Wednesday, December 30, 2009

Songket Hijau Buat Ku'a - Bab 14

Bab 14

Issh, Mustaffa ni...biar betul!..

"Kalau kau tak mahu cuba mana kau nak tau jawapannya...dalam hal ni kau tak boleh nak malu...buat muka tak malu jer, kalau tak, sampai ke sudahlah kau tu jadi tukang tengok jer...tukang jeling...sudahnya nanti terkulat-kulat bila orang lain yang sambar dia...ha masa tu kau buat muka tak malu setebal tembok besar negeri China pun dah tak guna dah...mangkuk la kau ni Rif...lembab!"

Mata Azrief sudah menikam tepat ke anak mata Mustaffa. Sengihan selamba yang menguntum segar di tubir bibir wajah dihadapannya itu tambah menyemarakkan perasaan geram Azrief. Kalau diikutkan hasutan hati saat ini mahu saja diletupkan mulut celupar Mustaffa. Sesedap barli cincau sahaja dia mengutuk...memangkukkan orang.

"nak suruh aku jadi macam kau?...issh..."

Mustaffa sudah menggeleng-gelengkan kepala. Tidak setuju dengan jawapan ringkas Azrief. Geram juga hatinya dengan sikap sahabatnya itu. Baginya Azrief terlalu menjaga gengsi...malu yang tidak bertempat, mengalahkan perempuan!

"kau tau Rif, soal cara yang dipilih untuk memulakan langkah mengurat ni janganlah terlalu rigit orang kata...terikat dengan perihal nak jaga status diri bagai...asalkan tindakan yang kita pilih tu bukan bertentangan caranya atau ia ditegah agama, adat dan budaya masyarakat sekeliling teruskan saja la...kita bukannya nak culik atau bawak lari anak dara orang ker...aku bukan tak tahu kau tu... nak jaga gengsi la kunun kununnya kan!.." lontaran smash tajam Mustaffa dibiarkan seketika. Jeda mengisi ruang antara kedua-dua jejaka itu. Suasana bingit di ruang tempat makan kompleks Midvalley itu langsung tidak memberi kesan pada pertembungan bicara antara kedua-duanya.

Mustaffa meneruskan suapan. Pinggan kaca berisi mee goreng mamak yang sudah tinggal separuh itu dihadap dengan tekun. Sesekali ekor matanya memandang ke arah wajah Azrief yang polos. Straw ditangan dipusing-pusing oleh Azrief. Fikirannya masih cuba menghadamkan kata-kata yang diluahkan Mustaffa sebentar tadi. Benarkah dirinya sedemikian rupa?..Menjaga gengsi sangatkah dia?. Azrief menyuap ke mulut isi hidangan dari pinggan dihadapannya. Mee Hoon Singapura sudah terasa sejuk kaku ditekaknya.

"Aku fikir kita ni patut jugak ada rasa segan Mus walaupun kita lelaki...patut-patut jugak jaga harga diri. Kalaupun suka sangat dengan seseorang tu kenalah juga tengok caranya...janganlah nampak sangat yang kita ni tersua-sua, terhegeh hegeh kat dia...hadap sangat kat dia ke...kita pun ada maruah diri Mus!"

sapa pulak suruh dia pergi terhegeh-hegeh kat orang tu...apalah mamat sekor ni...memang sah lembab!

Mustaffa menghela nafas panjang. Pinggan dihadapan ditolak ke tengah. Gelas berisi air tembikai dicapai lalu straw berbelang kuning merah itu disua ke mulut lalu disedut perlahan-lahan air berwarna merah didalamnya. Laju sahaja alirannya menembusi kerongkong. Gelas ditolak ke tepi. Tubuhnya disandarkan ke belakang. Mustaffa memandang tepat pada wajah Azrief yang leka memandang suasana sekeliling.

"aku tak kata dan tak suruh pun kau buat sampai macam tu...takkan la semua aku nak kena ajar Rif...takkan la kau tak reti nak mengurat perempuan kut...gunalah cara dan kaedah kau sendiri...yang utama kau kenalah selidik latar belakang target kau tu...cari sebanyak mungkin maklumat pasal "dia"...baru lah kau boleh bertindak..."

Mata Azrief sudah membulat. Panahannya tepat ditujukan pada Mustaffa yang tenang memandang ke arahnya. Mustaffa ni..biar betul!

"nak selidik target?..cari maklumat?...apa ni Mus..issh, dah macam buat strategi nak pergi berperang je...buat lawak betul la kau ni.."

"lawak hotak kau...karang aku cakap kau lembab kau marah...jengil bijik mata kat aku...tapi tengok la...aku cakap yang betul kau boleh kata aku buat lawak...ni bukan masa nak lawak lawak la Rif...ni serius tau...hal serius!" Azrief sudah ketawa kecil sambil menggeleng-gelengkan kepalanya. Sesekali jarinya digarukan pada kepalanya yang tidak gatal.

Mengenali Mustaffa sahabatnya ini sejak sepuluh tahun lalu Azrief arif dengan perangai gila-gila Mustaffa. Mustaffa tidak sepertinya. Dia akur dia memang tidak seberani dan seselamba Mustaffa bila datang soal hati..soal perasaan. Apatah lagi jika disuruh mengurat perempuan secara terang-terangan. Sungguh dia masih ada segan dan silu...lagipun Azrief sendiri tidak pasti "dia" itu sudah ada teman atau belum. Nanti buatnya memang sah ada...mahu letak dimana muka dia ni..aduh malunya!

"Rif...kau kena berani la kalau kau betul-betul serius nakkan "dia"...soal malu, segan atau apa-apa je yang sedaerah dengannya tolong ye tolak tepi sekejap...takpun simpan dalam poket kau tu...aku cakap sebab kau tu kawan baik aku...aku taknak nanti ada orang yang menonggeng separuh tiang bila "dia" tu kena kebas dek orang lain...ha time tu kau jangan nak mengadu dengan aku raih simpati...mahu aku tinju kau nanti ada!..."

Mata saling memandang...saling bertentangan. Azrief menghela nafasnya perlahan-lahan.

"oklah cikgu Mustaffa...apa yang aku nak kena selidik dulu?"

"cuba selidik kegemaran dia...kau tau apa dia suka buat?" Azrief sudah menggaru-garu kepala yang tidak gatal. Mustaffa sudah menjeling sedikit padanya.

Marah aku la tu!

"bunga..."

"bunga?'

Mustaffa menganggukkan kepala. Mata Azrief tidak berkelip memandang. Kagum.

"kau tak tengok ke halaman rumah dia penuh dengan bunga...yang paling banyak bunga warna kuning...kau tak perasan ke Rif dia selalu dan suka sangat kemas-kemas laman bunga dia...issh lembab lembab...kan betul kau ni memang spesies jejaka lembab!"

Amboi mulut...ada yang kena sumbat dengan pinggan karang ni!

2 comments:

Aisha @ Sara Hamza said...

klako....klako la si mus nie....eloklah tu ngan azad! mmg kene.....kah3

cactaceous opuntia said...

haha...aik..mus jugak yg nmpk ape ku'a suke?

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...