Tuesday, April 13, 2010

Istikharah Terakhir - Bab 22


Bab 22
Tabir kelabu yang tadinya ditarik keatas sudah diturunkan ke bawah. Langkah dibawa dari jendela kaca ke kerusi baldu hitam yang sedia menanti. Perlahan-lahan duduknya dilabuhkan. Fail hitam dihujung meja yang sudah terbuka tadinya dijeling sekilas. Ballpen hitam diatas meja dicapai lalu diputar-putar dengan jari-jemari.
Alangkah seronoknya hidup ini kalau diri boleh lepas bebas terbang seperti burung di angkasa!
Tapi... dia sedar...dia adalah Zita...Zita Asyikin yang masih terikat tangannya biarpun kaki dan tubuhnya sudah berjaya keluar dari sangkar yang telah memenjarakan dirinya untuk sekian lama. Dia gagahi diri untuk berlari juga biar dengan tangan yang masih terikat utuh. Sepanjang pelarian ini, tidak pernah sekali dia tidak cuba meleraikan ikatan itu. Gagal. Sudah dicuba dengan pelbagai usaha dan daya untuk melepaskan ikatan yang begitu menyakitkan lagi menyiksakan jiwanya itu. Walau sukar, Zita tidak akan sekali putus asa. Dia yakin bahawa usaha dan doanya pasti tidak akan dipersiakan oleh-Nya. Dia tidak akan sesekali menzalimi hamba-hambanya yang teraniaya. Insyaallah.
Fail hitam berlabel Proposal yang sudah hampir selesai disemak tadinya dibuka semula. Zita meneruskan kerjanya yang tergendala sebentar tadi. Ballpen yang tadinya dibawa menari marry go round dengan jari-jemarinya kini sudah berpindah ke atas lembar putih. Kepala yang sudah sedikit tunduk dengan matanya tajam meneliti pada kertas cadangan yang dikemukakan syarikat papa kepada MSF Industries Berhad berkaitan kerja-kerja baikpulih bangunan pejabat lama syarikat berkenaan yang akan dijadikan stor penyimpanan fail-fail syarikat. Bola mata tersangkut pada sebaris nama yang tertera di atas dokumen. Puan Sri Marini Yusof. Mama? Sejak bila pulak mama masuk dunia korporat ni? Terlontar nama itu dari rongga mulut. Mata dipejamkan seketika. Terlayar seraut wajah di depan matanya.
Mama menghubungi pagi tadi bertanyakan khabar tentang kerja barunya di pejabat papa ketika Zita mahu ke pejabat. Mama yang sentiasa prihatin.Terlebih prihatin pula dirasakan sejak kebelakangan ini. Mama yang tidak berkurang rasa kasih padanya sejak dahulu. Sejak dia masih kecil lagi. Ketika umi masih ada lagi. Panggilan mama pagi tadi dilayan sebaik mungkin. Mama tidak bersalah. Zita tidak mahu menyeret mama didalam kemelut dirinya dan Faisal. Zita tahu tujuan mama. Tahu sangat-sangat, tapi dia tidak akan berganjak dengan keputusan yang telah dibuat. Pada mama diterangkan dengan sebaik-baiknya. Bukan dirinya kejam...bukan dirinya lupa pengorbanan dan kasih sayang mama namun dia hanya ingin kembali menikmati harga diri yang sekian lama dinafikan. Walaupun nantinya dia akan secara rasmi bukan lagi berstatus isteri kepada Shahrum Faisal Tan Sri Sulaiman, mama tetap akan kekal sebagai mama dihatinya.
Ombak Hijau Mohram sudah mengambilalih carta dari Caravansary Kitaro untuk terus berlagu dari speaker notebook dihadapan. Mata Zita berkalih ke jam di penjuru kanan notebook. 3.37pm. Kepala dipusingkan perlahan ke kiri dan kanan. Mug berwarna hijau epal dengan lukisan sekuntum kembang merah menghiasi dinding dicapai. Huh, dah habis la pulak air. Zita bangun lantas memusingkan tubuhnya ke kiri dan kanan. Rambut yang diikat tocang kuda turut terbuai-buai mengikut lenggok tubuh kurusnya. Mug dan fail hitam yang tadinya disemak dicapai lalu langkah dibawa ke arah pintu.
Meja Yumna, setiausaha papa dihampiri. Senyuman manis Yumna menyambut kedatangannya.
"cik Zita nak jumpa Tuan Zainal ke?" kepala digelengkan. Mug ditangan kanan diletakkan diatas meja Yumna. Fail ditangan dibuka lalu dokumen berkaitan MSF Industries Berhad dikeluarkan dari fail.
"apa status proposal MSF Industries Berhad ini kak Yumna?" dokumen sudah berpindah ke tangan Yumna.
"oh, kita dah dapat acceptance letter untuk proposal ini minggu lepas cik Zita." Zita sudah mengerutkan dahi. Minggu lepas? Seakan faham maksud ekspresi wajah Zita, Yumna tersenyum. " Original copy masih dalam bilik Tuan Zainal, sebab tu saya tak buat salinan lagi untuk dimasukkan dalam fail proposal ni untuk tujuan rekod."
"papa tak sign lagi ke kak Yumna?." kepala digelengkan. Mata Yumna masih setia pada seraut wajah cantik dihadapannya. Zita menghela nafas perlahan-lahan.
"takper la kak Yumna, nanti Zita jumpa papa sendiri. Anyway thanks for the update." Fail diserahkan kepada Yumna untuk disimpan semula. Langkah diteruskan ke arah pantry dihadapan bersama mug yang diusung ditangan kanan.

"papa, can we talk?"
"come.." Tuan Zainal sudah bangun dari kerusi. Langkah diatur menghampiri Zita yang sudah melabuhkan duduk di sofa. Wajah anak tunggalnya itu direnung.
"comfortable with this new environment?" Senyum segaris sudah terukir. Zita menganggukkan kepala.
"so far so good. I'm still learning to adapt with all this papa."
Tuan Zainal sudah menganggukkan kepala. Bahu anaknya itu dielus perlahan "good. That's my girl."
"your team?..any problem with them?" kepala diggeleng sambil tangan digawang laju.
"All the team are great. They were wonderful."
Zita menghela nafas perlahan. Wajah papa disebelah dipandang.
"papa...kenapa Zita tak tahu tentang mama and MSF Industries Berhad?"
Matanya bertamu pada wajah tenang papa. Segaris senyuman sudah terukir diwajah papa.
"you knew her better."
"yeah..but this is not her skill papa."
"i guess you knew the answer."
Pelipis diurut perlahan. Mata Zita dan mata papanya sudah bertembung.
Mama ada agenda ke?

1 comment:

epy elina said...

hohoho...
btul2....
mama zita mcm ada agenda je 2....
hmmm...
kcian zita...
hal ngn faisal x slesao lg...

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...