Friday, September 4, 2009

Songket Hijau Buat Ku'a - Prolog

Prolog

Julai 1998....

"Kamu semua dengar tak?"

"Dakkkkk...."

"Wei Azad....pekak telinga aku dengaq speaker hang tu la, pelan pelan la sikit, issh kang kena sound ngan depa; kakak-kakak AJKO kat depan tu, mampuih kita kita ni hang tau...aku dah tak larat kena denda lagi...penat semalam tak habis lagi hang tau, semua hang punya pasai. Sakit badan aku ni hang tau kena pi lari dari DKG1 ke DKG2 . Ku'a lagi kesian..dah la dia kuruih, hang tu takpa la banyak daging!"

Azarina tersengih-sengih memandang Ashida disebelah yang menutup mulutnya yang sedang menguap. Rasa mengantuk masa menghuni tiap wajah mahasiswi yang sedang berbaris di subuh hening atas gesaan para AJKO (Ahli Jawatankuasa Orientasi). Sudahlah aktiviti malam tadi tamat hampir pukul 1.30pagi, dan tadi pukul 4.30pagi mereka sudah dikejutkan untuk berbaris di hadapan kolej kediaman masing-masing. Minggu orientasi begini, memang sungguh mencabar. Ada ada sahaja perkara yang perlu dilakukan. Macam-macam kerenah AJKO. Menyampah!. Tapi ia bukan sekadar untuk main-main. Ia lebih kepada tujuan menguji kekuatan minda dan fizikal para mahasiswi untuk berhadapan dengan cabaran yang lebih getir yang bakal menunggu mereka kelak.

"Aku memang tak dengar apa yang depa habaq kat depan tu hang tau, sepatah haram aku tak dengar....kita-kita ni dah la kat barisan belakang sekali, karang lain yang depa cakap lain pulak yang kita paham...haa baru naya kita hang tau!...jadi betui la aku jawap macam tu, demi kebaikkan kita-kita jugak; hang, aku dan Ku'a gak...kan Ku'a?." Azarina menepuk bahu Ku'a yang berada dibaris hadapannya. Ku'a menoleh kebelakang lalu menganggukkan kepala pada Azarina sambil tersenyum. Azarina mengangkat kedua-dua belah ibu jarinya ke atas sambil mengenyitkan mata mata Ku'a. Ketawa Ku'a pecah di situ. Ashida turut ketawa melihat aksi Azarina. Azarina lantas menepuk bahu Ashida sambil ketawa sama.

"sakit la azad...tangan hang tu dah la besi padu...mau lari alignment bahu aku nanti hang tau.."

"pi daa hang...banyak hang punya alignment..."

Nadrawina, salah seorang AJKO melangkah ke arah barisan Azrarina, Ashida dan Ku'a. Ketawa mereka bertiga mati disitu. Masing-masing memandang ke arah susuk tubuh berwajah garang dihadapan.

"Mak aai...tu dia muka kalah mak mertua Kassim Selamat...garang nak mampuih!" dalam berbisik suara Azarina kedengaran sayup-sayup di telinga Ashida. Pantas disiku teman disebelahnya itu.

"Kamu yang bersuara kata tak dengar tadi kan?. " Nadrawina memandang ke wajah Azarina.

"Ya, sora saya la tu...memang tak dengar la kak, sound saya memang ada problem sikit pagi-pagi buta ni, maklum engine belum nak panas lagi la kak...erk, apa kak yang depa cakap kat depan tu?" Azarina memandang ke wajah Nadrawina sambil mempamerkan senyum kerang.

"Hmm..tugasan kamu semua yang pertama pagi ni yelah pergi cari bunga yang hanya berkembang pada waktu pagi dan bunga itu mesti berwarna ungu?. Tiap seorang kena dapatkan 4 kuntum dan bawakkan pada AJKO sebelum azan subuh. Haah, apa kamu tunggu lagi...mula bergerak sekarang. Kamu semua ada kurang lebih 30 minit sahaja sebelum azan subuh. Cepat cepat cari." Nadrawina melihat jam ditangan sambil memberi isyarat agar mereka semua beredar dari barisan masing-masing.

Azarina menggaru-garu kepalanya memandang 2 teman dihadapannya itu. Ashida sudah mengerut dahi seakan memikirkan sesuatu. Ku'a hanya tersenyum melihat aksi kedua-dua teman rapatnya itu.

"Shida Shida...ala bunga apa pulak yang depa nak kita cari pagi-pagi buta ni. Depa ni memang la saja nak mendera kita kan...ada ka suruh kita pi petik bunga, apa ingat aku ni dayang istana ka nak pi petik bunga pagi-pagi buta, ciss, bot sangkut sungguh AJKO semua tu!." Azarina bercekak pinggang sambil mengayakan aksi perempuan memetik bunga. Ashida dan Ku'a ketawa melihat aksi lucu dan spontan Azarina. Mereka bertiga mula bergerak ke arah kawasan bukit tidak jauh dari kolej kediaman G18. Kolej yang terletak di sebelah bukit berkedudukan yang bertentangan dengan kolej G19 di seberang jalan yang terletak pada kedudukan yang sedikit kebawah.

"Mana la aku nak tau Azad oooi...apa, hang ingat aku minah bunga ka tau semua jenis bunga?. Sat sat, ni kita dok jalan tak tentu hala ni kita tau ka bunga apa nak kena cari ni?..masa tak lama ja depa bagi kat kita tau...Ku'a hang tau ka bunga pa yang depa suruh kita cari tu ha?" Ashida mula memberhentikan langkah. Azarina turut sama berdiri disebelah. Mereka berdua memerhatikan wajah Ku'a yang tenang dihadapan.

"Aku tau, hangpa berdua jangan dok risau. Jom lah kita pi turun kat bawah bukit sana. Ada bunga tu kat sana. " Ku'a mengatur langkahnya perlahan-lahan menuruni bukit yang sedikit curam. Kain baju kurung diangkat sedikit untuk memudahkan langkahnya ke bawah.

Azarina dan Ashida melihat sahaja langkah pantas Ku'a menghampiri rimbunan pokok dihadapan mereka. Ku'a pantas memetik bunga yang sedang mekar dan masih berbekas titisan embun di tiap kelopak bunga dihadapannya itu.

"laa cepat la petik...apa yang hangpa berdua dok tercegat ja kat situ."

Ashida dan Azarina saling berpandangan sambil mengangkat kening.

"Ku'a...ni nama dia bunga apa haa?...aku ni memang la kad merah part part bunga ni..lagi lagi kalau bunga-bunga yang set set tak popular dan glemer ni lagi la aku tak kenai...kan Shida, hang pun sama kan macam aku?." Ashida sudah mencebik pada Azarina. Tangannya pantas memetik bunga dihadapan seperti yang diarahkan Ku'a. Ku'a tersenyum memandang kedua-dua teman dihadapannya itu.

" Azad, Shida...kalau hangpa nak tau ni la yang nama dia Bunga Seri Pagi. Berwarna ungu dan hanya berkembang di waktu awal pagi sahaja."

Azad dan Shida saling memandang sambil melihat kuntum bunga di tangan mereka.

oooo...nama dia ni Bunga Seri Pagi rupanya.!

4 comments:

oRkId eDyLiYnE said...

best2...
nak lagi...
=)

kucc_aprilsnow said...

thks orkid...

ashida said...

aisey...sapa lak guna nama gue ni...kena mintak royalti la lagu nii...

kucc_aprilsnow said...

shida - weiiiiiiiii, hikhik muncui jugak no!,akhirnya...banyak hang punya royalti, citt...ini satu penghormatan buat hangpa ber3 la beb...kenangan manis masa kita 1st year di daerah sana...

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...