Thursday, May 18, 2017

KAU YANG SATU (kompilasi istimewa)


“Bila nak buat kenduri tu, mama?” Filzah sambut cawan berisi kopi yang dihulurkan Ben. “Thanks, sayang.” Ben kerdip mata. Bibir siap balas dengan ucapan yang buat Filzah lebar tersenyum. Love you too, sayang. Siti capai mangkuk berisi been hoon siam yang digoreng atas permintaan si kembar Hajar dan Ismail. Cucu-cucu bertuahnya itu sudah hilang di tingkat atas. Tahu sangat ke mana perginya. Ke bilik maksu Chahnya la yang suka sangat mengumpan dengan permainan baharu.
“Mama dengan Auntie Asma rancang nak buat kenduri 12 Rabiul awal nanti. Kita dua keluarga berkumpul di sini.”
“Danish dengan Sarah ada sekali ke, mama?” Ben jadi teruja. Sejak kedua-duanya ke Australia kerana Sarah sambung ambil master, aidilfitri tahun lepas merupakan perjumpaan terakhir mereka. “Katanya balik sebab Sarah mengidam nak makan lauk kenduri. Mana nak dapat kat sana. Jenuh la Danish nak cari.” Siti senyum. Teringat akan rasa teruja Asma yang bakal menyambut cucu pertama.
“Wow.” Ben tepuk tangan. Mata melirik pada Filzah. “Dapat jugak diorang baby made in Australia, sayang."Ben ingat lagi kata-kata Danish waktu menghantar kedua-duanya di KLIA dua tahun lepas.
"Aku pergi sana bukan setakat teman mem besar aje, bro. Misi terpenting aku akan terlaksana di sana."
"Misi amende kau ni. Kau jangan nak cari pasal buat misi mengorat awek kat sana. Kau tu bukan aku tak kenal."
"Amende misi mengorat. Misi buat anak la dengan mem aku. Made in Australia. Baby..wait for papa okay. Papa is coming." Ben ketawa. Danish dan sengal memang seirama.
"Kalau dapat girl, mahunya tuan doktor perasan lelaki terhandsome di muka bumi letak nama Mirranda.”
“Itupun kalau dapat approval Sarah la, sayang.” Ben dan Filzah ketawa besar. Tahu benar obses Danish pada model cantik kelahiran Australia itu. Akhmal dan Siti ikut ketawa.

No comments:

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...