sedikit memandang wajah comel yang sedang duduk bersila didepannya.
"ada apa sayang?"
"Lamanya kak Zita tak telefon kita kan papa? kak Zita dah tak ingat Sarah ke papa?"
Wajah cemberut yang comel diatas katilnya itu dipandang sekilas. Senyuman dilemparkan Azhar pada puteri tunggalnya itu. Majalah ditangan diletakkan ketepi. Kepala Sarah dielus perlahan-lahan.
"kak Zita banyak kerja kat office tu sayang. Nanti kalau dia tak sibuk papa pasti mesti dia call Sarah, ok sweetheart?"
"ala asyik busy keje macam papa je...tapi Sarah missed her so much la papa. I missed her...i missed her! I missed her this big papa.." tangan halusnya mencapai teddybear berwarna coklat muda sebesar TV 20 inci lantas disuakan ke wajah Azhar. Ketawa Azhar sudah terburai dengan gelagat lucu Maisarah. Malu ditertawakan, Wajah pantas disembunyikan Maisarah disebalik teddybear di tangan.
"oklah sayang, esok papa cuba call kak Zita ye. Then we set a date with her. Just the three of us, ok sayang?" Serentak suara jeritan nyaring terlontar deras dari mulut mungil tersebut.
"yeahhhhh!"
Leher Azhar sudah dirangkul erat bersama ciuman bertalu di kedua-dua pipinya.
"love you papa.."
papa love you too sweetheart...

1 comment:

aqilah said...

rasa2nya, elok lagi zita dgn azhar kan!!!

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...