Wednesday, May 31, 2017

Kau Yang Satu

“Buat apa tuuu, grandma to be…” Jeffrey leret suara sambal jenguk kepala di sebelah Asma. Bukan dia tak tahu apa yang isterinya sedang buat. Dari luar dapur tadi hidung dah terbau haruman rendang. Sengaja ditanya. Mahu mengusik sebenarnya. Asma kalih pandang sebelah sambil hulur cebik.
“Tengah jemur tilam ler atukkkk.”
“Oooo.” Panjang muncung Jeffrey. “Jemur tilam dalam kuali ke grandma to be? Formula baru ni. Kena beli banyak kuali la kan. Mahu licin kuali di pasaran kena borong dengan orang tu.” Asma laju hala siku ke rusuk suaminya.
“Ada yang masuk dalam kuali rendang ni karang.”
Terkekeh ketawa Jeffrey. Tangan memaut erat bahu Asma. Hela nafas ditelan. Bau rendang ayam yang diminta Sarah menusuk rongga. Siap diminta buat banyak. Nanti boelh makan banyak kali sebelum balik ke Melbourne. Air tangan isterinya ini sentiasa yang terbaik. Dan dia benar-benar bersyukur dianugerahkan wanita istimewa ini dalam hidup.
“Atuk…” Asma tepuk lengan Jeffrey. “…please help me to get that puding leaf.” Asma tunjuk daun puding yang terletak dalam tapis di tepi sinki. Jeffrey pantas ke sinki. Dicapai tapis plastik dan dihulurkan pada Asma. “Here your’re. The secret ingredient to your marvelous chicken rendang.”
“Thank you, atuk.” Asma layang sengih. Jeffrey balas sengih Asma.
Atuk.
I hate that word.
Daun puding selamat diterjunkan Asma ke dalam kuali. Tangan lincah mengacau rendang yang sudah bergaul dengan daun puding yang menjadi kegemaran mereka sekeluarga. Terbayang senyum Sarah bila makan nanti.
“Yang…”
“Hurm.”
“Nak minta tolong boleh tak?”
“Name it Mister Chairman.”
“Jangan panggil I atuk boleh tak? Bunyi macam bongkok tiga aje. I ni hot lagi tau. Hot grandpa.” Asma ketawa kecil. Hot grandpa la sangat.
“Jangan ketawa, Yang. Fact okay. Anak-anak dara pun toleh berkali-kali kalau nampak I.” Mula dah dia.
“You need to know an important fact about man, Yang.”Asma angguk. “Okay. Say it Mister Chairman.” Tangan putar suis dapur. Tangan capai mangkuk kaca yang diletakkan di tepi dapur tadi. “Lelaki ni bila makin berusia, nilai dia makin mahal di mata perempuan. Especial a gentleman like me. Priceless.” Asma jongket kening pandang Jeffrey.
“Really?”
“Of course, dear. Hottest chairman in town. ” Jeffrey siap pegang dagu dan dipusing ke kiri dan kanan.Reaksi yang mengundang batuk kecil Asma.
“Gelinya telinga.”
“Eleh geli kunun. Tapi peluk kita tiap malam tak lepas-lepas tu tak geli.”
“Abang..” Asma humban sengih.
“Ya, Yang…” Jeffrey ikut baling sengih.
“Nak rasa rendang manusia tak? Sedap tau. Lagi-lagi daging Mister Chairman Jeffrey Iskandar. Manusia yang hot sangatttt tu.” Asma leret suara.
Berderai ketawa Jeffrey.
#AsmaJeffrey
#KauYangSatu

No comments:

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...