Friday, May 7, 2010

Songket Hijau Buat Ku'a - Bab 25


Bab 25
"Insyaallah. Saya boleh bawak kawan kan sebagai peneman?"
"boleh je. Jumpa nanti. Nak saya ambil di rumah?"
"eh.. takpe takpe, kita jumpa disana je nanti. "
"oklah kalau macam tu. Jumpa disana."
"assalamualaikum." salam disambut perlahan. Gagang telefon masih tergantung ditangan. masih enggan dilepaskan. Bibirnya masih tersenyum. Kepala disandarkan dikerusi sambil digoyang-goyangkan. Perlahan-lahan. Ketukan dipintu membawa lamunan yang baru berputik dimindanya dibawa pergi. Zaid membetulkan duduknya.
"masuk."
Senyuman manis yang mekar dibibir Zaid sejak pagi tadi hingga menjadi bualan serta usikan pekerja-pekerjanya di Restoran Seri Pagi diseret hingga ke rumah. Kunci kereta dilambung-lambung sambil kaki melangkah laju ke arah pintu. Bibirnya perlahan mengalun when a man love a woman sambil tangan menyumbat kunci pada lubang pintu.

"hai...happy semacam je orang tu. Siap nyanyi nampak. Ada apa-apa ke..."

Tubuh pantas dipusingkan ke arah ruang tamu. Bibir menguntum senyuman lebar. Langkah pantas dibawa suara yang menegur.

"Hai, dah tak reti-reti bagi salam dulu adik?.."bibir comel itu sudah tersenyum seraya mengucap salam lalu disambut olehnya. Langkah diatur ke sofa. Tubuh sasanya diselitkan disebelah tubuh kecil adiknya yang sudah mengensut sedikit untuk memberi ruang padanya.

"bila sampai ni...tak nampak pun kereta adik kat luar."Tangan yang dihulur sudah dikucup. Tubuh di gerakkan sedikit ke hadapan lalu kunci kereta ditangan diletakkan diatas meja.

"demam kura agaknya. Asik menggigil jer masa nak balik tadi, terus masuk wad . Doktor cakap tengok la kalau takda apa-apa esok boleh discharge." Ketawa sudah tercetus dari mulutnya. Hidung si adik dihadapannya sudah ditarik. Tangan sasanya sudah ditepis-tepis perlahan. Tangan halus dan runcing itu menggosok-gosak perlahan hidungnya yang sedikit merah sambil memarahinya. Tubuh sasa Zaid sudah dipukul perlahan oleh si adik.

"sakit tau abang...nanti hidung orang panjang macam gajah la asik kena tarik jer." ketawa tercetus dari bibirnya dengan jawapan lucu adiknya. Macam-macam la adik ni!

Zaid menghela nafas perlahan. Bibir masih menguntum senyum. Perlakuannya itu tanpa disedari diintai dari ekor mata oleh si adik yang turut tersenyum.

"abang..." Tubuh Zamzamila yang tadi menyandar di sofa sudah ditukar posisinya mengadap Zaid yang enak bersandar.

"hmmm.."

"taknak share ke?" wajah dipaling sedikit memandang ke wajah satu-satunya adik yang dia ada. Kening Zamzamila yang sengaja digerak-gerak bersama bebola mata yang sengaja dikelip-kelipkan mengundang tawa di bibir Zaid.

"share?. Abang mana ada main share adik. Risiko tau."

"abang ni...saje je kan. Menyampah la. orang tanya betul-betul, dia main-main pulak. eei..." tangan Zamzamila sudah bertubi-tubi singgah ditubuh Zaid. Ketawa besar sudah terburai dari mulut Zaid yang cuba mengunakan kedua-dua belah tangan sebagai perisai untuk menepis pukulan Zamzamila.

"ooi, ganas la adik ni. aduh!.."

"padan muka!"

"ngerinya kalau dapat girlfriend cam adik ni. Mau kena pikir 200 kali. Kalau tak mati, parah jugak la kena kerjakan kalau time dia mengamuk."

"abanggg..."

Setelah puas dipujuk Zamzamila akhirnya Zaid mengalah.Wajah ceria adiknya itu jelas terpancar kala dia mengkhabarkan berita tersebut. Kedua-dua ibu jari tangan Zamzamila sudah ditegakkan sambil ditunjukkan dihadapan Zaid. Kedua-dua belah mata sempat dikenyitkan sambil ketawa riang.

"kat mana abang nak bawak dia?"

"issh, sibuk! Jangan nak jadi spy pencen boleh tak?" Zamzamila mencebik sambil menjelirkan lidah.

"ala, ingat adik tak boleh cari jalan ke...abang tengoklah nanti. Bersusun gambar abang dengan dia adik uploadkan...hehehe". Zamzamila sudah mempamerkan sengihannya. Zaid hanya tersenyum.

"cubalah buat kalau tak sayang elaun bulanan awak tu. Abang no hal untuk stopkan with immediate notice. Jimatlah duit abang."Tangan Zaid sudah ditarik-tarik oleh Zamzamila sambil menggeleng-gelengkan kepala. Zaid buat-buat tidak ambil kisah.

"abang..tak aci la macam ni. Main ugut-ugut tau."

"rumah ni memang tak de aci yang duduk. Mbak adalah." Zamzamila sudah bangun dari sofa sambil menjeling tajam pada Zaid. Bantal kecil di tepi sofa dicapai lalu dilayangkan kepada Zaid. Pantas disambut Zaid sambil ketawa kecil.

"takper. ketupat pulut ketupat beras, lain hari adik balas!...jaga abang."

* * * * * * *

Azarina mengangkat muka. Nasi ditangan yang sudah bergaul dengan kuah kuning pekat dibiarkan. Matanya memandang wajah Ku'a yang tenang meneruskan suapan.

"sungguh ka jadi ni hang nak pi?" Ku'a yang hendak menyuap nasi ke mulut terhenti seketika. Matanya sudah bertembung dengan bebola mata Azarina yang masih terus-terusan merenungnya.

"ha la..jadi. Hang ikut sama. awat?" Azarina sudah menggaru pelipis dengan tangan kiri.

"aku seganlah Ku'a. Kacau daun hang pa berdua nak berdating ja. Hang pi ja la sorang Ku'a. Bukan tak kenai dia pun kan." Bola mata Ku'a sudah membulat. Azad ni saja ja la!

"ha'ah iya la tu. Hang jangan nak buat lawak Azad. Aku kata hang ikut, hang ikut. Noktah. Jangan nak buat peleceh apa ka. Jangan nak durhaka pada kawan ya."

"yalah yalah...karang tak ikut durhaka la pulak, ingat ni Malim Kundang apa. Aku belum ingin nak jadi batu lagi la. Kalau hang kata sumpah aku jadi patung cendana tu takpa gak...cun!" nasi yang disuap Ku'a hampir tersembur dari mulut. Azad ni, boleh lagi dia buat lawak!

"hang ni Ku'a.." mata Azarina tepat memandang wajah selamba Ku'a yang sedang menghirup gelas berisi air berwarna hijau dihadapannya. Air pun kena warna hijau..issh dia ni.

"sampai bila nak kena ada peneman. Pi dating pun aku jugak nak kena teman. Muka aku ada tokoh jadi jaga ka?" Ku'a tersenyum. Azarina sudah menjeling sambil meneruskan suapan.

"love you Azad!"

Azarina sudah mempamerkan aksi hendak muntah sambil menjelirkan lidah. Ketawa Ku'a sudah pecah dengan aksi lucu Azarina.

No comments:

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...