Sunday, May 16, 2010

Istikharah Terakhir - Bab 25


Bab 25

"terima kasih Fakrul." terdengar balasan dari ucapannya itu di talian sebelah sana. Suara Fakrul dirasakan cukup merdu kali ini di telinga. Entahlah...mungkin kerana berita gembira yang baru dimaklumkan kepadanya oleh Fakrul sebentar tadi membuatkan segala yang singgah ditelinganya dirasakan begitu indah sekali bunyinya hatta suara Fakrul itu pun dirasakan cukup indah ditelinganya biarpun selama ini dia tidak pernah sekalipun memuji suara peguam muda itu sepanjang kerjasama mereka didalam proses tuntutan penceraiannya daripada Faisal yang kini sudah rasmi menjadi bekas suaminya.

Terima kasih Faisal. Terima kasih kerana tidak memanjangkan lagi sengketa ini.Terima kasih kerana akhirnya memahami naluri hatinya yang selama ini terpinggir...

Terima kasih Faisal kerana menghargai aku sebagai wanita yang punya harga dan maruah diri...

"Sama-sama. Saya harap Zita dapat datang ke pejabat saya untuk kita segerakan proses dokumentasi rasmi perkara ini. Saya sudah pun menghubungi pihak peguam encik Shahrum Faisal berkenaan perkara ini. Mereka juga tiada masalah untuk mempercepatkan proses ini."

"baik Fakrul. Saya akan datang ke pejabat you esok pagi. Terima kasih sekali lagi atas bantuan dan usaha you didalam mencari jalan penyelesaian terbaik untuk kes saya ini." terdengar ketawa kecil di talian sana.

"jangan cakap macam tu Zita. Itu sudah menjadi keutamaaan didalam tugas saya didalam mendapatkan keadilan yang terbaik buat anak guaman saya. Tanpa kerjasama yang baik daripada Zita saya kira saya juga akan sukar melakukannya. Apapun, syukur pada Allah yang telah memberikan kemudahan pada kita semua untuk menyelesaian kes ini. "

Ya, Allah telah membuka laluan kepada mereka semua didalam menyelesaikan perkara ini. Zita tahu dan yakin pasti Allah jua lah yang telah menumbuhkan rasa kesedaran di hati kecil Faisal untuk membuat keputusan ini. Allah jugalah yang telah membuka pintu hati Faisal untuk tidak terus berlaku kejam pada Zita. Syukur padamu ya Allah yang telah memberikan aku rasa gembira ini.

Telefon bimbit ditangan digenggam erat. Perlahan-lahan dibawa ke pinggir bibir. Dikucup gajet itu. Penuh perasaan. Lama gajet kaku itu singgah pada seulas delima merekah miliknya. Bibirnya sudah dirapatkan kembali. Rasa gembira yang tadinya cuba ditahan terhempas juga di didinding hatinya. Empangan dari dua kolam itu pecah serentak lalu memuntahkan aliran air deras yang mengalir menuruni lembah mulus kedua-dua pipinya. Akhirnya berita yang sekian lama ditunggu-tunggu hadir juga. Khabar gembira yang baru dilayangkan oleh peguamnya sebentar tadi umpama aliran air yang membasahi lembah hatinya yang sekian lama tandus dengan hujan kegembiraan. Dia memanjatkan rasa kesyukuran pada-Nya. Mata yang masih basah diseka dengan kura tangan. Perlahan-lahan langkah dibawa merapati jendela kaca di hujung biliknya. Tabir itu diselak. Pandangannya dihalakan pada jajaran pergerakan lalulintas yang begitu lancar di bawah bangunan sana. Lalulintas yang lancar, tenang...selancar dan setenang hati dan perasaannya saat ini.

Mahu dikongsi rasa gembira itu dengan seluruh alam rasanya agar alam bisa melihat wajahnya yang sedang bergemerlapan kesan tempiasan cahaya gembira itu. Kalau alam bisa melihat betapa sedang berkembangnya kuntum-kuntum ria yang berbagai warna di hatinya saat ini pasti alam mahu melompat dan menari bersama-samanya. Langkah dibawa semula ke kerusi lalu tubuh kurus tingginya itu dibenamkan ke dada kerusi. Mata dipejamkan sambil badan kerusi dipusing-pusingkan ke kanan dan ke kiri.

Gajet yang tadinya erat digenggam dilihat lalu lincah jari-jemarinya menekan pada permukaan gajet tersebut. Bibirnya menguntum senyuman. Telefon bimbit itu kemudiannya di letakkan di atas meja. Sebentar terdengar alunan merdu dan mersik suara Afgan berdendang dari gajet yang sedang terbaring diatas meja dihadapannya. Pantas dicapai, dan saat matanya memandang pada skrin gajet berkenaan, senyuman lebar sudah terukir pada bibirnya. Butang hijau ditekan lalu dilekapkan gajet itu ke cuping telinga.

"assalamualaikum..."

"waalaikumsalam...Zita, betul ke ni?" kepala diangguk sambil senyuman manis terukir seolah-olah merasakan orang disebelah sana dapat mendengar dan melihat dia sedang tersenyum.

"hmmm...at last Har. Syukur sangat. I'm so happy Har. Happy sambil menangis. Akhirnya i dapat hak i Har."

"Alhamdulillah. i'm very happy for you Zita."

"thanks Har."

"papa you dah tau?"

"Papa i awal-awal dah dimaklumkan tentang hal ni. Owner of the law firm tu kawan rapat papa. He's was so happy for me when he was told about Faisal decision."

"i see."

"Well Zita..what can i say...welcome to the club dear!" terdengar ketawa dari talian disebelah sana. Zita turut ketawa kecil saat mendengar ayat yang terlafaz dari mulut Azhar. Zita tahu Azhar tidak bermaksud apa-apa apatah lagi memperolok-olokkan dirinya dengan status yang baru disandang secara rasmi sebentar tadi.

"well, taknak la joint club you..semua ahli kelab you tu tunggu masa nak pencen jer." ketawa kuat Azhar pecah ditalian sebelah sana. Zita sudah tersenyum.

"amboii, sedapnya mengata i dah nak pencen ye..hello i ni masih macho la cik Zita. Sekali i petik 20 yang datang tau termasuk la you sekali tauu!" bibir Zita sudah mencebik.

Jeda.

"Zita..."

"yes Har..."

"kita minum petang nanti?"

"hmmm, mana?"

"up town, ok?"

"deal.."

"ok, meet you there 5pm."

"ok Har."

* * * * * * *

Bingkai gambar itu direnung. Wajah ayu bersongket biru yang manis tersenyum sambil berdiri disebelahnya didalam bingkai kayu berukir cantik itu diusap-usap. Bingkai itu dirapatkan ke dada. Matanya dipejamkan.

Zita Asyikin....

I wont hurt you anymore sweet heart. I promise you that!........and I will win your heart back..i will Zita...and i swear that no one else can get you..no one...only me!

1 comment:

NIk Fauziah Nik Hussin said...

salam kucc.
ha.. gaya mcm nak berebut plak lepas nih!!..sapa lar yg dpt zita nih!!!

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...