Tuesday, December 15, 2009

Songket Hijau Buat Ku'a - Bab 13


Bab 13

Kereta yang dipandu Ku'a perlahan-lahan memasuki selekoh ke Taman Berlian. Dia menoleh seketika ke arah kerusi penumpang disebelah. Azarina sedang enak terlena dibuai mimpi sejak dari mula. Kepalanya yang sudah hampir terlentok ke arah cermin tingkap disebelah kiri perlahan-lahan dialihkan Ku'a . Ku'a tersenyum kecil.

Keretanya diberhentikan betul-betul di hadapan rumah. Ku'a lantas keluar. Langkahnya dihala ke arah pintu pagar rumahnya yang sedia berkunci. Pantas anak kunci yang sudah sedia ditangan dimasukkan ke muncung mangga. Pintu pagar dibuka. Langkah dihala kembali kearah kereta lalu segera meloloskan tubuh kecilnya kedalam. Kereta dipandu perlahan-lahan memasuki halaman rumah. Enjin kereta segera dimatikan. Ku'a menoleh ke arah kerusi penumpang. kepalanya digelengkan lalu tangannya perlahan-lahan memegang bahu sebelah kanan teman serumahnya itu.

"Azad...Azad!, bangun... kita dah sampai ni.." Azarina membuka matanya perlahan-lahan.

"dah sampai ka?, awat la hang drive laju sangat ni Ku'a...aku rasa baru sat ja aku tidoq...issh, kacau la hang ni!". Tangan Azarina pantas membelek muka dan rambut pada cermin sisi.

"dah tu, hang nak suruh aku bawak gear apa..gear kete lembu?". Mata Ku'a sudah memandang pada Azarina yang masih selamba.

"dak la teruk sampai macam tu...gear tu sampai kurun bila kita nak sampai rumah ..tapi best gak, aku sure boleh mimpi beberapa round kan..." Sengihan Azarina langsung tidak diendahkan Ku'a. Bukan boleh dilayan Azad ni!

"dah jangan banyak cekadak...jom tolong aku pi keluarkan "harta-karun" kat bonet...hang punya paling banyak!.."Azarina sudah mencebik. Pantas pintu dibuka mengikuti jejak Ku'a yang sudah menghala ke arah belakang kereta.

"baru balik ke cik adik?" Ku'a dan Azarina yang sedang membongkokkan badan segera menoleh pada suara yang menegur. Azarina sudah mencebik sambil menyiku Ku'a disebelah. Ku'a menggelengkan kepala. Tak habis habis korang berdua ni!

"menyibuk!" suara lantang Azarina bergema dari dalam bonet kereta.

"bukan menyibuk...ambik berat je..kita kan berjiran, kena la ada semangat kejiranan..kan Rif?..betul tak Salha?". Mulut Azarina diherotkan cuba mengajuk kata-kata Mustaffa.


"yelah Mus, betul tu...sesama jiran kena ambik tahu..." Ku'a melemparkan senyuman pada Mustaffa dan Azrief yang sedang santai berdiri ditepi pagar. Barang-barang di tangan di bawa ke tepi pintu. Azarina yang juga sarat dengan barang-barang di tangan kanan dan kiri menjeling pada Mustaffa yang sedang tersenyum padanya. Menyampah betul aku!


"berat tu...nak kami tolong ka cik kak tocang dua?'..kesian jari tu, nanti patah pulak...abang Mus juga yang susah kan.." Mustaffa sudah mengenyitkan matanya pada Azarina.


"jom masuk Ku'a...mata aku sakit la tengok pemandangan kat tepi pagaq ni!...semak sungguh la!"


Azrief sudah menghamburkan ketawanya. Tangannya menepuk-nepuk perut. Mustaffa sudah mempamerkan muka selamba.


* * * * * * *

Cermin mata yang melorot sedikit ke pangkal hidung ditolak ke atas. Matanya masih melekat pada skrin laptop yang didaratkan di atas pangku dengan keadaan kedua-dua belah kaki bersila di atas sofa. Sesekali nafasnya dihela perlahan tika memandang di skrin. Seketika kemudian senyuman terukir pada bibir comelnya. Pantas kedua belah tangan di tutup ke mulut, menghalang letusan suaranya dari melantun keluar dari lohong mulutnya.

"Ku'a.."

"hmm..." matanya masih melekap di skrin empat segi dihadapannya itu. Senyuman masih bersisa dihujung bibir. Azarina terus memandang.

"Ku'a.."

Tiada balasan.

"hang tengah buat apa tu?".

"Zaid..." Dahi Azarina sudah berkerut. Eh, cik kak ni, lain kita tanya, lain yang dia jawab.

Langkahnya diatur perlahan-lahan ke belakang sofa Ku'a. Badannya ditundukkan sedikit cuba melihat pada skrin yang sedang ditenung temannya itu. Sengihan Azarina makin lebar.

"ooowhhh...ada orang dapat email dengan lukisan bunga rupanya..patutlah tersenyum-senyum..tersengih-sengih...sampai aku tanya soalan, di jawab dengan nama orang yang kirim email tu..."pantas Ku'a melekapkan kedua-dua tapak tangannya di skrin laptop. kepala ditolehkan memandang Azarina yang berdiri dibelakang sambil tketawa.

"Azad!.......hang ni, teruklah tau!"

"Ku'a...dia tulis apa kat hang..panjangnya email..." Jelingan Ku'a dilemparkan pada Azarina yang tidak henti menyakat teman serumahnya itu.

"menyibuk!"

"ala...aku dah tengok la Ku'a...dah dapat baca pun!...waduh ayat mamat tu, boleh tahan...jiwangnya!, habislah, cair la kawan aku ni!"

Ku'a pantas bangun mengejar Azarina yang sudah pantas mengatur langkah seribu ke arah tangga.

"Azad!..."

3 comments:

Aisha @ Sara Hamza said...

alamak.....nnt Ku'a ngan zaid or azrief.........waaaaaa suspen2!

kaypo said...

kucc..aku nak azad cik tocang dua ngan abg mus tu....

kucc_aprilsnow said...

sha - ngehngehngeh...

kay - woowoowoo...

sha & kay - sama2 tungguuu ye sbb cite kucc mmg xder draft...main ikut tiupan bayu jer, hikhik

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...