Tuesday, November 19, 2013

Kerana Cinta Itu Ada Saktinya - Bab 13

Bab 13
“NASIB BAIK BETUL DADDY SI DIAN  lalu kat situ masa hari kejadian tu, Aida. Kalau tak, hmmm…tak tahulah akak apa jadi kat kau. Silap-silap kau terbaring jer kat situ sampai petang kut. Jalan tu dah lah sunyi sepi.  Issh, mengerikan betullah hal-hal ragut sekarang nih. Kak Niza rasakan ni mesti kes budak-budak penagih ler tu. Duit tak der nak beli benda haram jadah tu, haa meragut orang jer la penyelesaiannya. Elok dipancung jer tangan-tangan peragut ni.” Puan Anne geleng kepala. Mulut Niza yang dipanggil teacher Niza itu memang cukup terkenal dengan kecoh dan bisingnya. Semua guru-guru yang bernaung dibawah bumbung My Little Sweet Home Child Care Centre cukup masak dengan mulut Niza.
            Aida senyum. Mata menyusuri wajah guru senior yang dipanggil kak Niza juga guru-guru yang lain yang berada di bilik puan Anne pagi ini. Mereka memang jarang bercakap sejak Aida mula berkhidmat disini. Mungkin Aida guru baharu sementelaah lagi Aida juga jenis yang tidak banyak cakap, jadi komunikasi antara mereka lebih bercorak isyarat. Senyum dan angguk kepala sahaja. Sesekali sahaja mereka bercakap jika bertembung di pantri jika kebetulan waktu rehat mereka sama.
Aida menjadi tumpuan hari ini setelah lebih seminggu tidak hadir berkerja. Semua sedia maklum apa yang terjadi. Dan hari ini semuanya bagai teruja mahu mendengar kisah daripada mulut Aida sendiri tentang apa yang berlaku pada hari dia diragut. Semuanya sudah diceritakan tadi. Dan alhamdulillah semalam dia sudah dibenarkan keluar dari wad  usai segala prosedur dan keterangan daripadanya diambil oleh pihak polis untuk siasatan. Nasib baik sungguh ada Fazwan yang banyak membantu Aida untuk memberi keterangan. Aida agak gementar juga waktu disoal oleh pihak polis tentang apa yang berlaku namun adanya Fazwan dan Fyza disisi yang banyak memberi kekuatan, segalanya diselesaikan dengan baik. 
          “Semua yang berlaku tu kehendak Allah, kak Niza. Apa-apapun saya bersyukur masih dipanjangkan umur untuk terus berada disini…memberi khidmat pada penghuni-penghuni kecil disini selagi khidmat kecil saya ini diperlukan.”
          Teacher Aini, Nancy, Laila, Vani juga Niza mengangguk serentak. Masing-masing berganti-ganti memeluk erat tubuh kurus Aida.  Ada esak yang terdesir. Ada hiba halus yang hadir menjengah cuping.  Aida kemam bibir. Ada rasa sebak yang singgah di ujana hati.
          Puan Anne yang menjadi saksi melontar angguk.  Usai semuanya bahu Aida yang berdiri disisi dipaut lembut. Saling berpandangan. Senyum bertukar.
          “Welcome back, teacher Aida.”
          Aida angguk.
          “Terima kasih, puan atas segala-galanya.”
          “Ok ladies. Back to your class.”
          “Ok, madam!” Semua menyahut serentak bersama derai ketawa.

“Aida..”
          Aida yang sedang membancuh milo panas dan berdiri membelakangkan meja menoleh. Bibir ukir senyum pada cikgu Niza yang sedang tekun menikmati kuih lapis dan bee hoon goreng yang disediakan oleh puan Anne. Memangnya setiap hari puan pengetua yang baik hati itu akan sentiasa menyediakan juadah sarapan pagi untuk semua penghuni di sini.
          “Ya, kak Niza.”
          Niza gamit tangan.
          “Meh duduk sini jap. Akak ada benda nak cakap dengan kau sikit.”
          Aida atur langkah bersama mug milo panas ditangan mendekati meja. Duduk dilabuhkan disebelah cikgu Niza.
          “Ada apa kak?” Lafaz basmallah terluncur. Sudu disua terisi milo panas perlahan-lahan disua ke bibir. Dicicip sedikit demi sedikit. Hati-hati.
          Niza tatap wajah cantik guru baharu didepannya ini. Sudah banyak bunyi-bunyi yang dia dengar dari kalangan guru-guru senior tentang “hubungan baik “ Aida dengan lelaki yang hanya mereka kenali sebagai “daddy Dian Khalisya“. Itu yang sering didengar dari bibir Dian Khalisya bila ditanyakan tentang siapa lelaki kacak yang sering menghantar dan menjemputnya dari tadika ini. Jika selama ini yang kerap dilihat mereka adalah wajah Puan Annur Qistina dan encik Johan yang menghantar si comel itu, kini wajah baharu pula yang kerap terpampang di tadika ni saban pagi dan wajah itu jugaklah kerap benar dilihat berbual-bual dengan si cantik didepannya ini. Niza ada sekali dua terlihat kereta mewah lelaki itu bersama pemandunya menghantar Dian Khalisya namun tidak pernah pula bertegur sapa.  Dan Lelaki segak tampan penuh karisma dan cukup bergaya itu lewat kebelakangan ini akrab sungguh dilihat menghantar Dian Khalisya ke sini. Dan sejak Aida bekerja disini, mereka kerap benar melihat Aida berbual-bual mesra dengan lelaki itu.  Kalau dilihat dari segi penampilan, gaya juga kedudukan sosialnya mustahil lelaki tersebut belum berpunya. Mustahil benar!
 “Akak ni bukan nak menyibuk, tapi akak ni cuma taknak kau tu dipermainkan orang. Kau tu muda, Aida..cantik sangat pulak tu.  Lelaki zaman sekarang ni bukan boleh percaya, Aida. Sehelai rambut pun belum tentu betul apa yang dia cakap.”Gelas air teh didepan dicapai lalu disua ke bibir. Diteguk perlahan. Mata mengerling sekilas ke arah Aida yang tampak manis dengan kurung yang bertanah hijau limau purut ditaburi corak bunga kecil putih.
          Dahi Aida membentuk garis kerut. Tidak faham dengan apa yang didengar.
         “Maksud akak?”
          Niza letak gelas di meja. Nafas dihela perlahan.
 “Daddy si budak Dian tu la.”
          “Encik Fazwan maksud akak?”
          “Ha’a.”
          “Kenapa dengan dia, kak Niza?”
          “Kami kat sini bukanlah nak jaga tepi kain orang, Aida tapi memang banyak jer mata yang selalu nampak Aida dengan daddy si Dian tu berbual-bual. Nampak mesra benar. Macam rapat pun ye. Akak ni bukan apa, taknak Aida ni nanti jadi barang mainan pulak. Lelaki berkedudukan macam tu, kaya pulak..hmmm,tau tau jer la kan. Kadang bini cantik macam bidadari pun belum cukup kuat nak mengikat langkah lelaki yang poket-poket tebal ni. Dapat pulak pucuk muda kampung yang cantik gila macam kau ni, Aida.  Mengaku bujang pun sanggup asal dapat apa yang dia nak. ”
          Aida senyum kecil biar hati berdetik juga kala ayat terakhir kak Niza menghentak dinding hati.  Namun bibir tidak ingin berkata apa-apa dulu. Mahu dibiarkan dan didengar apa lagi yang bakal keluar dari mulut wanita lewat tiga puluhan ini. Milo yang sudah suam dibawah ke bibir. Dihirup perlahan-lahan. Sepotong kuih lapis yang terhidang ditengah meja dicapai lalu dimasukkan kedalam piring kecil dan garfu yang sudah sama tersedia. Dibenamkan mata garfu ke tubuh kuih lapis yang berwarna-warni. Perlahan-lahan disua ke bibir. Dikunyah cermat.
          “Akak  dengar pagi ni pun dia singgah kat sini walaupun si Dian mamanya dah hantar awal-awal lagi. Singgah bawak jambangan bunga pink rose lagi katanya buat kau ye. Besar sungguh dan cantik katanya. Hmmm..bertuahnya badan…tapi jangan mudah terpedaya dengan macam-macam pemberian ni, Aida. Kena ingat jugak. Mana tau dia ada niat yang tak baik kat kau. Akak ni cuma nasihat jer. Kau tu budak..dari kampung pulak katanya..kan. Kau mentah lagi dengan permainan lelaki bandar ni. Nanti di longgokkan kau dengan macam-macam hadiah…layan kau baik-baik ngalahkan puteri…ikut apa kau mahu. Nanti dia minta balasan daripada kau. Jangan terjerat, Aida. Paling penting jangan sampai rampas suami orang. Meruntuhkan rumahtangga orang sebab nak hidup senang lenang…hidup mewah. Tak berkat hidup kau nanti. Kena sumpah hari-hari. ”Niza sambung bicara sambil lontar biji mata ke arah Aida yang takzim menghirup milo.Tiada reaksi dari  Aida. Mulutnya tenang mengunyah kuih lapis.
          Kunyahan yang hampir selesai disudahi perlahan. Aida angkat muka. Senyum kecil terhampar di pinggir bibir. Kotak tisu di sisi meja dicapai. Ditarik sehelai lalu dibawa ke bibir.
          “Terima kasih atas nasihat dan prihatin kak Niza. In Shaa Allah, saya akan hati-hati. Saya sedar diri kak. Saya tahu saya budak kampung. Dan in shaa Allah saya takkan sesekali merampas milik orang. Jauh sekali meruntuhkan masjid kasih sayang dua hati yang terbina atas jambatan akadnikah yang penuh rahmat dan barakah.”
          Niza bawa tangan ke bahu Aida. Ditepuk perlahan.
          “Kau jangan ingat akak atau cikgu-cikgu kat sini dengki ke apa dengan kau ye, Aida. Tak.” Niza geleng kepala. “Akak cakap ni sebab akak sayang kau. Akak taknak nanti kau terkena..terperangkap jerat lelaki-lelaki kaya yang dah ada isteri tapi cuba nak test market nih. Mengaku bujang demi mencapai kemahuan nafsu diri. Dunia sekarang ni macam-macam, Aida. Tau tau jer la kan.” Niza bangkit dari duduk. “Akak masuk dulu ye. Kelas akak nak mula kejap lagi ni.”
          Aida angguk. Tenang. Bibir menghulur senyum. Mata menyusuri langkah cikgu Niza hingga tenggelam di sebalik ruang pantri dan ruang tengah. Aida hembus nafas. Segala-gala yang singgah ditelinga tadi masih kukuh di kotak  ingatan. Segala-gala hanya berpunca dari satu nama. Satu wajah. Milo yang masih tersisa dihirup. Seraut wajah damai berkaca mata singgah dipelupuk ingatan. Wajah yang singgah bertanya khabarnya pagi tadi disini bersama huluran jambangan merah jambu yang indah. Wajah yang tidak lupa mencari si comel Dian bersama sebuah kucupan sayang. Bicara mereka tadi kembali menyapa fikiran.

Jambangan bunga ros merah jambu Aida sambut perlahan-lahan. Teragak-agak. Bukan Aida tidak nampak kerling mata dan senyum guru-guru di taman permainan yang berada tidak jauh dari pintu pagar utama. Semua mereka Aida sangat pasti sedang menjadi saksi mata dan teruja menjadi pemerhati tak berlesen untuk terus mendakap pemandangan yang sedang terhidang didepan mereka. Aida rasa seluruh wajahnya kini kebas. Kembang. Membengkak. Malu yang tidak terluah. Segan yang tidak tertulis dek mata pena. Tidak terdaya. Melihat wajah damai lelaki didepannya ini menjala pandangan tenang, Aida hilang kata-kata.  Sungguhlah lelaki yang bergelar daddy Dian Khalisya nan comel itu semakin berani lewat kebelakangan. Tindak tanduknya tidak terjangka dek akal Aida. Melihat jambangan ditangan hati bergetar bimbang. Sah-sah nanti dirinya akan menjadi bahan usikan kalangan guru-guru. Encik Fazwan ni pun satu. Kenapalah datang bawak bunga ke sini. Kan kita berdua dah jadi tumpuan semua. Nanti Aida jugak yang kena tanggung. Senyum dibibir pemilik nama Fazwan Anuar  ditelan dengan pelbagai rasa dijiwa.
          “Aida macammana hari ni?”
          Aida yang kembali ke lantai realiti perlahan mengangguk.
          “Alhamdulillah.”
          “Fyza hantar tadi?”
          Aida angguk lagi. Aida lihat Fazwan ukir senyum.
          “Good. Balik nanti tunggu saya,hmmm. I’ll try not to be late.”
          Mata Aida sedikit besar. Terkejut dengan apa yang didengar. Kepala spontan menggeleng.
          “Eh..takpa..takpa. Saya boleh balik sendiri. Jangan susah-susah, Fazwan.”
          “Naik bas,hmmm?”
          Aida telan liur.
          Fazwan geleng.
          “I wont let the same thing happened again to you, Aida. You knew how much I care about you, right. Don’t do this,hmmm. I won’t forgive myself if anything happen to you.”
          “Tapi…” Aida kemam bibir. Mata jatuh pada raut berkaca mata yang berdiri setentang dengannya. Jari telunjuk Fazwan yang digoyang ke kanan dan kiri buat Aida terkesima.
          “Aida…” Seru namanya yang panjang tapi cukup perlahan dengan nada dendang yang membawa makna yang cukup difahami buat Aida serba-salah.
          “Saya taknak susahkan awak. Saya…” Titik bicara bagai ternoktah kala dilihat jari telunjuk Fazwan mencecah bibir. Lontaran isyarat yang tidak sukar difahami maksudnya.
          “Tunggu saya nanti, hmmm. Saya hantar Aida balik. Saya gerak dulu. Assalamualaikum.” Salam disambut perlahan. Mata Aida terkelip. Bibir seakan mahu menyampaikan sesuatu.
          “Fazwan..” Terlontar juga secara spontan seru itu. Aida telan liur. Fazwan dilihat menghentikan langkah. Menoleh bersama kening yang memberi isyarat.
“Hmmm.”
          “Err…” Aida geleng kepala. “tak ada apa-apa. Cuma…cuma nak cakap terima kasih untuk ni..” Aida angkat sedikit jambangan di riba lengan.
          Senyum dibibir lelaki tu terjuring. Aida jeda menatap.
“Saya harap awak faham maknanya, Aida. “  Lambai tangan Fazwan terlontar. “Take care. See you later,hmmm.”

Aida kemam bibir. Jambangan ros merah jambu nan indah yang diletakkan di atas lokernya kembali singgah di mata. Tangan mengurut pangkal hidung. Kata-kata Fazwan kembali terulang di teratak  minda. Bersimpang siur dengan kata-kata cikgu Niza yang menerjah ruang fikiran. Mata terpejam sesaat. Cuba mencari ruang untuk jiwanya mencari jawapan. Cuba mencari ruang buat hatinya memandu arah diri.
         
“KENAPA NI,HMMM? DIAM JER dari tadi. Aida ada masalah?”
          Aida senyum. Kepala menggeleng. Fazwan yang duduk  berjarak sesusuk tubuh manusia masih tidak lepas dari memandang makhluk paling indah yang baru hadir didalam hidupnya.
          “Saya secara amnya memang tak pandai meneroka daerah hati orang…tapi saya secara khasnya boleh faham sikit-sikit bahasa tubuh manusia ni. Tak sukar rasanya nak faham kalau tengok reaksi secara fizikal. Tengok muka rasanya boleh tahu apa yang tersembunyi kat dalam hatinya. ” Fazwan cuba memancing dengan ayat lelucon. Tujuan hanya satu. Mahu Aida membuka bicara. Dia pasti benar ada sesuatu yang sedang bergumpal didalam hati si cantik disebelahnya ini. Namun dia tidak berani meneka dalam samar. Bimbang terkhilaf bicara biarpun lohong jawapan seakan sudah memancarkan cahayanya di wajah mulus Aida.
          Aida spontan menoleh. Bibir Fazwan yang melambai senyum singgah dimata. Kata-kata lelaki ini tadi buat hatinya tercuit juga.
          “Ye?” Aida kerdip mata. Fazwan balas kerdipan. Bibir Aida tanpa sedar menjala senyum spontan nan manis. “ Jadi bahasa tubuh saya sekarang ni sedang bawak makna apa.”
          Fazwan senyum manis. Umpannya mengena.
          “Well..looking at you..your eyes…your spontaneous body language, what i can say is that you’re hiding something from me. There is something in your eyes that you wish to tell me. You wish to ask. Am i right,hmmm?”
          Desir nafas Aida terdesir dari rongga. Mata dihala ke riba. Jambangan yang diterima pagi tadi ditatap takzim. Perlahan mata dan wajah diangkat. Dilontar pandangan ke wajah disebelah.
          “Fazwan..”
          Senyum dibibir itu buat Aida khali seketika. Liur yang terasa payau ditelan. Dia tahu dia perlu bertanya. Dia tahu dia perlu mendapat jawapan yang jelas. Bicara Fazwan di hospital dahulu masih samar.
          “Saya tak tahu nak mula dari mana.”
          “Mulakan dengan bismillah.In shaa Allah.”
          Aida senyum. Mata dihala kedepan. Pemandu Fazwan yang mahu dipanggil namanya sebagai abang Mat sahaja yang Aida kenal sejak dia dimasukkan ke hospital begitu tenang mengawal stereng. Aida jadi segan. Pasti nanti apa yang terlontar dibibirnya ini akan singgah juga di cuping abang Mat. Pasti nanti Aida dicop gadis gedik tidak tahu menjaga susila bertanya soalan sedemikian kepada lelaki bukan mahram yang baru benar dikenali.
          Fazwan yang melihat lirik mata Aida faham apa yang tertulis di fikiran Aida.
          “Tak perlu risau dan segan dengan abang Mat, Aida.  Kan abang Mat?” Fazwan seluk jari dikiri leher kusyen pemandu. Bahu abang Mat ditepuk. Ahmad mengangguk.
          Aida kemam bibir seketika. Yang terkepung didadanya saat ini harus dilepaskan. Lafaz basmallah terluncur dihati.           
          “Tentang awak, Fazwan.”
          “Tentang saya?” Fazwan mengangkat kening.
          Aida angguk halus. Tidak pasti samada mahu diteruskan mukadimah yang sudah dimulakan. Galau bertamu dihati.
          Dan seakan memahami apa yang sedang bunga-bunga risau yang bergayutan ditangkai hati si cantik disebelahnya ini, Fazwan menyambung bicara
          “Tanyalah, Aida. Anything. I’m yours now.” Aida angkat mata. Tautan dua pasang renungan buat Aida rasa liur sudah bergelen-gelen laju menuruni lembah kerongkong.
          “Saya masih samar…masih kabur tentang status awak, Fazwan. ”
          Fazwan angguk.
          “Saya sedang membuka pintu peluang seluas-luasnya kepada awak untuk tanya apa sahaja tentang saya, Aida. Just name it,hmmm. In shaa Allah saya akan jawab. Akan saya terang segala yang menjadi samar dan kabur dihati awak selama ini tentang saya..tentang diri saya.”
          Aida lepas nafas halus. Mata jatuh ke riba. Dipandangan jambangan seketika sebelum dibawa pandangan kea rah Fazwan.
          “Betul awak bukan suami orang? Betul awak bukan milik mana-mana perempuan?”
          Fazwan senyum. Raut cantik disebelah ditatap. Ada sesuatu yang tiba-tiba singgah di akal.
          “ Saya memang selamanya milik seseorang…seorang perempuan. Perempuan yang paling saya cinta didunia ini.”
          Aida terkedu!
                Jantung seakan terhenti berdenyut.

8 comments:

Anonymous said...

Fazwan milik ibunya la tu..sj na ngusik..

-che`leen-

Kak Sue said...

hehehe... Aida kan pandai mestilah ibu FA orang yang teristimewa tu.... hehehe.... saja FA ni nak kenakan Aida... kalau Aida terus cakap x pa lah.. padan muka FA...hehehe

seed169 said...

alah bikin suspen pula FA ni...hmmm
alah sweetnya bagi bunga kat Aida kat depat taska...
fuh....melting dah ..
kihkihkihkih

Anonymous said...

betul-betul tak sabar nak tunggu sambungan cerite ni....cepat2 sambung ye kucc

itu_aku +_^zue said...

FA ni wat suspen je

Anonymous said...

FA, jgn main mainkn Aida. Nanti melepas x dpt Aida
Yanshi

zue said...

FA buat suspense sungguh...sian Aida dah terkedu tu.

nazira azwa said...

alahai FA n wt saspen je..
msti nk ckp milik ibunya n..
sj la 2 nk wt Aida sentap..

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...