Thursday, November 28, 2013

Tika Itu...Inai Masih Merah - TEASER Bab 1




“ENCIK HANIFF, NANTI...ENCIK HANIFF MIRZA!” Zara laju mengejar susuk tubuh lelaki didepan. Lelaki yang kebelakangan ini makin kerap hadir dipejabat ini menemui ketuanya. Langkah Zara makin deras mendekati lelaki yang langsung tidak mengendahkan panggilannya. Suara Zara terus memanggil. Issh, susah betullah bercakap dengan orang besar-besar ni. Langkah berjaya disaingi. Zara memberanikan diri menentang wajah kacak tinggi lampai disebelah yang terus berjalan tanpa mahu menoleh. Dia ni memang tak makan saman betul! Tubuh dibawa berdiri menghalang lelaki dihadapan dari meneruskan langkah. 

“Encik Hanif tak boleh masuk. Encik Haniff tak ada temujanji .”
Langkah Haniff terhenti. Sorotan mata dibawa melewati wajah bulat putih mulus dihadapan. Gadis berskirt hitam paras lutut yang dipadankan dengan jaket warna senada seakan mahu menerkam. Wajah serius dipaparkan Haniff. Dua pasang mata mereka saling beradu tentang.

“Boss awak ada kata tak nak jumpa saya?”

“Bos saya tak mahu diganggu sesiapa hari ini.”

“Saya nak jumpa dia…bukan nak ganggu dia. Awak tak perlu bimbang. Dan saya bukan nak culik boss awak yang cantik tu. ” Usai melempar kata Haniff laju membuka langkah. Zara ternyata gagal menahan lelaki itu yang jauh lebih pantas. Haniff sudah meloloskan tubuh segaknya ke dalam bilik Hannan Zahirah yang tadinya tertutup rapat. Mati la aku! Zara kemam bibir. Pesanan Hannan agar dia tidak diganggu dalam dua jam ni kerana perlu menyiapkan kertas cadangan yang diminta Datuk Hamzah gagal dilunaskan. Dan lelaki itu penyebabnya! 

Dua pasang mata berlaga. Hannan laju membawa mata ke pintu biliknya yang tiba-tiba ternganga. Zara yang tercegat dibelakang lelaki yang cukup dikenali ditatap. Dia tahu Zara tak bersalah. Lelaki ini memang tak faham bahasa!

“Cik Hannan..minta maaf saya tak sempat nak ha….”

Hannan angguk kepala. Senyum. “Tak apa.,Zara. Tolong tutup pintu.”

Zara lepas nafas. Akur. Kepala diangguk. “Baik cik Hannan.” Zara lontar lirik mata kearah lelaki segak berkaca mata yang sudah melabuhkan duduk dihadapan Hannan. Issh, tak reti bahasa betul! Tangan menarik tombol pintu.

Hannan memerhatikan langkah Zara hingga pintu ditutup. Mata kembali jatuh pada lembar kertas –kertas putih yang bergelimpangan diatas meja. Pena yang terkepil dijari kembali menari dilantai kertas. Sesekali mata melirik pada skrin empat segi Ienovo didepan. Tetikus dilarikan ke kiri kanan. Dibawa balik pandangan ke lembar kertas. Mata pena terus mencatat. Hannan buat tak endah kepada tetamu tak diundang yang sedang duduk merenungnya dari tadi. 

Tiada suara yang berdetik. Hanya hembus nafas yang dari dua tubuh berdesir memenuhi ruang bilik yang sederhana besar. Sepasang mata Haniff tidak lepas menentang raut bujur sirih yang bertudung unggu hari ini. Nampak anggun.

“Assalamualaikum.”

Hannan angkat mata. Senyum dibibir lelaki didepannya ini tidak langsung menarik bibirnya untuk membalas. “Walaikumsalam.”

“Hannan. I nak tahu keputusan you.”

Jeda.

Hannan kembali membawa tumpuan ke deretan beberapa dokumen yang diteliti sejak awal pagi tadi. Ternyata kedatangan lelaki ini mengganggu konsentrasi tumpuannya. Sungguh-sungguh mengganggu! Apalagi yang you mahu, Haniff? Apa lagi! 

Haniff terus tidak berkelip memandang raut wajah mulus Hannan yang tenang meladeni timbunan kertas yang bergelimpangan diatas meja. Panggilannya langsung tidak bersambut. Haniff sedar dia dipihak yang bersalah maka terima sahajalah apa sahaja bentuk layanan Hannan terhadapnya. 

“Hannan…please. I tahu I bersalah pada you. Tapi tolong jangan buat macam ni pada i.“

Pena ditangan dilepaskan. Suasana didalam bilik mulai dirasakan hangat. Mata dikelipkan beberapa kali. Hempasan nafas yang berkecamuk dan menggila didalam dada cuba dikawal. Tidak mahu terlihat dihadapan lelaki ini akan gelora yang sedang membadai dijiwa. Dia tidak mahu nampak tewas dimata lelaki ini. Jiwa halusnya yang dulu runtuh sudah dipasakkan semangat untuk tidak akan rebah lagi. Dia sudah cukup sengsara selama ini. Cukuplah, Haniff. Apa lagi yang you mahu dari i? Tubuh berbalut kurung unggu lembut berbunga putih bingkas dibawa berdiri. Langkah diatur ke kabinet dibelakang. Langsung tidak diendahkan tetamu tidak diundang yang sedang duduk dihadapannya. Lantaklah! Dia memang tak diundang sini. 

Haniff bingkas bangun. Langkah dibawa mendekati Hannan yang membelakanginya. Helaan nafas berlari laju. Jarak tubuh yang makin kecil jurangnya antara mereka membuatkan Hannan pantas berpusing. Dua tubuh saling bertentangan. Hannan dakap fail hitam kejap didada. Mata tajam melontar.

“Step back, Haniff.”

“Hannan..”

“I said step back!” Suara terlantun nyaring. Hannan ketap bibir. 

“No. I won’t , Hannan.”

“Haniff!!!!”

“Not until I you say yes.”

“You jangan nak kurang ajar, Haniff.”

“Just say yes, Hannan.”

“No! I won’t let you.”

“Then I’ll be standing here…with you…all night long.”

“You dah gila ke, Haniff!” Mata Hannan sudah membuntang. Sakit hatinya dengan sikap degil Haniff yang sengaja tak mahu faham akan penjelasannya.

“You yang buat I jadi gila, Hannan. The choice is in your hand now. Wanna spend a night with me here or you let me have what I want.”|

You memang gila, Haniff!!!

2 comments:

sara said...

Kucc... Citer2 kucc masih blom habis baca dah kluar yg ni.
Best nyer...

idA said...

apa sebenarnya mahunya mamat poyo tu..just barge in tanpa rasa bersalah... blur sat..

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...