Thursday, April 15, 2010

Bukan Idaman Hati - Bab 5



Bab 5


Bukan senang untuk jadi senang dalam hidup kalau tanpa usaha yang gigih..

Usaha itu cabang utama untuk berjaya....berjaya dalam apa juga yang dilakukan...penanda aras kearah kehidupan yang lebih terjamin. Cabaran dan dugaan itu pula lumrah hidup. Manusia kerdil sepertinya sudah terbiasa dengan asam garam sedemikian. Rencam hidup yang jauh lebih getir sudah pernah ditempuh. Ia seperti irama yang mengasyikkan. Tidak pernah menggugat diri juga semangat jiwanya.

Tray plastik biru yang sudah bersepah dengan besi-besi pelbagai saiz dan rupa dibawa ke sinki. Paip dipulas. Cecair pencuci sudah ditekan dengan ibu jari.

Kelahiran dalam lohong kehidupan yang sentiasa sempit dan sukar sejak kecil adalah ubat pada segala kepayahan yang terpaksa ditempuhi oleh dirinya sekarang. Noor tidak pernah mahu mengeluh. Yang lebih payah dari ini pun sudah pernah ditelannya. Apalah ertinya sukar...apalah maknanya susah dalam kamus hidup seorang Noor Asma. Miskin?..sudah terlalu sinonim ditelinga sejak sekian lama.

Air dari paip di sinki yang laju mengalir direnung. Tangan terus lincah mencuci instruments sesi orthodontic sebentar tadi. Minda jauh merawang bersama aliran laju air di sinki. Masalah kehidupan bukan semudah air yang mengalir. Laju memasuki corong untuk disalurkan ke loji penapis untuk proses kitaran semula lalu untuk dilahirkan sebagai air bersih semula. Masalah mana boleh ditapis dan dikitar semula!

"Noor.." kepala yang tadinya tunduk takzim berpusing 90 darjah menala ke arah pintu. Wajah manis Jenny dipandang.

"yup Jenny..."

"Oral hygiene TR2. Demo on disclosing tablet too."

Jari telunjuk dan ibu jari sudah bergabung membentuk bulatan lalu dihala pada Jenny.

"now ok. I'll get Rajes to clean those instruments for you."kepala diangguk.

"coming Jenny."

Gloves ditanggalkan dari kedua-dua belah tangan. Lifebuoy hand wash ditekan dengan ibu jari. Kedua-dua tapak tangan digosok, jari-jemari kedua-dua belah tangan diselang lalu digosok teliti. Paip sinki dipulas. Isi kotak paper towel diatas kepala ditarik perlahan. Selesai. Langkah diatur ke arah TR2 dihadapan. Perlahan-lahan pintu belakang TR2 ditarik. Senyuman Dr Farid sudah bertemu dengan sebaris senyuman Noor.

Gloves sudah ditarik lalu disarung sepantasnya sambil duduk dilabuhkan. Mask yang berlabuh didagu dibiarkan. Mata sudah memandang tepat pada Dr Farid dihadapan.

"kadangkala kita ni cik Rohani rasa kita dah berus gigi dengan sebersih-bersihnya. Kita rasa dah berus dengan cara yang betul." Mata pesakit wanita melayu muda itu begitu tekun menatap wajah Dr Farid yang sedang rancak memberi penerangan."tapi jika kita tidak tahu kaedah memberus yang betul, macammana nak pastikan gigi dah betul-betul bersih kan." Pesakit yang dipanggil cik Rohani oleh Dr.Farid tadi dilihat mengangguk-angguk kepala.

"Noor, mix the disclosing tablet please." Kepala diangguk. Tangan pantas membuka laci kabinet dihadapan. Sebiji tablet merah jambu dikeluarkan dari sarungnya lalu dimasukkan kedalam tooth paste container. Air dari sinki dititiskan. Perlahan-lahan menggunakan spatula tablet merah jambu tadi dihancurkan perlahan-lahan hingga membentuk cecair merah jambu didalam bekas tersebut. Berus kecil didalam tray dicapai lalu diserahkan bekas berisi cecair disclosing tablet tadi berserta berus kecil ke tangan Dr. Farid.

"cecair ditangan saya ini asalnya tablet merah jambu yang dipanggil disclosing tablet. Noor bring me the actual tablet please." Pantas tangan membuka laci kabinet lalu sekotak dislosing tablet diserahkan pada Dr. Farid.

"Ini disclosing tablet dalam bentuk asal sebelum dihancurkan menjadi cecair macam yang ada ditangan saya ini." Dr. Farid menunjukkan bekas berisi cecair merah jambu ditangannya. "saya akan sapukan cecair ini dikeseluruhan gigi cik Rohani. Selepas selesai cik Rohani perlu berkumur-kumur kemudian bersihkan mulut. Kita akan lihat nanti sejauhmana berkesannya kaedah pemberusan gigi cik Rohani selama ini. Cik Rohani ada apa yang nak ditanya sebelum kita mulakan?" "cecair ini tak kesan sampingan apa-apa kan doktor?" Dr. Farid sudah tersenyum.

Tangan Noor cekap menarik pemegang dental light agar terletak pada posisi yang tepat mengarah ke mulut pesakit. Dental chair sudah selesa mengambil tempat kala ditekan suis oleh Dr Farid. Pesakit sudah terbaring pada posisinya. Dr Farid mendekatkan dentist chair yang didudukinya dengan kedudukan pesakit. "jangan risau cik Rohani, tablet ini selamat digunakan dan tiada kesan apa-apa. So jangan risau ok." Jari-jemari Dr.Farid sudah pantas dan cermat mewarnakan cecair merah jambu tersebut ke tiap permukaan gigi pesakit.

"warna yang masih tertinggal di permukaan gigi adalah kawasan yang perlu cik Rohani tumpukan tika memberus. Masih ada plaque yang tertinggal di situ." Cermin ditangan pesakit masih teguh melihat keadaan giginya selepas sesi mewarna.

"cara saya berus gigi salah ke doktor?" Dr. Farid menggeleng sambil tersenyum.

"bukan salah, cuma kurang tepat." Model gigi serta berus gigi bersaiz XXL sudah berpindah tangan dari Noor ke Dr. Farid. Mata pesakit sudah singgah pada model gigi dan berus gigi bersaiz "gergasi" ditangan Dr. Farid.

"gigi kita ada 3 permukaan sebenarnya cik Rohani." Dr.Farid tekun memberi penerangan.

* * * * * * *

"saya dengar awak dapat keje part time jadi pembantu rumah ye Noor?"

Kepala diangguk. "ha'a doc. Hari ahad je. 1/2 hari. 250. oklah. kan?"

"tak penat ke Noor? Takde rehat langsung awak."

"ala..biasalah doc. Nak dapat duit lebih kenalah usaha lebihkan. Saya orang susah doc."

Senyum. Kepala Dr. Farid sudah diangguk perlahan.

"saya tau awak boleh buat Noor. Jangan putus asa ok. Cabaran tu biasa. Hidup tak meriahlah kalau takde cabaran."

Ketawa.

* * * * * * *

"Noor?"

"ha laa.."

"biar betul kau Ana..naya budak tu. Kau bukan tak tahu hangin mamat kat dalam tu."

Mariana tekun menyemak dokumen yang baru diambil dari mesin pencetak.

"Noor tu la the best candidate for this job Nan. Puan Sri berkenan sungguh dengan Noor. Two tumbs up kau tau. Perfect! Puan Sri pun suka masakan Noor. "

Mata Hannan sudah liar memandang ke kiri dan kanan. Mata kemudian menala pada bilik dihadapan yang kejap bertutup rapat sejak pagi tadi. Memang begitu sejak mula. Huh,tak tahu langsung mahu bermasyarakat!

"yelah kau. Mak dia berkenan tapi Noor bukan keje kat rumah mak dia. Noor keje rumah dia la Ana...rumah tu..." muncung Hannan sudah panjang menghala ke arah bilik dihadapan yang rapat bertutup. Mata Mariana ikut sama mengikut arah muncung Hannan.

"jangan risau la. Dia dah tau. Puan Sri dah inform dia." Mata Mariana masih tekun meneliti dokumen ditangan. Perlu diperiksa, disemak dengan hati-hati sebelum dibawa ke dalam bilik ketuanya itu. Mariana maklum perangai dan sikap perfectionist lelaki tersebut. Zero mistake Mariana!

"harap dapat la Noor survive dengan boss baru dia Ana. Janganlah budak baik tu kena telan hidup-hidup dengan raksaksa tu."

"issh kau ni!...tu boss kau jugak apa, banyaklah kau punya raksaksa." Hannan sudah mencebik.

"tu kau punya immediate boss...boss aku Mr Joseph." Mariana memandang Hannan sekilas. Ada pulak!, dengar dek mamat tu karang 24 hour notice baru kau tau Hainan!

Terdengar pintu dibuka. Hannan sudah kelam kabut memaku pandangan pada skrin empat segi dihadapannya. Ayunan langkah dari sepatu makin menghampiri meja. Kepala Hannan makin tunduk.

"I'm going out for lunch appointment at Meridien. Call pak Mail to wait at the lobby entrance."

"Ok Encik Jeffry." Tangan Mariana sudah lincah menekan butang nombor pada telefon dihadapan.

"Ana...kalau kau dengan aku yang dah lama keje pun sikit punya kecut bila dia bukak mulut, ni kan si budak Noor yang innocient giler tu." Mariana menoleh sekilas pada Hannan yang memaku pandangan pada langkah Encik Jeffry yang sudah melepasi pintu untuk ke lif.

"insyaallah. Noor tu lain budaknya."

"maksud kau?" Mariana sudah tersenyum sebaris.

"tengok je nanti Nan..."

Kening Hannan sudah terangkat. Senyum Mariana makin melebar.

Nota kaki:

1. Disclosing tablets - Harmless red vegetable dye that reveals plaque left on your teeth by turning it reds temporarily.

2. Plague - a biofilm (usually colourless) that builds up on the teeth.

1 comment:

NIk Fauziah Nik Hussin said...

salam..
kucc,wa semakin menarik citer ni...sambung laju2 tau!! hehehe.

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...