Monday, December 14, 2009

Rindu Semalam - Bab 29

Bab 29

Jemari runcing Duhaila pantas menyemak laporan yang sudah siap dicetak sebentar tadi. Helaian demi helaian diteliti. Bebola matanya menyoroti tiap baris perkataan yang tercetak. Tiap aksara. Seboleh mungkin Duhaila tidak mahu ada sebarang kesilapan pada laporan tersebut sebelum menyerahkannya pada Taufik...takut jugak kalau kena marah lagi dengan Taufik macam kes dahulu. Garang jugak pakcik sorang tu kalau tengah naik angin!. Langkahnya diatur kemas ke bilik Taufik sambil matanya masih tidak lepas menilik laporan yang kemas ditangan.

"kalau ye pun nak membaca sambil berjalan cik adik...mata tu kenalah tengok-tengok sama ke hadapan, kang ada pulak dahi licin yang tak bersalah tu bengkak tercium tiang batu..." spontan kepala Duhaila mendongak. Bibirnya mencebik.

"makcik...aku tau la kau tu rajin..malah teramat-amat rajin sekarang...maklum la kan..." sengihan yang terukir di bibir insan dihadapannya saat ini memang mempunyai makna tersirat. Adalah tu, semacam je sengih makcik ni!

"maklum la apa?...ayat tu tolonglah lengkapkan ye, jangan tergantung je...jangan nak tutup ayat awak dengan sengih-sengih macam tu pulak...saya ni tak reti nak tafsir perilaku macam tu tau makcik!". Saling memandang antara satu sama lain. Senyum cuba disembunyikan, namun gagal akhirnya dan..terburai ketawa dari mereka berdua. Pantas kepala ditoleh ke kanan dan kiri. Takut kalau ada yang melihat perlakuan mereka berdua yang terlepas begitu. Buruknya perangai dua doktor ni!.

"jahatlah kau ni Duha..."

"eh..kau yang mula dulu ye cik Ziha..."

"aku cakap yang betul apa..."

"apa yang betulnya makcik...cuba terangkan apda aku..."

"yelah..yelah...aku je yang selalu kena mengalah..nak usik sikit pun tak boleh". Bibir Ziha sudah dimuncungkan. Saja dibuat begitu untuk meraih perhatian Duhaila.

Ziha..Ziha. Manjanya tidak pernah berubah dari zaman belajar lagi. Duhaila memaut mesra bahu teman akrabnya itu. Memang diakui sejak kebelakangan ini mereka jarang dapat berjumpa atau bersua muka biarpun bekerja di bawah bumbung yang sama!. Kesibukan tugas masing-masing lantaran bertugas di bahagian yang berbeza ditambah jadual tugas yang tidak sama membuatkan mereka berdua seolah-olah terpisah...dipisahkan oleh aturan masa kerja yang tidak mengizinkan mereka bertemu muka!.

"alahai cik Ziha...takkan nak merajuk kut?...aku pun nak usik usik kau jugak. Maklum la kan sekarang ni memang susah sangat nak jumpa muka kau...rindu la aku kat kau tau!". Senyum Duhaila makin lebar. Memang dia rindu sungguh pada temannya yang satu ini.

"eleh rindu kunun..yelah tu cik Duha".

"la, tak percaya pulak dia...betul la Ziha..tak baik tau kau cakap macam tu, sedih aku.." Duhaila sudah membuka langkah meninggalkan temannya. Ziha sedikit terpempan. Terkejut dengan tindakan spontan Duhaila. Ahh sudah, marah ke Duha dengan kata-kata gurauannya itu?.

alamak, mati la aku, Duha marah!

Langkah Ziha laju mengejar Duhaila dihadapan. Pantas lengan temannya itu dipegang.

"Duha, sorry la...aku gurau je, tak maksud apa-apa pun...sorry ok?". Mata Ziha tunak memandang wajah Duhaila yang tiba-tiba tersenyum.

"ha tau kau takut..." Ziha sudah membulatkan matanya pada Duhaila. pantas lengan temannya iru dicubit. Rasakan!

"aduh!...kau ni kan memang eh, patutlah pun lahir tahun ketam..asyik nak mencubit orang je!..aku report kat boyfriend aku nanti, baru kau tau!"

Opps!. Pantas tangan Duhaila menutup mulutnya. Alahai mulut ni, kenapalah boleh terbabas sampai begini. Matanya menyorot bibir Ziha yang sudah mempamerkan senyuman. Senyuman yang cukup bermakna!.

"ooo..sampai nak report kat boyfriend tu...eh, sapa ye boyfriend kau Duha?...sampai hati ye tak beritau aku." Duhaila sudah menggeleng-gelengkan kepala.

"mana ada la...aku saja je cakap tadi...main-main.."

"eleh, jangan nak kelentong...macam le aku tak tau aktiviti kau ye...amboi amboi...muka tu bukan main berseri-seri la ni aku tengok..." Duhaila sengaja mengerutkan dahi, cuba menyembunyikan getar.

"siap ikut kau balik kampung tu...hai, nak berkenalan lebih rapat dengan bakal mak mertua ye...wah untungnya cik Duha kita ni dapat pikat hati ehem ehem...bukan calang calang tau orang tu!." Duhaila sudah tersenyum kecil. Hai, cepatnya tersebar berita ye!

"aku tak ajak dia tau...pakcik tu yang beria-ia nak ikut, nak tengok dan rasa suasana kampung...takkan aku nak kata tak boleh pulak kan..kesian la pulak."

Erk ye ker kesian?..ke suka?...eh..apa ni!

"hmmm..kesian ye?"

"ala dah dah la Ziha..taknak la cakap pasal benda ni lagi...aku nak kena bagi report ni cepat kat Dr. Taufik..karang dia naik angin lagi, mati aku!" Ziha sudah mencebik. Alasan nak larikan diri la tu!.

"tak kira...cerita tak habis. Aku jumpa kau karang masa lunch kat kafe...haa, jangan tak datang aku belasah kau nanti, no excuse ye my darling!"Ziha sudah melambaikan tangan sambil mengenyitkan mata.

Eei, Ziha ni..saja je tau!

* * * * * * *

Taufik mengangguk-anggukkan kepala sambil matanya masih memfokus pada laporan yang sedang dipegang. Sesekali dahi Taufik berkerut dan sesekali dia menolak ke atas cermin mata yang melorot sedikit ke pangkal hidung. Duhaila tekun memerhati tiap tingkah laku lelaki dihadapannya itu. Laporan diletakkan diatas meja. Kepalanya disandarkan pada kerusi. Nafasnya dihela perlahan-lahan. Mata Taufik tepat memandang wajah manis dihadapan yang mempamerkan riak gementar. Senyumannya cuba disembunyikan dari si manis. Mahu ketawa juga dia melihat wajah takut-takut Duhaila. Hai buah hati aku ni!

"good report...well done. Adalah sikit yang perlu diperbaiki..tapi just minor, nanti i tunjukkan apa yang you perlu baiki...so not to worry ok. Senyum la sikit, dari masuk tadi muka tegang je i tengok...i ni tak makan orang la Dr. Duhaila!" Taufik sudah ketawa melihat jelingan Duhaila. Comelnya dia!.

"oklah, kalau tak ada apa-apa lagi saya keluar dulu Dr. Taufik." Pantas Taufik memberi isyarat meminta Duhaila agar tidak meninggalkan biliknya. Duhaila mengangkat kening pada Taufik.

"kita lunch?" Duhaila menggeleng.

"sorry...i dah ada date...date terpaksa, kalau tak pergi, nanti kena belasah!"

"you date ngan samseng mana ni sayang?...jom i temankan ok, bahaya ni..karang buah hati i masuk wad kecemasan pulak," Sekali lagi Duhaila menggeleng. Senyuman kecil dilemparkan pada Taufik.

Amboi mulut dia ni, jaga-jaga la break sikit, nasib baik la dalam bilik dia !

"dun worry ok...i boleh jaga diri."

"kalau tak bagi i ikut tu, mesti ada rahsia kan..." Duhaila pantas mengatur langkah ke pintu. Sebelum tombol pintu dipulas, namanya dilaungkan.

"Duha..you suka bunga apa?"

"haa?"

"jawap je cik adik..."

"teratai...teratai putih...kenapa?" Taufik mengurut dagunya sambil mengangguk anggukkan kepala.

"saja nak tau..."

" oklah...see you later...you date je la dengan Dr. Wan hari ni ye..." Duhaila mengenyit mata pada Taufik.

Taufik menggeleng-gelengkan kepala sambil tersenyum. Nakal sungguh dia!

* * * * * * *

Lambaian tangan Ziha pantas dapat dilihat oleh mata Duhaila. Langkahnya diatur kemas ke meja Ziha. Senyuman Ziha makin lebar dilihat. Duhaila melabuhkan duduknya dihadapan Ziha yang masih tersenyum.

Makcik ni kan, eei nak je aku pulas-pulas hidung mancung dia...

"kau belanja ok...tak kira...aku nak nasi paprik udang, tomyam, telur dadar, kerabu mangga.."

"mak aai..". Kening Ziha sudah terangkat.

"kau yang ajak...ajak paksa pulak tu, so aku pun nak paksa kau belanja aku..baru fair kan.." Ziha menganggukkan kepala. takper, fair ye...

"hmmm..ok, no hal...tapi, kena ikut syarat aku..." Duhaila memandang wajah selamba Ziha.

"apa ni ada syarat-syarat pulak...aku dah datang ni tau.." Ziha melambaikan tangan pada pelayan.

"adik..nasi paprik udang 2, tomyam, telur dadar dan kerabu mangga untuk 2 orang makan ye.." pantas jemari pelayan dihadapan mereka menulis pesanan yang disebutkan Ziha.

"air kak?" Ziha memandang Duhaila.

"laici kelapa ye dik..."

"akak tembikai..ok tu jer dik, terima kasih.." pelayan menganggukkan kepala lantas pantas meninggalkan meja mereka berdua.

"syarat apa tadi Ziha?"

"cerita kau dengan ehem-ehem kau la...kan pagi tadi tak habis, kau la saja kan nak larikan diri.."

"hmm....kau nak tau cerita aku dengan ehem ehem aku...cerita kau dengan ehem ehem kau macam mana pulak?" Ziha mengerutkan dahi.

"aku mana ada ehem ehem...haa jangan nak lari tajuk ye makcik..." Duhaila menggeleng-gelengkan kepala.

ingat aku tak tahu ye....hehehe

"owwh...tak silap aku kan...ada orang tu pergi dinner...dinner kat seafood restaurant lagi..berdua pulak tu...hai, senyap senyap ye orang tu...pandainya simpan rahsia...issh issh tak patut sungguh!.."

Ketawa Ziha sudah pecah. kedua-dua tangan diangkat ke atas. Kantoi!

No comments:

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...