Wednesday, November 13, 2013

Kerana Cinta Itu Ada Saktinya - Bab 12


Bab 12

“AKU RASA ENCIK FAZWAN TU SUKA KAT kau lah, Aida.” Fyza labuh duduk di atas katil. Mata membuat pandang kea rah Aida yang leka membelek jambangan ros merah jambu yang sudah disiap diisikan kedalam bekas kaca cantik oleh Fyza. Bekas dan bunga yang dibawa  bersama oleh Fazwan tadi. Mengingatkan Fazwan, Fyza senyum dalam hati. Tanpa kedua-duanya sedar, Fyza menjadi saksi aksi suap-menyuap yang berlaku antara Aida dan Fazwan tadi. Fyza yang kebetulan mahu melangkah masuk ke wad perlahan-lahan mengundurkan langkah melepasi pintu dan hanya berdiri dibaliknya saat mata tertancap Aida sedang menyuap Fazwan dan kemudian Fazwan pulak melakukan aksi yang sama. Langsung kedua-duanya tidak menyedari kehadiran Fyza yang berada di muka pintu. Asyik betul buat adegan suap-menyuap ye!
 Kembali mengimbau raut wajah lelaki itu, Fyza jadi gusar. Bimbang bertamu dipintu hati. Kalau benar telahan abang chik, bagaimana nanti? Fyza dapat merasakan perkara yang sama. Gerak hatinya benar-benar terarah ke situ. Fazwan memang ada niat terhadap Aida namun Fyza tidak mahu buru-buru mengaitkannya dengan hal yang tidak baik. Fyza pun belum betul-betul kenal siapa Fazwan sebenarnya. Sekadar mendengar luahan abang chik sesuatu yang tidak wajar untuk membuat satu rumusan yang menyeluruh. Daripada pengamatan Fyza yang singkat, Fazwan dilihat sebagai lelaki yang budiman. Tanpa bantuannya yang seakan memang telah ditentukan untuk menemui Aida pada hari kejadian, Fyza tidak pasti apa nasib Aida. Melihat cara Fazwan melayan Aida, cara Fazwan bercakap dengan Aida, Lelaki itu sudah ikut keluar bersama doktor yang merawat Aida. Ada yang ingin dibualkan katanya. Fyza pun tak tanya sebab Fazwan sudah beri isyarat agar Fyza menemani Aida. Biar dia sahaja yang menguruskan hal-hal lain dengan pihak hospital.
Aida  kerut dahi. Fyza nih, issh!
“Mana ada lah. Dia anggap aku kawan jer lah. Lagipun aku ni kan cikgu anak dia. Tu jer. Tak lebih..tak kurang. Ada faham?” Aida lontar sengih kecil.
Fyza cebik.“Mata aku tak boleh menipu tau Aida. Apa yang tengok tadi bukan benda yang dibuat-buat. Aku nampak keprihatinan dia pada kau. Nampak sungguh ambilberat dia pada kau. Kalau setakat kawan takdernyer dia nak sungguh-sungguh suap kau makan macam tadi tuh. Takdernya dia siap tunggu kau kat hospital sampai lewat malam tadi. Tunggu sampai kau betul-betul dah lena baru dia balik. Hari ni pulak pagi lagi dia dah datang. Siap bawak bouquet pinlk rose yang gempak giler lak tu. Cuba kau fikir sendiri. Kawan biasa macam tu ker? Dan aku rasa kau pun macam suka kat dia gak kan. Haa…jangan nak tipu ek. Amboiii kemain tadi ek…main suap-suap lagi korang berdua. Boleh tahan kau yer, Aida. Issh…mau tak tidur malam laki orang tu  cik Aida ooiii.”
Aida bawa tapak tangan ke mulut. Bebola mata sedikit luas terbuka. “Macam…macammana kau tahu..kau kau kan…” Kata-kata Aida tergantung kala sengihan lebar Fyza terjala di pinggir bibir. Sengihan yang begitu dalam maknanya. Eeei…Fyza nampak ke tadi. Alaa..malunya!
“Kalau kau dah asyik tenung..renung…tatap…pandang  muka encik Fazwan yang handsome maut tu, gajah lalu pun kau tak nampak.”
Aida tepuk lengan Fyza pula.
“Kau ni, Fyza..jahat betul lah. Aku betul tak nampak pun kau masuk tadi lah. Sungguh.”
 “Takper..aku faham. Aku pun sebenarnya taknaklah kacau daun. Lagi-lagi orang tu pulak masa tu sedang seronok betul  kena suap dan bersuapan dengan hero yang menyelamatkan dia semalam kan. Bahagianya hidup jadi orang sakit ni ye.” Fyza lontar kening yang terangkat.
Aida ketap bibir. Jari-jemari dibawa ke lengan Fyza. Dicubit halus. Terburai ketawa Fyza.  
“Tapi kau pun boleh tahan ek. Tak sangka aku. Berani jugak kau suap dia.”
Aida kemam bibir seketika. Peristiwa tadi terlayar dimata. Sungguh Aida tidak tahu kenapa dia begitu berani tadi. Entah kenapa dengan Fazwan dia jadi cukup selesa sekali biar perasaan malu itu masih utuh menghijabi jendela diri.
“Aku..aku cuma sahut cabaran dia. Tu jer.”
Fyza angkat kening.
“Dia cabar kau suap dia?”
Aida angguk tulus. “Haa lah.”
“Pastu?”
“Aku suap jer la dia.”
Fyza ketawa lepas sambil hala ibu jari kanan yang ditegakkan.
Aida ketap bibir.
Fyza angguk bersama deheman pelahan. Dilepaskan nafas dalam-dalam.
“Begitu yer kisahnya. Oklah…aku terima alasan kau.  Kadangkala bila kena cabar dalam situasi macam tadi tu kita mungkin akan bertindak spontan. Bertindak diluar dugaan. Apa-apapun aku seronok sangat tadi. Yelah kan…bukan senang tau nak tengok adegan suap-menyuap ni. Kau la untung, Aida. Peerghh. Kalau kau tak kenyang, tak tau la aku nak kata. Bertukar-tukar suapan tu sambil saling merenung. Walla. Romantik sungguh korang ye. Mesti segala rasa cinta nan sepenuh jiwa bergaul dengan selaut kasih sayang dia dah masuk dalam suapan tu. Nanti segala rasa t uterus sebati dalam diri kau. Jadi darah daging. Hmmm…” Fyza hela nafas dalam.” Kalau kau kena sakit angau nanti aku tahu lah nak cari penawarnya, Aida. Aku dah tahu mana nak cari ubatnya.”
“Eeei kau ni kan…” Aida laju hala tapak tangan kanan ke bahu Fyza. Dipukul lembut. “Suka sangat laa usik aku tau. Jahat tol!” Berderai lagi ketawa Fyza.
Jeda seketika bicara mereka. Hanya ketawa Fyza yang masih berbaki.
“Aida..” Aida lontar kerling halus. Fyza yang masih menayang senyum
“Apa..”
“Amboii… marah lagi ke cik adik manja.” Fyza ketawa kecil.
“Ok..ni serius. Dengar ni apa aku nak cakap.” Fyza hembus nafas.
“Fazwan tu suami orang kan. Betul?” Fyza hulur tatap ke wajah mulus didepannya.
Aida hembus nafas. Kepala digeleng.
“Aku tak tahu dia tu suami orang atau bukan.”
Fyza kerut dahi.
“Maksud kau? Kan ke kau cakap kata bang chik hari tu dia tu laki orangdan dia hantar anak dia kat tadika yang kau kerja tu. Kan? Ni kau cakap tak tahu pulak. Apa sebenarnya ini, Aida. Kau sembunyi apa ni dari aku, haa. Cakap terus-terang, Aida. ”
Aida  elus pangkal hidung. Nafas yang terluncur berdesir lembut. Wajah Fyza yang tunak menanti jawapan daripada dipandang. Fikiran jauh menerawang pada pertemuannya dengan mama Dian beberapa hari yang lalu. Kedatangan wanita muda cantik yang wajahnyer persis anak patung itu kembali menggamit ruang ingatan. Kata-kata yang terucap daripada bibir wanita yang hanya mahu dipanggil Qis terus menari di lantai minda.
“Saya memang mama Dian…tapi saya bukan isteri daddy Dian. Suami saya; papa Dian bernama Johan Kushairy. Aida mungkin tak pernah berpeluang berjumpa dia. Dulu memang dia yang hantar Dian tiap pagi. Tapi sekarang suami saya dah jarang hantar Dian ke sekolah semenjak daddy Dian jadi rajin pulak hantar dan jemput Dian dari sini.”
Aida kerut dahi. Kepala bergumpal dengan bilah-bilah kekeliruan usai kata-kata yang terlurut dari ulas delima wanita jelita didepannya ini terdampar di lantai fikiran. Sungguh tidak mampu dihadam kata-kata yang baru didengar. Mata menjelajah ke seluruh raut mempesona milik wanita yang menjaring senyum nan manis. Aida balas senyum namun minda ligat menjana jawapan sendiri. Dia cakap dia mama Dian tapi dia bukan isteri daddy Dian. Dan nama lelaki yang disebut sebagai suaminya tadi memang nama yang pernah disebut kepadanya oleh Dian suatu masa dulu. Aida masih ingat lagi kata-kata Dian yang satu itu. Hari dimana mereka berdua saling berkenalan.
“Nama Dian panjang tau. Nama Dian...Dian Khalisya Khusairy binti Johan Khusairy."
Mungkinkah mereka pernah menjadi suami isteri suatu waktu dahulu dan kini masing-masing sudah membawa haluan sendiri. Dan mama Dian ini berkahwin lain lalu memperolehi Dian daripada perkahwinan tersebut. Patutlah encik Fazwan sahaja yang sering kelihatan bersama Dian. Berdua. Bukan bertiga. Itu telahan fikriran Aida. Mungkin betul. Mungkin jugak tersasar jauh daripada landasan kenyataan yang sebenarnya. Sungguh hatinya meronta-ronta mahu mengetahui hubungan antara Fazwan dan wanita yang memperkenalkan dirinya sebagai Qistina ini. Tapi Aida tahu tidak wajar rasanya dimuntahkan telahan minda kepada wanita ini tentang hubungannya dengan Fazwan hingga menyebabkan Dian memanggil lelaki itu daddy. Aida sungguh yakin pasti ada satu hubungan erat antara kedua-duanya. Jika ditanya secara tidak berhijab iItu sudah mencampuri urusan rumahtangga oranglain namanya.  Dan yang paling Aida tidak boleh lupa tentukan segaris ayat yang terluncur dari bibir mama Dian.
“Elok Aida tanyakan sendiri pada daddy Dian..siapa dia pada saya dan apa hubungan kami,hmmm. Saya tau Aida mesti nak tau kan. Saya biarkan daddy Dian  menjawab bagi pihak kami berdua.” Wanita muda jelita didepannya ini terus melontar senyum manisnya yang cukup indah dan menawan.
Kepala Aida menggeleng perlahan bersama senyum kecil. Tak terkeluar rasanya aksara untuk membentuk kata tanya kepada Fazwan berkenaan hal ini. Biarlah kata-kat itu…jawapan itu keluar daripada mulut lelaki itu sendiri.
“Aida?”
“Aku sungguh tak tahu. Yang pasti dia dan mama murid aku tu bukan suami isteri. Tapi tentang diri dia aku memang tak tahu. Sungguh.”
Fyza lontar mata yang terbuntang.
“Apa? Bukan suami isteri? Dah tu? Bercerai kut?”
Aida menggeleng lagi.”Aku tak tahu. Mama murid aku tu pun taknak beritahu. Suruh aku tanyakan sendiri pada Fazwan.” Aida geleng kepala. “Tak sanggup aku nak tanya. Buka mulut pun belum tentu aku mampu.”
“Kalau ikut cakap mama si murid kau tu nampak dorang memang dah confirm potong kek. Kalau dia sungguh bukan laki orang lagi sah-sah aku orang pertama sokong dia ngorat kau. Fullala…super hot dude ni, Aida. Duda terhangat yang handsomenya tahap CCU. Seratus peratus boleh koma kau dibuatnya”.  Ketawa kuat Fyza bergema dengan tubuh yang terhinggut-hinggut. Aida tepuk belakang Aida. Berkali-kali. Bibir diketap. Makin deras ketawa Fyza. Nyaring.
“Betul tak beb?”
“Issh kau ni, Fyza.  Teruk tau tak. Memandai-mandai jer cakap. Entah-entah dia memang ada isteri. Isteri baharu. Cuma kita jer yang tak tahu.  Takkan dia nak beritahu pulak hal tu kat kau dengan aku. Kita siapa pada dia.”
“Kan elok kau tanya dia. Baru tau duduk ceritanya.”
“Gila kau. Nanti dia ingat aku ni gedik tau tak nak sibuk-sibuk hal peribadi dia. Taknaklah aku. Buat malu jer.”
“Kalau macam tu, biar aku jer yang tanya dia.”
Aida tepuk bahu Fyza. Mata dijegil sedikit.
Issh, janganlah, Fyza. Malu tau tak.”
“Apa pulak nak malu. Tak jer laa dia.”
“ Saya setuju dengan Fyza. Tak ada apa yang nak dimalukan,hmmm.”
Dua kepala serentak berputar. Bebola mata Aida laju berlari memandang pintu yang sudah sedikit ternganga. Sesusuk tubuh yang sedang membuang tatap ke arah mereka dengan sulam wajah manis membuatkan Aida rasa sungguh-sungguh mahu melompat ke bawah katil saat ni bersama selimut yang menyelubungi seluruh tubuh. Bibir diketap. Sah-sah Fazwan sudah mendengar perbualan mereka tadi. Ya Allah, apa dah jadi dengan Aida agaknya hari ni. Sudah dua kali cuping seakan sengaja tidak mahu berkolabrasi dengannya.  Tadi Fyza. Ni Fazwan pulak. Dah pincang apa deria dengarnya hari ini?
Fyza bangkit daripada duduk. Senyum segaris dilontarkan pada Fazwan. Mata kembali memandang ke arah Aida.  Kening diangkat seraya ekor mata menghala ke arah pintu. Isyarat yang cukup mudah difahami oleh Aida. Kita memang wassalam, Aida. Kantoi dengan tuan punyer badan. Maka dengan itu baik aku blah dulu sebelum kena dengan dia.
“Err…saya nak ke bilik air jap. Encik Fazwan tolong tengokkan pesakit kita ni ye.” Fyza lalu menonong ke pintu. Laju meloloskan tubuh. Aida ketap bibir. Fyza ni, sampai hati betul laa tinggalkan Aida sensorang terima hukuman.  Fyzalah yang punya pasal ni.  Dia yang mulakan. Tidak, mesti Aida tak rasa macam nak terjun tingkap jer sekarang ni Mata jatuh ke arah Fazwan yang sedang merenungnya dengan satu pandangan yang benar-benar membuatkan Aida rasa jantung sudah tergolek ke lantai.

“Kalau saya kata saya memang belum pernah berkahwin, awak tak percaya?”
          Aida telan liur. Rasa semuanya tersangkut di kerongkong. Fyza, cepatlah balik.
          “Aida…” Fazwan hala sepasang mata yang ditabiri bingkai kaca ke arah Aida yang bersandar penuh takzim di kepala katil. “ I knew you wanna know this. Right?”
          Aida kemam bibir. Allah, apa nak jawabnya. Tulah gatal lagi mulut tu bercakap tak tengok keliling. Kan dah padan muka.
          “Err..saya..saya..tak. Fazwan..saya..saya sebenarnya tak..tak.” kepala menggeleng. Mata jatuh  ke riba. Sungguh Aida tak berani mahu mengangkat wajah untuk menghabiskan kata-kata. Pasti akan bertembung dengan tatap sepasang mata Fazwan yang Aida tahu akan menyihirnya nanti. Issh, ni semua Fyza la ni. Tanya macam-macam. Tengok mulut Aida pulak yang dah cakap entah apa-apa jer tadi.
          Fazwan sembunyi senyum. Wajah comel yang mempamer raut resah bercampur gementar juga tak tentu arah benar-benar comel dimatanya. Bukan dia tidak dengar perbualan antara Fyza dan Aida tadi. Kaki yang sudah melangkahi pintu  terhenti kala telinga menangkap perbualan kedua-dua gadis berkenaan. Dan tatkala namanya disebut, Fazwan sukar menyembunyikan rasa ingin tahu lalu perlahan sahaja tubuh dilolos masuk dan dibiarkan tegak dipintu. Fazwan hanya takzim di tepi pintu. Membiarkan Aida dan Fyza terus berbual. Berbual tentang dirinya. Perbualan yang terus mengingatkan Fazwan tentang kata-kata dan pesanan Qistina beberapa hari sudah. Qistina yang meminta Fazwan berterus terang dengan Aida tentang status dirinya dan Dian. Kata Qistina, Aida fikir Fazwan dan Qistina suami-isteri. Dan kata Qistina lagi elok Fazwan jelaskan perkara sebenar. Susah jugak nanti Fazwan kalau gadis didepannya ini jatuh cinta pada Fazwan tapi terpaksa undur diri sebab menyangka dirinya suami perempuan lain. Begitu juga sebaliknya. Yang paling Fazwan tidak sangka, Qistina begitu bijak menelah hatinya. Kata Qistina dia tahu Fazwan sukakan Aida.  Melihat Aida kata Qistina dia sungguh jatuh hati pandang pertama. Maka tidak mustahil Fazwan juga menyimpan rasa yang sama. Fazwan senyum dalam hati. Qis…Qis. Abang Wan ni siapalah yang sudi. 
          “Saya tahu awak tentu fikir saya ni suami orang. Saya ini ayah..daddy pada seseorang.” Fazwan hela nafas perlahan. Duduknya di kerusi disisi Aida dibetulkan sedikit. Kaki kanan diangkat menyilangi kaki kiri. Senyum ditabur lagi. Wajah mulus Aida yang  memandang riba si tatap. “Saya tak salahkan awak, Aida. Manusia secara normal memang akan buat kesimpulan dari apa yang dilihat. Awak tidak terkecuali. Itu biasa. Mungkin kalau saya ditempat Aida, saya juga akan berfikiran begitu. Tak ada salah dan dosanya. Cuma kita ni adakala lupa pesanan junjungan kita. Rasulullah. Jangan menilai sesuatu dari pandangan mata kasar. Selidiki dahulu. Yang paling baik, bertanya pada tuan punya badannya sendiri. Itulah yang terbaik. Sekurang-kuranganya kita boleh mengelakkan prasangka yang tak baik. Juga fitnah.”
          Aida tunduk merenung riba. Tak sanggup rasanya mahu menatap wajah disebelah yang sudah menangkap dia dan Fyza berbual tentang lelaki ini. Eeei..malunya. Sungguh Aida rasa sangat malu. Lagi-lagi setelah mendengar kata-kata yang terluncur dari bibir Fazwan.  Namun Aida tahu dia harus meminta maaf atas keterlanjuran lidahnya berbicara tadi. Kepala perlahan diangkat. Pandangan mereka bertaut. Senyum dibibir Fazwan tidak terdaya dibalas. Aida malu sangat-sangat!
          “Fazwan..”
          “Hmmm..”
“Saya minta maaf, Fazwan. Minta maaf sangat-sangat. Saya…saya tak sepatutnya cakap macam tadi tu. Awak betul. Saya sepatutnya bertanyakan terus pada awak. Bukan membuat telahan sendiri. Tolong maafkan saya, Fazwan.” Aida kemam bibir.
          Fazwan geleng kepala. Huluran senyum dibibirnya buat Aida masih terus meniti.“Untuk pengetahuan awak, Aida…saya tak pernah ada isteri dan belum pernah beristeri lagi. Saya belum pernah lagi merasa jabat tangan tok kadi untuk lafaz ijabkabul. Tapi.. kalau tak percaya dengan apa yang terucap oleh saya tadi, Aida boleh semak dengan jabatan agama islam untuk pengesahan status diri saya. Saya yakin Aida akan dapat jawapan yang paling boleh dipercayai dan disahkan benar.” Fazwan senyum memandang ke arah Aida yang tertunduk. Mungkin masih malu dengan apa yang sudah terjadi tadi.
“Aida..”
Mata kembali beradu tatap.
“Clear, hmmm.”
          Aida telan liur untuk kesekian kali. Wajah tenang yang terus-terusan menghulur bingkisan manis yang terjuring di pinggir bibir cuba ditatap.“Err..tapi”
          “Tentang Dian? Mama Dian? Kenapa Dian panggil saya daddy? Right?”
          Dan Aida bagai tersihir. Kepala takzim mengangguk. Fazwan benar-benar dapat membaca apa yang tertulis di kotak fikiran Aida kala ini.
          Fazwan senyum.
          “Panjang ceritanya. Saya akan cerita pada Aida nanti, in shaa Allah. Kisah saya..kisah mama Dian…kisah papa Dian. Kisah kami berempat. Kisah yang penuh suka duka. ”
          Aida kerut dahi.”Berempat? Termasuk Dian juga?”
          Fazwan geleng.
          “Khalish Ariq.”
          “Khalish Ariq?”
          “Hmmm.”
          “Err..siapa dia?.”
          “Arwah suami mama Dian.”

          Dan rongga mulut Aida terbuka. Mata terkelip laju memandang ke arah Fazwan yang menjala anggukan tenang.

6 comments:

seed169 said...

fuh bestnya...
tapi rasanya Aida dah pening...alahai kesian kat Aida..FA baik citer kalau x nanti mesti lagi lama Aida duk kat hospital
hahahaha...
apa pun bestlah kak...

p/s: kak saya dah baca LCDJM...best sangat...tahniah

kucc_aprilsnow said...

seed- hahaha...lagi lama lagi suker kut..dpt munge pingg hari2...makan kena suap..ekekeke

Tq sudi beli LCDJM kak kucc n puas hati dgn karya kerdil akak ni.

Aziela said...

Bestnyaaaa. KUCC...love you ketat2 sangat. Dah dapat buku LCDJM. Love it sooooo much. Usung ke hulu ke hilir. Thank you seltkan kisah Fazwan di akhir story. Sweeettt.

kucc_aprilsnow said...

Aziela- ameen3x dh terima LCDJM. Maaf kalau ada yg kurang pada naskhah kerdil kucc tu ye. Hehehe..selitan itu promo utk KCIAS..kihkihkih

IVORYGINGER said...

wah mn aci smua dah dpt LCDJM... huhuhu... Ni la tak sabar nk dptkan cepat2x.

nursyafika said...

Omgggg khalish dah mati rupanya!!???? Ahhhhh tidakkkkkkk andwaeeeeeeee

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...