Wednesday, May 24, 2017

Kau Yang Satu (kompilasi istimewa)


“Dulu…lepas arwah Suhana meninggal dan lepas Duhaila tolak abang…abang rasa dunia abang ni akan berakhir berseorangan tanpa sesiapa di sisi sampai hujung nyawa. Sepi. Gelap.” Akhmal jeda seketika. Ingatan kembali pada dua wanita yang terdahulu hadir dalam hidup. Moga Suhana tenang di sana. Moga bahagia Duhaila dan keluarga tercinta akan berkekalan hingga ke taman syurga.“Tapi takdir itu maha indah sebenarnya. Dia hadirkan bintang paling terang pada langit hidup abang yang gelap. Dia datangkan Siti dalam hidup abang dan Ben. Siti macam mimpi indah abang yang hadir dalam dunia nyata. Dan sekarang bila abang tengok anak-anak membesar…ada cucu-cucu, abang rasa inilah hikmah atas segala ujian yang Dia berikan pada abang dulu.” Siti balas pautan jari-jemari Akhmal. Tahu akan kisah dua wanita yang pernah hadir dalam hati suaminya.
“Dulu…” Siti hala kornea ke langit. “…hidup Siti pun macam langit tu. Nasib tak ubah macam si Bawang Merah yang malang. Tak pernah terfikir akan datang suatu hari nanti seorang penyelamat…seorang putera kacak yang akan bawa Siti keluar dari dunia duka lara. Saluti Siti dengan permata bahagia. Hidup bahagia dalam istana cinta.” Akhmal pandang Siti. Kening diangkat rendah.
“Abang ni putera kacak ke, hurm?”
“Putera paling kacak di hati Siti.”
Ketawa kedua-duanya bertaut.
“Sayang…”
“Ya, abang.” Siti tayang mata yang bercahaya.
“Terima kasih jadi mimpi terindah dalam hidup abang.”
“Terima kasih juga sebab buat mimpi indah Siti jadi kenyataan.” Akhmal senyum. Satu kucupan singgah di dahi Siti. Ditarik tubuh kecil isterinya dalam pelukan. Tangan Siti paut kemas pinggang Akhmal. Mata kedua-duanya terus tegun menatap langit yang bergemerlapan.

No comments:

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...